Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forberedelse av studie


Pally

Recommended Posts

Hei, da har jeg bestemt meg for å lage en bruker på forumet, nå som jeg har bestemt meg for å studere sykepleie neste år, noe jeg gleder meg veldig til.

 

Jeg kommer til å søke på Lovisenberg så snart det blir mulig, men det jeg lurte på er hvor krevende studiet egentlig er? Jeg jobber for tiden som hjemmehjelper, noe jeg trives veldig med, men jeg har ingen faglig bakgrunn da jeg tok studiespesialiserende på videregående skole. Det eneste jeg egentlig kan om helsefremmende arbeid er førstehjelpskurset jeg måtte ta i sammenheng med førerkort! :P Bortsett fra det så er det bare det praktiske jeg gjør i arbeidet, og de sykepleierene jeg kommer i kontakt med derifra.

 

Så det jeg lurer på er om jeg burde ta noen spesielle forkurs eller småstudier i forkant av studiet, så jeg ikke blir hengende alt for langt bak til å starte med. Når dere har begynt på studiene, hvor mye faglig bakgrunn har dere hatt i bakhånd, og hvor mye faglig bakgrunn og kompetanse forventes det at man har fra før?

 

Hilsen en "soon-to-be" sykepleiestudent!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit til forumet :)

Du trenger ingen erfaring fra helsesektoren for å studere sykepleie. Det kreves ingen forkunnskap. Nå er det selvfølgelig endel som har jobbet litt som pleieassistent før de begynner å studere, men det er på ingen måte nødvendig. Du vil ikke henge noe etter om du ikke har den erfaringen. Alt læres fra grunnen av.

Link to comment
Share on other sites

Når du begynner på sykepleien vil du se at mange medstudenter allerede har erfaring fra sykehjem o.l., som selvfølgelig kan være en fordel, men det er absolutt ikke noe krav eller en nødvendighet. Som Cathrine over her sier læres alt fra grunnen av, og all undervisning tar utgangspunkt i at du er ny i faget. :) Selv hadde jeg null erfaring da jeg begynte, og det har gått veldig bra! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy