Jump to content
Sykepleiediskusjon

HJELP - sykepleie eller medisin?


veronicam

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ei 21 år gammel jente som til høsten har søkt meg inn på sykepleie, noe jeg syns er veldig spennende, men samtidig er litt skeptisk til! Jeg har nemlig i mange år hatt en liten lege-drøm i magen, men etter et par år på universitetet (med fransk og psykologi) har jeg funnet ut av høyskoleformen nok passer meg bedre, jeg ønsker å komme i gang, har ikke alle realfagene som trengs og syns 5-6 år til med utdanning virker ganske så uoppnåelig! Så da har jeg begynt å fundere på sykepleie, da det finnes så mange muligheter med det som grunnutdanning!

 

Det jeg lurer litt på er hvor mye man jobber med "fagene" som sykepleier. Jeg syns det er veldig spennende med biologi, anatomi og sykdommer - det er kjempespennende å lære hvordan kroppen fungerer! Får man som sykepleier brukt mye fagkunnskap i hverdagen eller blir det mange praktiske oppgaver i form av hente utstyr, re senger, dokumentasjon osv?

 

Hvilke oppgaver har egentlig en sykepleier på sykehus og hvordan endrer disse seg med videreutdanning, eks. jordmor, intensiv, operasjonssykepleie? Er det mange basis oppgaver som å re senger, stell, håndtere avføring/oppkast, og er disse de samme når man arbeider som intensiv eller operasjonssykepleier?

 

Har til sommeren fått jobb på sykehjem, så blir spennende å se hvordan jeg trives med det, selvom det ikke blir helt de samme arbeidsoppgavene man har som sykepleier :)

 

Jeg vil definitivt jobbe innen helse og hjelpe mennesker og har alltid hatt en stor drøm om å jobbe i leger uten grenser, så gleder meg egentlig bare til å ta fatt på en av disse utdannelsene og komme igang :)

 

Dette ble et litt langt innlegg, men håper på så mye respons som mulig!!

Link to comment
Share on other sites

Sykepleie er et kjempespennende yrke. Ja, vi utfører en del av de jobbene du nevnte - re senger, håndtering av oppkast og avf, stell. Faktisk så er det relativt mye stell i perioder, men dette er en av kjerneoppgavene til en sykepleier. De observasjonene i gjør i et stell er ofte avgjørende for behandling og tiltak som iverksettes. Ikke undervurder gode observasjoner som gjøres i et "ordinært" stell. Gode observasjoner er avhengig at av sykepleier har solide kunnskaper i anatomi, patofysiologi og kjenner bivirkningsprofil til pasientens medikamenter blant annet. Ved spesialisering endrer oppgavene seg. En anestesisykepleier steller lite, men har ansvar for luftveiene under anestesi. En operasjonssykepleier har i tillegg til hygiene- og intstrumenthåndtering ansvar for leiring av pas før opr. Intensivsykepleiere er generalister og kan ha ansvar for både kirurgiske og medisinske intensivpasienter.

 

Kort oppsummert: Sykepleie er spennende! Om det er dette du vil, sørg for å skaffe deg masse erfaring og pugg!! Solide kunnskaper i anatomi, patofysiologi, medikamentlære mm er en forutsetning for å bli en god sykepleier :) Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Ja som sykepleier bruker man fagkunnskap hele tiden. Jeg har i en annen tråd prøvd å fortelle hva jeg gjorde på jobb en vanlig dag:

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=492

 

Jeg vet ikke om du har lest her, men der står det endel om hva en sykepleier gjør og de forskjellige spesialitetene: http://utdanning.no/nn/yrker/beskrivelse/sjukepleiar

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan svare på spørsmålet ved å si litt om hva en sykepleier gjør i løpet av en dag i min jobb (vanlig sengepost på sykehus).

Dagen begynner med morgenrapport fra nattevaktene. Hvem har vi inne, hvilke diagnoser og utfordringer har de, hva er planen videre, hva skal gjøres i dag og hva må observeres? Deretter går vi rundt og tar blodtrykk, puls og temp ++ av pasientene etter deres behov. Så er det hjelp til morgenstell, medisiner og frokost. Så er det legevisitt hvor vi først har et møte med legene. Dette kalles previsitt. Her gjennomgås pasientenes situasjon, diagnoser, utførte undersøkelser og videre plan legges. Deretter går sykepleier visittrunden rundt til pasientene sammen med legene. Når visitten er over må man gjennomføre de tiltakene som ble bestemt på visitten. Dette kan være f.eks. å legge inn urinkateter, blande antibiotika, henge opp væsker, legge nasogastrisk sonde osv. Selvsagt mens man observerer pasientene, hvordan de responerer på behandling og om de trenger ytteligere behandling.

Så er det ny runde med medisiner, ny runde med rapportering - da til kveldsvaktene.

 

Selv om det nå kanskje virker som dagene er forutsigbare og rutinepreget er de absolutt ikke det. Det avhenger av hvilke typer pasienter man har innlagt. Alle har ulike behov, og som sykepleier kreves det mye kunnskap om et veldig bredt felt. Man må vite hvilke observasjoner som er viktige for å vurdere pasientens videre behov og tilstand. Hvordan pusten han? Er sirkulasjonen tilfredsstillende? Har han smerter? osv osv osv.

 

Plutselig kan det skje akutte hendelser, der du må vite hva du skal gjøre. Dette kan være alt fra hjertestans til ileus og bevissthetstap. Da gjelder det å gjøre de rette observasjoner og handle riktig.

 

Jeg elsker jobben min som sykepleier og har aldri angret på valget mitt. Jeg gikk selv med en legedrøm i magen, men gav den opp når jeg fikk vite realfagskravene. Dette er jeg glad for i dag. Å jobbe såpass tett på mennesker samtidig som man har en solid kunnskap om fysiologi og sykdommer er en svært god kombinasjon synes jeg. Man må ha gode kommunikasjonsferdigheter og være glad i mennesker.

 

Liker du ikke å være for nært andre mennesker bør du nok ikke bli sykepleier. Du må være forberedt på å hjelpe pasienter å dusje, spise, kle på seg og komme seg rundt. Rett og slett alt. Men samtidig skal du gi behandling, følge opp behandlingen, observere og kommunisere. Det er svært komplekst og veldig, veldig givende, lærerikt og spennende.

 

Som lege kommer du ikke like tett på. Legene ser pasienten i gjennomsnitt sikkert bare 10 min pr. dag. Det er sykepleieren som koordinerer og binder sammen pasientenes behandling.

 

Jeg anbefaler alle å vurdere sykepleie. Det er kanskje det mest givende yrket som finnes, samtidig som Norge mangler tusenvis av sykepleiere. Jobber er det nok av.

Link to comment
Share on other sites

Guest cathrine f

Jeg syns nærheten til pasienten er sentral i min arbeidshverdag og det som gjør at jeg trives som sykepleier. Vi har "passelig" mengde med teori og praksis i utdanningen, og blir aldri ferdig utlært. Og selv om det er mange krevende situasjoner og mye ansvar så kan vi gjøre en forskjell for pasienten, og jeg har møtt så mange flotte mennesker som har gitt så mye tilbake!

 

Jeg går nå videreutdanning i operasjon og her er det masse utfordringer med ansvar for "alle områder" for en pasient, i tillegg til mye teknisk utstyr og med store krav til kunnskaper om anatomi/sykdomslære og ulik kirurgi.

 

Skulle gjerne hatt høyere lønn når en ser hvor mye andre med like mye/mindre ansvar/ krav til utdanning får utbetalt. Men, samtidig så syns jeg hverdagen er såpass givende at jeg kan si at lønn ikke er alt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy