Jump to content
Sykepleiediskusjon

Se her, sykepleiere og studenter som har vært i sykehuspraksis! :)


Millis

Recommended Posts

Tiden nærmer seg for å velge praksisplasser på sykehus og jeg vil gjerne få noen tips og råd av dere som har erfaring fra jobb/praksis på sykehus. :)

 

På medisinsk praksis er alternativene:

- Hjerte- og lunge

- Geriatrisk

- Slag

- Generell indremedisin

- Medisinsk poliklinikk

- Akutt

- Overvåkning/intensiv

 

og på kirurgisk praksis er alternativene:

- Ortopedisk

- Lettere ortopediske og generellkirurgiske inngrep, urologi

- Gastro

- Kirurgisk poliklinikk

 

Hvilket læringsutbytte har man på de forskjellige avdelingene, og hva gjør man på de forskjellige typer avdelinger? Hvor er det fysisk tungt og mye stell, hvor er det mye løping og hvor har man oversikt og tid til å tenke seg om uten at det går på bekostning av læringsutbyttet?

 

Har du jobbet på en eller flere av disse avdelingstypene? Fortell, fortell! :D

Håper mange vil ta seg tid til å dele av sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier12

Anbefaler veldig gastro i kirurgisk praksis. Har jobbet på gastrokirurgisk avd i over 2 år nå. Der får du lært enormt mye sykepleierprosedyrer, og pasient gruppen er kjempe spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale gastro i den kirurgiske praksisen. Det er utrolig lærerikt, med mange prosedyrer og mye pre- og postoperativ sykepleie. Av de andre postene du nevner har jeg kun erfaring fra hjerteavdeling. Det er også veldig spennende, men myyye mindre prosedyrer enn på kirurgisk. Hjertesyke pasienter møter du over alt, så den erfaringen er nok uansett nyttig å ha med seg. Ellers har jeg hørt mye positivt fra personer som jobber/ har hatt praksis på generell indremedisinsk avdeling.

Link to comment
Share on other sites

Guest Medulla

Jeg ville tatt medisinsk.

Jobber på hjerte, og jobba litt på lunge og indremedisin/blodsykdommer/gastro/infeksjon

Jeg stortrives.

Men hadde jeg fått velge praksis så hadde jeg tatt akutt eller overvåkning/intensiv uten tvil!

Jeg har vært litt på hjerteovervåkningen og det er kjempespennende!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipsene, dette var nyttig! :)

 

Medulla: Du skriver at du ville tatt medisinsk (mener du her generell indremedisin, eller mener du å velge medisinsk fremfor kirurgisk praksis?), men om du hadde fått velge så ville du tatt akutt eller overvåkning/intensiv. Ble litt forvirret over hva du mente her. Innenfor medisinske avdelinger: Anbefaler du generell indremedisin, eller anbefaler du akutt/overvåkning? :)

 

Hva kan man i så fall være med på som student på akutten i forhold til på generell indremedisin?

 

Vi skal ha en praksis innen medisinske avdelinger og en praksis innen kirugiske avdelinger, så må velge begge deler. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt medisin til slutt i allefall - og heller kirurgisk først..

 

Jeg selv var på medisin først, og hatet den praksisen - syntes det var beintøft, og skulle nå ønske at jeg kunne hatt medisin til slutt, tror det ville gitt meg mye mer utbytte!

 

Var forøvrig på lungepost i medisin, og gastro/urologi i kirurgisk - og jeg ELSKET det.

Urologi er veldig veldig spennende, og trenger man litt boost på nyrekunnskap - så er urolog en plass å være i kirurgisk praksis!

 

Tror i medisinsk at jeg ville valgt akutt jeg - der får man med seg ALT... og det trenger man bli drillet på som student!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy