Guest Sykepleier Posted September 30, 2014 Report Share Posted September 30, 2014 Hei har en pasient med smertepumpe ( morfin, ketalar og midazolam) som får over 1000 mg morfin i døgnet og fortsatt ikke er tilstrekkelig smertelindret. Pasienten har kreft og det er palliativ behandling. Er det noen som har erfaring med å gi så mye morfin? Er det skadelig på noen måte? Pasienten tåler morfinen godt, blir døsig og sover litt etter ekstra doser s.c., men pusten er helt fin. Dosen trappes stadig opp, likevel er ikke effekten tilstrekkelig. Finnes det noe alternativ smerelindring som kan fungere bedre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowball Posted September 30, 2014 Report Share Posted September 30, 2014 Gjorde et lite søk på internett og Hydromorfon http://www.felleskatalogen.no/medisin/palladon-mundipharma-578245 kan kanskje være en kandidat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sykepleier Posted September 30, 2014 Report Share Posted September 30, 2014 Ja har lest litt om det, men ikke helt funnet ut om det bare brukes Pga praktiske årsaker dersom pasienten bruker store doser morfin, eller om det faktisk kan virke godt på en pasient som har liten virkning av morfin? Uavhengig av dose. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowball Posted September 30, 2014 Report Share Posted September 30, 2014 Det er vist et populært brukt legemiddel ved terminal kreftpleie i andre land. Markedsføres under navned "Dilaudid" i USA for eksempel, veldig populært etter som jeg forstår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted September 30, 2014 Report Share Posted September 30, 2014 Har du sett her: http://www.uptodate.com/contents/pain-assessment-and-management-in-the-last-weeks-of-life Jeg er vant til å kombinere sentraltvirkende analgetika med perifertvirkende, for å angripe smerten på flere måter. Ellers vil det jo variere hva som hjelper ut fra hvorfor han har vondt, hvor han har kreft og eventuelle metastaser. Jeg vet ikke hvor du jobber, men jeg tenker at det er en spesialistoppgave, når man ikke kommer til mål med smertebehandlingen. Hva med å ta kontakt med en onkolog, smerteteam eller en kreftavdeling som jobber med palliasjon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted October 1, 2014 Report Share Posted October 1, 2014 Hos oss konverteres de ofte til spinal/epidural smertelindring dersom det forbrukes store mengder morfin IV/SC. Fått inn flere pasienter som har brukt opptil ett gram morfin uten noen særlig effekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
santi Posted October 1, 2014 Report Share Posted October 1, 2014 Er det vurdert å prøve metadon istedenfor morfin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenkj Posted January 4, 2015 Report Share Posted January 4, 2015 1000mg morfin/døgn høres for mange mye ut, men her er det mye å gå på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.