Jump to content
Sykepleiediskusjon

Anonymisering i journalnotat


Elise

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg er sykepleierstudent, og mener å ha lært at persondata som for eksempel pasientens navn ikke skal oppgis i journalnotat. Jeg har i ettertid forsøkt å finne noe som kan bekrefte eller avkrefte dette, uten at jeg funnet noe. Jeg har alltid unngått å bruke pasientens navn i journalnotat, men ser ofte at det motsatte blir gjort i praksis. Derfor tenkte jeg å høre med dere hva som blir gjort, noen som eventuelt vet om det er lov eller ikke? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette høres litt rart ut. På SUS bruker vi DIPS når vi dokumenterer, og da finner vi frem den eksakte pasienten og noterer på denne for så å lagre. Det er jo bare oss som jobber på sykehuset som har tilgang til denne. Foruten pasienten da, dersom han eller henne ønsker å se den. Når vi har rapport, har vi jo liste med navn på pasientene som vi noterer på. Disse listene legger vi i en eske med papir som skal makuleres før vi går av vakt.

Link to comment
Share on other sites

eller mener du at man ikke bruker navnet i selve notatet? som feks at jeg skal skrive en evaluering om arne også skriver jeg:

 

pasienten har vært oppe med prekestol med følge av én

 

mener du da hvorfor man ikke skriver:

 

arne har vært oppe med prekestol med følge av én

 

??

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :) Det kom kanskje litt utydelig frem, beklager det. Men det var i selve notatet jeg mente ja. Altså mener jeg å ha lært at man bør skrive "Pasienten har vært oppe ...", men ser ofte at det i praksis blir skrevet "Arne har vært oppe ...". Derfor ble jeg litt usikker på om jeg eventuelt hadde misforstått noe :)

Link to comment
Share on other sites