Cathrine Posted September 6, 2008 Report Share Posted September 6, 2008 At ulike fruktjuicer påvirker opptaket av ulike medikamenter var nytt for meg... Se artikkelen her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted September 9, 2008 Author Report Share Posted September 9, 2008 Oi... Så plutselig at dere kanskje ikke har kommet inn på artikkelen. Beklager, men nå har jeg rettet det opp. Synes det var interessant, tenker på alle de gangene jeg har gitt tabletter og juice til pasientene mine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 21, 2009 Author Report Share Posted January 21, 2009 Jeg leste nå at også bær kan påvirke legemidler. Mye man bør tenke på når man gir pasienten medisin... Siterer fra en artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening: Hovedbudskap * Grapefrukt og grapefruktjuice er potente hemmere av enzymet CYP3A4, som metaboliserer en rekke legemidler * Også bitterappelsin (pomerans), pomelo og stjernefrukt hemmer CYP3A4 * Granateple, røde druer og tranebær kan muligens hemme CYP-enzymer, men det er motstridende data * Siden regelmessig inntak av frukt og bær blir stadig mer aktuelt som helsebringende tiltak, er det viktig å være observant på mulige interaksjoner med legemidler Dere finner artikkelen her: http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1628072 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunacy Posted October 4, 2009 Report Share Posted October 4, 2009 Denne skal jeg skrive ut og ta med på jobb Har jo delt ut medisin siden i våres, og ofte med juice som drikke. Vann fra nå av, uten tvil! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 6, 2009 Author Report Share Posted October 6, 2009 Håper den blir tatt vel imot av de på jobben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunacy Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Kjenner jeg de fleste der rett så ser de på artikkelen i to sekunder, og that's it. Men er lov å håpe da! Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted April 23, 2011 Report Share Posted April 23, 2011 hengt opp på¨jobben! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tøydokka Posted April 25, 2011 Report Share Posted April 25, 2011 men medisinen blander seg jo i magesekken med det men spiste/drakk ved forrige måltid og evt neste.. ikke bare det man faktisk svelger tabletten med.. Bør vi fraråde folk som av ulike grunner bruker medisin å spise frukt og bær? Heretter anbefales kun piller, vann og brød Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cathrine f Posted May 3, 2011 Report Share Posted May 3, 2011 Spennende artikkel. Tar meg selv ofte i å glemme at mat påvirker medisinene i ulik grad. Og av og til skulle en hatt en farmasøyt i baklommen for det er et krevende område. Husker jeg sjekket opp Maravan og vitamin K påvirkningen ifm høy INR. Da for å se om det var noen matvarer som eventuelt kunne senke INR, og det er jo mange matvarer som inneholder K-vitamin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.