Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis på sykehjem


Misty

Recommended Posts

Hei! ;)

Jeg skal snart ut i min første praksisperiode (på sykehjem). Har jobbet på sykehjem i flere år, og har relativt mye erfaring fra før. Gleder meg veldig til å komme i praksis og se en annen plass. Noen som har tips til hva jeg bør fokusere på? Der jeg jobber nå har jeg både medisin og insulinkurs. Likevel ønsker jeg å lære mer om de ulike medisinene, og helt sikkert andre og flere medisiner også. Jeg håper også jeg får lært en del i forhold til dokumentasjon, sårstell og andre sykepleieroppgaver.

 

Dere som har vært i praksis før, hva har dere lært i sykehjemspraksisen? Hva får en være med på av praktiske prosedyrer?Og dere som er veiledere for studenter, hvordan bør en opptre som student?

Link to comment
Share on other sites

Dere som har vært i praksis før, hva har dere lært i sykehjemspraksisen? Hva får en være med på av praktiske prosedyrer?Og dere som er veiledere for studenter, hvordan bør en opptre som student?

 

Du får være med på alt av praktiske prosedyrer som det er meningen at du skal øve deg på. Er du usikker på dette så står det sikkert noe om det i ett eller annet skriv fra skolen, eller du kan høre med veileder fra skolen. Hva har du lært på øvelsespost?

 

Man ønsker selvsagt å te seg eksepsjonelt ;) Vær aktiv, spør om å få lov til å utøve prosedyrer, spør om hjelp, tilbakemeldinger og ta all kritikk som konstruktiv kritikk. Du lærer av å prøve og husk at ingen er feilfri i starten. Nå sier du at du har flere år med erfaring. Er du smart så går du ikke rundt og leker bråkjekk og tilbakeviser læringsmulighetene du får. Selvsagt er det flott du kan ting, fortell om dine erfaringer men husk at du er der for å lære og for å bli evaluert.

 

Jeg var også mer interessert i å hoppe i de store greiene som å håndtere medikamenter, men det er viktig å vite sin plass i praksisen. Viste meg fra mine beste sider og fikk etterhvert prøvd meg på det meste som jeg ønsket. Hos meg bestod en standar dag av dokumentasjon, pleie, stell og sårstell. Du blir nok fornøyd skal du se.

Link to comment
Share on other sites

Du får være med på alt av praktiske prosedyrer som det er meningen at du skal øve deg på. Er du usikker på dette så står det sikkert noe om det i ett eller annet skriv fra skolen, eller du kan høre med veileder fra skolen. Hva har du lært på øvelsespost?

 

Man ønsker selvsagt å te seg eksepsjonelt ;) Vær aktiv, spør om å få lov til å utøve prosedyrer, spør om hjelp, tilbakemeldinger og ta all kritikk som konstruktiv kritikk. Du lærer av å prøve og husk at ingen er feilfri i starten. Nå sier du at du har flere år med erfaring. Er du smart så går du ikke rundt og leker bråkjekk og tilbakeviser læringsmulighetene du får. Selvsagt er det flott du kan ting, fortell om dine erfaringer men husk at du er der for å lære og for å bli evaluert.

 

Jeg var også mer interessert i å hoppe i de store greiene som å håndtere medikamenter, men det er viktig å vite sin plass i praksisen. Viste meg fra mine beste sider og fikk etterhvert prøvd meg på det meste som jeg ønsket. Hos meg bestod en standar dag av dokumentasjon, pleie, stell og sårstell. Du blir nok fornøyd skal du se.

 

Først av alt, takk for svar! ;)

 

På øvelsesposten har vi øvd på bl.a stell, sengeredning, forflytning, måle blodtrykk og puls, sårstell, munnstell, katerisering, injeksjoner.

Jeg er absolutt ikke interessert i å tilbakevise læringsmulighetene. Er veldig klar for å lære mest mulig. Jeg er også redd for å si at jeg har jobba en del før, så stiller meg veldig ydmyk på det punktet. Er ikke interessert i å leke bråkjekk.

 

Selvfølgelig regner jeg med det blir mye stell og den slags, har ingenting i mot det :D Gleder meg veldig til å se hvordan slike vanlige ting foregår andre steder. I tillegg så ser jeg på det som en utfordring til å bruke den teorien jeg lært i praksis.

 

Tror det blir en veldig spennende tid :lol:

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, takk for svar! ;)

 

På øvelsesposten har vi øvd på bl.a stell, sengeredning, forflytning, måle blodtrykk og puls, sårstell, munnstell, katerisering, injeksjoner.

Jeg er absolutt ikke interessert i å tilbakevise læringsmulighetene. Er veldig klar for å lære mest mulig. Jeg er også redd for å si at jeg har jobba en del før, så stiller meg veldig ydmyk på det punktet. Er ikke interessert i å leke bråkjekk.

 

Selvfølgelig regner jeg med det blir mye stell og den slags, har ingenting i mot det :D Gleder meg veldig til å se hvordan slike vanlige ting foregår andre steder. I tillegg så ser jeg på det som en utfordring til å bruke den teorien jeg lært i praksis.

 

Tror det blir en veldig spennende tid :lol:

 

Høres ut som du har riktig innstilling ;)

Lykke til i praksis, og hiv deg på alle læringssituasjoner du kan ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, er 1.årsstudent - å vi skal ut i sykehjemspraksis om noen uker - er det "normalt"?

Har inntrykk at de fleste har denne praksisen i siste året - etter å ha hatt med.regning, injeksjoner, katerisering, osv..

på ø-post har vi "kun" hatt forflytning, stell, plus/blodtrykk, mating og eliminasjon - føler at jeg står på tynn is ved å bli kastet ut i dette så tidlig - tror jeg hadde hatt større utbytte av denne praksisen etter å ha lært de mer "dypere" prosedyrene...

noen synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei hjerterom!

Vi hadde sykehjemspraksis (8 uker tror jeg) på våren i første studieår.

Jeg tenker at praksisstedet vil forstå at dere har begrenset med kunnskaper når dere akkurat har begynt på studiet.Bruk det du har lært og fokuser på grunnleggende behov. Bruk tid på å bli vant til daglige rutiner som stell, mating, dokumentasjon og kommunikasjon med pasienter. Så kommer resten etterhvert :) Du kan jo prøve å fokusere på de prosedyrene dere har lært? Evt. lese litt på de sykdommene pasientene har og medikamentene de bruker, i tillegg til å lære litt latinske ord? Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde sykehjempraksis på våren i 1. studieår. Da hadde vi fokus på stell og pleie. På skolen hadde vi øvd på stell, mating, forflytning og sengereing.

Injeksjoner, kateterisering, pvk, stell av cvk, medisiner osv kom senere.

 

Dere skal ikke gjøre noe annet enn det dere har lært på skolen. Vi hadde ikke fokus på medisiner heller, det kom ikke før 2. året da vi hadde sykehuspraksis.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Teklebrhan

Hei!

Jeg er en gutt 24 åring gammel og er fra Eritrea.

Jeg vil ha praksisplass i hos dere. Kan dere kontakt meg hvis dere har lidig plass?

 

Med venlig hilsen.

Teklebrhan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy