Jump to content
Sykepleiediskusjon

sykdommer i urinveiene


Karina

Recommended Posts

Eg er ikke sikker. trur det går på å utrede hvor kommer blødningen fra, hva kan det komme av, kan det ha noe med diagnosene, medikamentene til pas. å gjøre. osv.

 

Kva er skilnaden på ein malign og ein benign tumor?

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Er det en oppgave eller en pasient du har som har blod i urinen?

Det kan være mange årsaker til at man får blod i urinen, noen eksempler kan være kan være infeksjon i øvre og nedre urinveier, urinstener, skader, blodsykdommer og svulster.

 

Malign er ondartet og bening er godartet.

Link to comment
Share on other sites

Det ver også viktig å vite at en benign tumor kan være malign i sin beliggenhet.

Eksempel er en hjernetumor som er benign histologisk, altså godartet, men ligger slik til at den er inoperabel, da er den malign i sin beliggenhet.

Link to comment
Share on other sites

Det ver også viktig å vite at en benign tumor kan være malign i sin beliggenhet.

Eksempel er en hjernetumor som er benign histologisk, altså godartet, men ligger slik til at den er inoperabel, da er den malign i sin beliggenhet.

 

De to setningene måtte jeg lese flere ganger du ;)

Henger sikkert sammen med at det er 4. nattevakta og at kl er 0115

Godt forklart ihverfall :)

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikke sikker. trur det går på å utrede hvor kommer blødningen fra, hva kan det komme av, kan det ha noe med diagnosene, medikamentene til pas. å gjøre. osv.

 

Kva er skilnaden på ein malign og ein benign tumor?

Takk for svar :)

 

Det banshee antageligvis mener, er at det ikke er en sykepleiers oppgave å utrede sykdommer.

Det er en legeoppgave.

Vi kan få delegert å ta ulike prøve, gjøre observasjoner etc, men vi har ikke ansvar for utredningsprosessen.

 

Men selvsagt skal vi har litt grunnleggende kunnskap om patologi ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy