Guest huldra Posted June 30, 2013 Report Share Posted June 30, 2013 Jeg lurer på hva sykepleier kan gi av medikamenter på sykehjem uten at det står som evt. medisin i pasientens liste? Nitro f.eks? Oksygen? Sovetbl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Litago Posted July 3, 2013 Report Share Posted July 3, 2013 Hos oss har vi et generelt direktiv som er laget av (hvertfall underskrevet av) tilsynslegen. Der står det bl.a nitroglycerin, Sobril, Paralgin Forte, Afipran, Zyrtec, Zopiclone, Paracet. Dersom det ikke finnes noe generelt direktiv som gjelder for din avdeling, så kan du strengt tatt ikke gi noen ting uten at det er forordnet av lege. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 Hos oss har vi et generelt direktiv som er laget av (hvertfall underskrevet av) tilsynslegen. Der står det bl.a nitroglycerin, Sobril, Paralgin Forte, Afipran, Zyrtec, Zopiclone, Paracet. Dersom det ikke finnes noe generelt direktiv som gjelder for din avdeling, så kan du strengt tatt ikke gi noen ting uten at det er forordnet av lege. samme regler hos oss... fryktelig tungvint på en korttidsavdeling... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sissel Posted July 17, 2013 Report Share Posted July 17, 2013 Der jeg jobber har vi i teorien ikke lov å gi Paracet engang uten at det er forordnet av lege. Det er nesten en fornærmelse mot sykepleiernes vurderingsevner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kantarell Posted September 21, 2015 Report Share Posted September 21, 2015 Vi får gi afipran, paracet, morfin (ved mistanke om infarkt, mens vi ventar på lege), o2, sovetablett, sobril, bronkyl, imodium og nokre til eg ikkje heilt huskar i farta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest Posted December 7, 2015 Report Share Posted December 7, 2015 Vi kan gi Paracet, paralgin forte, Imovane, O2, og afipran. Dog skal vi ikke gi paracet som febernedsettende, kun smertestillende - noe ikke alle er klar over. Men som spl på natt, så gir man til tider andre medikamenter også hvis det er krise, i påvente av tlf fra lege. Jeg har gjentatte ganger bedt om en oppdatering av gjeldende retningslinjer, men ting tar visst tid. Så det hender dessverre at vi henger opp væsker, glukose, og gir morfin feks og tar ordinasjonen i etterkant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts