Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen spesialsykepleiere her?


Cathrine

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det er noen spesialsykepleiere eller noen som holder på med vidreutdanning her i forumet?

Jeg har egentlig alltid ønsket å bli jordmor, men har slått det fra meg da jeg ikke orker tanken på nattevakter ( har ikke så godt sovehjerte).

Har også vurdert helsesøster, men enn så lenge har det ikke blitt noen spesialutdanning på meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg lurer på om det er noen spesialsykepleiere eller noen som holder på med vidreutdanning her i forumet?

Jeg har egentlig alltid ønsket å bli jordmor, men har slått det fra meg da jeg ikke orker tanken på nattevakter ( har ikke så godt sovehjerte).

Har også vurdert helsesøster, men enn så lenge har det ikke blitt noen spesialutdanning på meg.

 

Har flere videreutdanninger etter grunnutdanningen, bla IT/data for helsepersonell, helse,-miljø og sikkerhet, og nå sist har jeg tatt videreutdanning i hjerneslag og videreutdanning i hjerneslagbehandling basert på Bobath-prinsippet ved høgskulen i Sogn og Fjordane. De to sistnevnte anbefales absolutt om du jobber med hjerneslagpasienter på et eller annet nivå, enten det er i akutt slagenhet, i sykehjem eller hjemme hos den slagrammede. Lærte masse, og tror flere yrkesgrupper enn sykepleiere har nytte av kunnskapen derfra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har videreutdanning i demensomsorg, og så har jeg tenkt å ta et års deltidsutdanning i palliativ behandling i 2009. Får det ikke til dette året pga arbeidssituasjonen. Det er jo så mye spennende å velge i! Har som mål å være utdannet intensiv spl innen jeg er 40, så da har jeg 7 år på meg til det :))

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg lurer på om det er noen spesialsykepleiere eller noen som holder på med vidreutdanning her i forumet?

Jeg har egentlig alltid ønsket å bli jordmor, men har slått det fra meg da jeg ikke orker tanken på nattevakter ( har ikke så godt sovehjerte).

Har også vurdert helsesøster, men enn så lenge har det ikke blitt noen spesialutdanning på meg.

 

 

Hej!

Jeg er helsesøster :-)

Veldig fint yrke! Variert, mange forskjellige arbeidsoppgaver.

Fint med dette forum!

Link to comment
Share on other sites

Hei liz, hyggelig du fant forumet :)

Anestesi, ja det er sikkert spennende.

Det er også en av de spesialitetene som har fasinert meg ,men skal jeg gå dybdepsykologisk så er det vel fordi jeg er litt redd for å bli lagt i generell anestesi selv...

Det man er litt redd for, blir man jo fasinert av :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg starter på videreutdanning 22/9 nå jeg ;) . Diabetesbehandling og omsorg. Blir godt med noe faglig påfyll. Ser for meg mulig helsesøster eller jordmor med tiden. Men siden jeg har 3 små barn, orker jeg ikke reise fra dem for skole nå.

Link to comment
Share on other sites

Hei. ;) Jeg er videreutdannet til operasjonssykepleier og jobber hovedsakelig med bløtdelskirurgi nå, dvs stort sett det som har med indre organ å gjøre.

Jobben inkluderer mye akuttkirurgi. Jeg har også tatt internasjonal eksamen i traumebehandling/mottak. Vi er en del av traumeteamet på sykehuset, derfor ble dette relevant.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

Ja jeg trives med jobben. Den er stimulerende, adrenalintriggende og gir rom for å utvikle seg innen faget. Jeg jobber på et stort sykehus, så vi har egne avdelinger for ortopedi, nevrokirurgi,gynekologi,øye,kjeve,ØNH etc.

Min avdeling tar seg dermed av gastro-,uro- og karkirurgi,endokrinologi(brystkreft og thyroideakirurgi), barnekirurgi og akutt gynekologi,akutte keisersnitt etc.

Link to comment
Share on other sites

Ja det vil jeg tro at det er en adrenalintriggende jobb !!! Skikkelig varieret det du jobber med, det må jo være veldig mye å sette seg inn i ;) Ble overrasket at du også har akutt gynekologi og keisersnitt, når dere har egen gynekologisk avdeling...

 

Ja det er sant.

Det har vært slik at gyn avdeling har vært en avdeling med bare dagvakter på hverdag, i den tiden tok vi oss av all akutt gyn etter klokken 15.30.

Nå har dette endret seg slik at en sykepleier fra deres avdeling er tilstede på vakt, mens en i fra vår avdeling haster avgårde til deres avdeling når denne behøver hjelp til noe akutt. Mye er under endring for tiden så det kan nok hende at det endrer seg på nytt igjen med tiden:)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sant.

Det har vært slik at gyn avdeling har vært en avdeling med bare dagvakter på hverdag, i den tiden tok vi oss av all akutt gyn etter klokken 15.30.

Nå har dette endret seg slik at en sykepleier fra deres avdeling er tilstede på vakt, mens en i fra vår avdeling haster avgårde til deres avdeling når denne behøver hjelp til noe akutt. Mye er under endring for tiden så det kan nok hende at det endrer seg på nytt igjen med tiden:)

 

Aha da forstår jeg ;) Litt spennende da å få med seg litt gynekologi og keisersnitt også, eller er det kanskje bare stressende og måtte fly slik over på en annen avdeling ;)

Husker jo når vi av og til ble plassert på en annen post p.g.a. sykdom så var ikke det alltid like populært, selvom det var innen samme avdeling...

Link to comment
Share on other sites

[Hej Cathrine !!

 

Syns verkligen att du skall ta en vidarutdannelse visst du ær intressert. Jeg ær sjælv anestesisykepleier og jobber på Aker I Oslo, trives veldigt gott med det. det ær ett spænnande och på en måte fritt jobb i vart fall varierande. Det ær en vidarutdannelse som også øppnar många valg før dig som tex att åka utomlands og jobbe (plattform, cruiseskipp, resorts etc) du ken også jobbe på helikoter visst du ær intresserad av det eller inom førsvaret, FN osv.

Før det meste så har du bare en patient åt gången och kan gøra ditt jobb gott ferdigt ikke som på post dær du kanske har 10-20 patienter og manga ggr føler att du ikke gjort din jobb som du hade velat.

 

jeg har også intensiv vidarutdannelse og ambulanse vidarutdannelse. Jobbade flera år på en stor ambulansestation i Sverige innan jeg tog min anestesividarutdannelse. det var også en spennande og lærorik tid. jeg vet ikke riktigt hur det ær i Norge men i Sverige ær det i vart fall så att anestesisykepleier og ambulansesykepleier jobber i ambulanse.

 

det jeg syns du skall fundera øver ær vad du verkligen ær intressert av og vill jobbe med och vidarutvecklas inom. Sen ær det bare att søka og børja studera. Tror ikke att du ångrar dig. det finns otroligt mange olika vidarutdannelser før sykepleier men jeg tror att man skall tænka vad vill jag læse, vad vill jeg med min vidarutdannelse, hur vill jeg arbeta osv.

 

Jeg ønsker dig all lycka till

 

MVH

 

Maria Bergman

Anestesisykepleier

Link to comment
Share on other sites

Hei Mia, velkommen hit :lol:

Det er sant som du sier, jeg tror aldri man angrer på at man har vidreutdannet seg. Så jeg får se hva fremtiden bringer, det er faktisk ganske mange spesialiteter jeg har tenkt på...

Ja en veldig viktifg faktor er det at man får bedre tid til pasienten. Jeg tok noen vakter på en overvåkningsavdeling og det var noe annet ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy