Jump to content
Sykepleiediskusjon

Øreklokker for å ivareta taushetsplikten


Cathrine

Recommended Posts

Jeg la ut denne på Facebooksiden vår: http://www.aftenblad...ml#.UuDdNBDsTIV

Der står det at på gastrokirurgiskavdeling på SUS har de flere flersengsrom og har løst problemet med å ivareta taushetsplikten under legevisitter med å sette øreklokker på de andre pasientene på rommet. Jeg tenker at det må jo kunne brukes i mange situasjoner, også der sykepleierne skal snakke med pasientene om intime og personlige ting.

Synes dette med øreklokker var en god ide med tanke på å ivareta taushetsplikten. Men tenker samtidig at det må ikke bli en hvilepute ved virkelig fortrolige samtaler, for jeg tror ikke jeg hadde følt meg helt komfortabel som pasient om mine medpasienter var i samme rom med øreklokker. Man vet jo ikke helt sikkert om de hører eller ikke. Men stort sett synes jeg dette var en genial ide. Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Det virker som ett fornuftig tiltak det, eneste lille minuset er jo at det kommer til å se litt ut som en landbruksforening der inne :P Annet enn det, så er jeg enig med deg i denne ideen. Har fire dobbeltrom på vår post, og det er ofte det snakkes intimt der, så hadde ikke vært dumt med en snedig løsning.

 

Hadde nok hjulpet for den stakkaren som må brette ut privatlivet sitt på dobbeltrom under visitt/tilsyn og det ligger noen ved siden av som ikke har behov for å vite, trenger å vite, skal vite eller har grunn/rett til å vite noe om det man forteller. Blir mer fortrolighet den veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette benyttes også på min tidligere arbeidsplass. Det er en barneavdeling, og øreklokker brukes ved visitten og rapport på intermediæravdelingen. Øreklokkene er med radio, og tilbakemeldingene fra foreldrene er at de er fornøyde med den løsningen - alternativet er at de må forlate barnet sitt den tiden visitten/rapporten foregår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy