Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av religiøse symboler på jobb


Cathrine

Recommended Posts

Er det greit at sykepleiere som har direkte pasientkontakt bærer religiøse symboler på jobb?

 

OUS vil være en attraktiv arbeidsplass som tilrettelegger for arbeidstakers tro og tilbyr sine ansatte en egen sykehushijab. Men enkelte er skeptiske til at alt helsepersonell skal kunne bruke slike religiøse symboler. Professor Stig Frøland ved OUS sier dette: - Det er meget problematisk at leger og sykepleiere med direkte pasientomsorg bærer religiøse symboler, både kors, jødiske hodeplagg og hijab. Jeg går ikke imot hijab i sykehus generelt, sier Frøland.

http://www.aftenpost...te-7084724.html

 

Jeg synes dette er en vanskelig problemstilling. Først tenkte jeg at de som ønsker det må få bære hijab på jobb Men Frøland har et poeng, at det er uheldig om leger og sykepleiere med direkte pasientkontakt bruker religiøse symboler. Pasienten vil kunne synes det er vanskelig å fortelle oss om personlige forhold som er viktig for behandlingen hvis de vet vårt livssyn, Da det kan være redde for å bli møtt med fordommer. Hva tenker dere.

Link to comment
Share on other sites

Det er en veldig vanskelig problemstilling, og jeg ser både fordeler med å tillate det i den forstand at man vil kunne få personale på jobb som ikke ellers ville ha jobbet, men samtidig ser jeg også at i omsorgsyrker der man skal være nøytral så hører det ikke hjemme med pasientpleie nettopp av de grunnene som beskrives.

 

Men det er ganske vanskelig, og det er ett sårt tema for mange.. Men samtidig tenker jeg at når man bærer uniform så burde det jo være greit å la hijaben være hjemme? Eller i skapet på jobb? Vi har jo ikke lov å bruke smykker, ringer og slike ting på jobb, så hvorfor hijab? Eller turban for den saks skyld?

Link to comment
Share on other sites

En sykepleier eller annen proffesjon bør ikke bruke religiøse symboler, rent etisk feil da en skal være religiøs nøytral. En annen ting er at med bl.a hijab skjuler en sitt ansikt, dette virker lite tillitsvekkende hos pasienten. Dernest sees samme hodeplagg som lite hygienisk,har opplevd utallige ganger lite hyggelig lukt, da det svettes under tørkleet, og dersom ikke plagget vaskes hver dag, så drar denne med seg smuss etc fra sykehus og hjem opg tilbake igjen. . Nei, syns ikke dette bør støte noen, helsevesnet et et helseforetak og absolutt alle regler for verdier, normer og egne holdninger ang religion bør bli liggende hjemme. Har en tatt valget som helsepersonell, forventes en å kunne forstå og respektere at dette er et helseforetak og ikke en kirke. Jeg ville under ingen omstendigheter synes at hijab hører hjemme på norske sykehus eller hjem. Har forsøkt å ta det opp med de ulike, men de er sannelig lydtette på området.Det ville jo sett alldeles tåpelig ut om vi sprang rundt med skaut og nisselue, en latterfabrikk!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke hygiene skal være et fokus her. På lik linje med at uniform skal byttes etter hver vakt vil også disse reglene gjelde for hijab. Vi går jo rundt barhodet inne på smitterom (ikke dråpe seff) uten at det er noe problem å ta med håret hjem etter endt vakt. Likevel er jeg skeptisk til å ta med religiøse symboler inn i sykehuset "nøytrale" miljø.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy