Jump to content
Sykepleiediskusjon

Alvorlige reaksjoner ved blodtransfusjon


Cathrine

Recommended Posts

Er det noen her som har opplevd alvorlige reaksjoner ved blodtransfusjon. Heldigvis har jeg aldri opplevd det, men har alltid hatt stor repekt for å gi pasienter blod og følger ekstra nøye med.

Jeg leste her at i snitt dør en pasient i året grunnet feil type blod ved blodoverføring. Det var da ille.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd noe,men kontaktsykepleieren min snakket om en gang da en ganske nyutdannet sykepleier og student hadde hentet blod, og studenten hadde tatt kontrollsignaturen fordi sykepleieren mente det hastet litt....og det var feil type. Pasienten døde i det minste ikke men jeg klarer desverre ikke huske hele historien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vil noen være så snill å svare på: "hvem kontrollerer blodet på avd før det henges opp hos pasienten?" To sykepleiere? En sykepleier en hjelpepleier/ufaglært? En sykepleier en lege? På "min" avd sier prosedyren "to personer", og det synes jeg er upresist.

Link to comment
Share on other sites

Vil noen være så snill å svare på: "hvem kontrollerer blodet på avd før det henges opp hos pasienten?" To sykepleiere? En sykepleier en hjelpepleier/ufaglært? En sykepleier en lege? På "min" avd sier prosedyren "to personer", og det synes jeg er upresist.

Takk skal du ha, Feline :o

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

To sykepleiere ga feil blod til nyfødt. Statens helsetilsyn valgte å ikke gi advarsel sykepleierne, men har lagt ut saken da de mener det har et læringspotensiale.

Quote

Etter at blodet var trukket opp, sjekket de blodposen mot transfusjonsskjemaet, og at blodkomponenten stemte med forordningen fra legen. De kontrollerte barnets id-armbånd og deretter forordningsskjemaet før transfusjonen ble startet. Barnets identitet ble imidlertid ikke kontrollert opp mot transfusjonsskjemaet. Hadde sykepleierne gjort det, ville de ha oppdaget forvekslingen. Det var bestilt blod til to nyfødte, noe sykepleierne ikke visste. Babyen fikk blodet som var bestilt til den andre nyfødte.

https://sykepleien.no/2018/09/ga-feil-blod-til-nyfodt-men-flaks-gjorde-det-gikk-bra

Saken på Helsetilsynets sider https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/tilsynssaker/ga-blod-til-feil-pasient-paa-nyfoedtintensiv-pliktbrudd-av-sykepleier/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy