Jump to content
Sykepleiediskusjon

Anonymisering i journalnotat


Elise

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg er sykepleierstudent, og mener å ha lært at persondata som for eksempel pasientens navn ikke skal oppgis i journalnotat. Jeg har i ettertid forsøkt å finne noe som kan bekrefte eller avkrefte dette, uten at jeg funnet noe. Jeg har alltid unngått å bruke pasientens navn i journalnotat, men ser ofte at det motsatte blir gjort i praksis. Derfor tenkte jeg å høre med dere hva som blir gjort, noen som eventuelt vet om det er lov eller ikke? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette høres litt rart ut. På SUS bruker vi DIPS når vi dokumenterer, og da finner vi frem den eksakte pasienten og noterer på denne for så å lagre. Det er jo bare oss som jobber på sykehuset som har tilgang til denne. Foruten pasienten da, dersom han eller henne ønsker å se den. Når vi har rapport, har vi jo liste med navn på pasientene som vi noterer på. Disse listene legger vi i en eske med papir som skal makuleres før vi går av vakt.

Link to comment
Share on other sites

eller mener du at man ikke bruker navnet i selve notatet? som feks at jeg skal skrive en evaluering om arne også skriver jeg:

 

pasienten har vært oppe med prekestol med følge av én

 

mener du da hvorfor man ikke skriver:

 

arne har vært oppe med prekestol med følge av én

 

??

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :) Det kom kanskje litt utydelig frem, beklager det. Men det var i selve notatet jeg mente ja. Altså mener jeg å ha lært at man bør skrive "Pasienten har vært oppe ...", men ser ofte at det i praksis blir skrevet "Arne har vært oppe ...". Derfor ble jeg litt usikker på om jeg eventuelt hadde misforstått noe :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan skrive pasientens navn i journalen...men ikke medpasienters eller andre personal sitt navn... Jeg jobber på en plass hvor det er en del utagering mellom pasientene og mellom pasient-personal. Hvis en pasient har slått en annen pasient har vi ikke lov til å skrive hvem pasient som ble slått.. Da kan vi bare skrive slik: "Hans slo en annen pasient i ansiktet i dag bla bla bla....." Eksempel med personal: "Hans ville ikke forlate fellesområdet etter at han slo en medpasient, u.t (undertegnede) hentet derfor en kollega bla bla bla..."

 

Håper dette var noe forklarende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest victoria

hei. Er selv sykepleie student. vi er 2 studenter her som sitter å diskuterer dette. vi klarer ikke å bli helt enige.

Etter hva vi har lært på skolen skal ikke navn være med i rapporten, pga av en eller rar grunn så kan dokumentet forsvinne og andre få tak i dette. Da blir ikje taushetsplikten opprettholdt.

Link to comment
Share on other sites

hei. Er selv sykepleie student. vi er 2 studenter her som sitter å diskuterer dette. vi klarer ikke å bli helt enige.

Etter hva vi har lært på skolen skal ikke navn være med i rapporten, pga av en eller rar grunn så kan dokumentet forsvinne og andre få tak i dette. Da blir ikje taushetsplikten opprettholdt.

 

Mener du i den rapporten du skriver på papir og har lommen?

Jeg vet ikke hva som er vanlig praksis i dag, men før stod det alltid navn. Problemet med at arket kommer på avveie er absolutt til stede. Jeg har glemt igjen slike rapporter på nattbord inne hos pasienten, og jeg tror ikke jeg er alene om det. Heldigvis har jeg alltid oppdaget det temmelig fort, men det er jo ikke godt nok. Da kan jo pasienten i teorien lese om alle de andre pasientene på avdelingen.

Link to comment
Share on other sites

er litt forskjellig retningslinjer i forhold til hvos man jobber. Jeg jobber under sykehjemsetaten og bruker gerica. Vi skal ikke bruke noe personlig navn i rapportteksten da det allerede er gitt under hvilket pasientnavn man rapporterer under. Kan tenke meg noe av grunnen er i tilfelle man skriver på feil pasient og denne journalen en dag blir sett av vedkommende også står det plutselig noe om Arne i Arild sin journal..

 

en annen grunn er at det ser med profesjonellt ut uten personlig navn. Samme som man skriver avføring og ikke bæsj..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser ingen problemer sånn personvernmessig ift å bruke pas navn i journalen. Mister du den, er der mest sannsynlig mer en nok info til å identifisere pas uansett. Jeg synes bare det ser utrolig uprofesjonelt ut. Har noen kollegaer som til stadighet skriver ting som "Kåre hadde besøk av Anna i dag". For det første er det "Pasienten" som hadde besøk. Dette er et juridisk dokument som kan brukes i retten, og da trenger det jo ikke å se ut som en skolestil? Og for det andre- hvem i svarte er Anna?! Det kan jo være hvem som helst! Som regel er det jo kone eller datter, men man kan ikke gå ut i fra at alle andre vet det? Så.. personlig skriver jeg alltid pasienten eller pas og besøkets tilhørighet som kone, datter, venn etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

For min del skriver jeg alltid "undertegnede", "medpasient" og "ansatt" for meg og andre enn pasienten, men synes det blir veldig distansert å skrive "pasienten" for Arne. Skriver ikke etternavn, men fornavn. Til syvende og sist er det pasienten vi skriver journalen for, så den kan få den beste oppfølgingen som mulig. Om jeg skulle fått utlevert min journal noen gang, ville jeg heller lest navnet mitt enn "pasienten" ditt og "pasienten" datt. Synes å referere til "pasienten" heletiden også blir litt ovenfra-og-ned. Kommer kanskje an på hvor man jobber, men slik ser iallefall jeg det.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
Guest trysolba

For meg er det stor forskjell på hva slags avdeling det er snakk om faktisk. Jeg jobber i rusfeltet, hvor relasjon er det viktigste redskapet. Da føles det for det første rart å skrive "pasienten". Om pasienten selv skal lese notatet vil han sannsynligvis oppleve meg som mer distansert enn både han og jeg ønsker. Dertil kommer at journalnotatene er en viktig del av kommunikasjonen mellom de ansatte. Signaliserer jeg distanse så legitimerer jeg distanse - og vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy