Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sliter litt med en oppgave (igjen)


Betty89

Recommended Posts

Heisann! Har nylig fått en oppgave å skrive til imorgen.

 

" Beskriv ulike legemidler som kan gis mot blodpropp, virkning og bivirkning og behandlingsstrategier for bruk av disse."

 

Kan noen oppsumere raskt hva de vet i farten?

 

Hva heter de to forskjellige typene legemidler? Er det "antitrombotisk behandling og trombolytisk behandling?"

 

Er helt lost jeg nå...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå ser jeg at det er en stund siden du postet spørsmålet, så jeg bare nevner det jeg kommer på i farta for egen lærings skyld. Greit å diskutere litt?

Marevan, albyl-e, plavix, klexane og fragmin er de forskjellige tromboseprofylaktiske midlene jeg kommer på med en gang. Disse virker på forskjellige måter.

 

Marevan er en vitamin-k antagonist, hemmer da dannelse av koagulasjonsfaktorer - blodet klumper mindre/ikke.

Albyl-e er acetylsalisylsyre (ASA), altså samme virkestoff som f.eks dispril, men er langtidsvirkende. Bedrer blodgjennomstrømning, er blodplatehemmende.

Plavix husker jeg ikke virkestoffet til for øyeblikket, men det er også en blodplatehemmer.

Klexane og fragmin er lavmolekylært heparin, begge brukes tromboseprofylaktisk til sengeliggende pasienter, men førstnevnte brukes mest på medisinske poster, fragmin brukes mest på kirurgiske. Hvorfor aner jeg ikke, stoffene er veldig like.

 

Ellers har jo disse medikamentene forskjellige indikasjoner for bruk.

 

Noen som har noe mer og tilføyelser de kommer på? Felleskatalogen er vår venn!! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy