Jump to content
Sykepleiediskusjon

Realitetsorientering hos demente


astridspl

Recommended Posts

Hei. Lurer på om noen har noen kloke svar, men ingen fasit :)

 

Jeg lurer på hva slags praksis dere har rundt realitetsorientering hos demente? Ser fordeler med det - fortelle hvor de, hva du heter, dato, hvor wc ligger og slikt. Men hva hvis du har en "dårlig" beskjed? På langtidsavdelingen (hvor jeg har praksis), er det en dement person, h*n spør hvor visse mennesker er, som har gått bort. Dette sier vi, for jeg har alltid hatt en inntrykk at man skal være ærlig, aldri lyve. Personen spør ofte daglig om disse menneskene. Ved denne negative virkelighetsorientering blir personen veldig preget, man kan nesten se at sorgreaksjonen skjer på nytt (personen har blitt veldig tydelig preget en gang, av mange ganger. De andre gangene får man ofte et "OK")

 

Enkelte på avdelingen har litt den holdningen at vi burde "lyve"/bortsnakke dette, for en daglig sorg gir ikke denne personen noe godt.

 

Hvordan gjør dere dette? Si gjerne hva slags avdelingen dere jobber på og rutiner rundt dette :)

 

Hilsen sykepleiestudent :)

Link to comment
Share on other sites

Det er eit vanskelig dilemma dette, og kommunikasjon med demente er utfordrande. Eg tenker at kva godt gjer det pasienten å få vite dei samme dårlige nyheitene x-antal gongar pr dag? Men samstundes har eg opplevd at hos enkelte så går det inn - til slutt..Så eg brukar å variere mellom å realitetsorientere, og avlede, i tillegg til minnearbeid. Viss pasienten har et fotoalbum kan det vere til stor hjelp! Det same gjeld med songar, ordtak, rim og regler. Husk at denne pasientgruppa stort sett er frå den generasjonen som måtte pugge masse då dei gjekk på skule, ting dei lærte då sitter gjerne som spikra - uansett kor dement dei er!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kamilla her, det avhenger nok litt av situasjonen. Har opplevd at pasienter blir så sure/irriterte til og med agiterte over å ikke få se moren sin/kona si/søstra si etc at man til slutt var nødt til å realitetsorientere for å ikke provosere pasienen. Det kan vel omtrent være mindre sårende å få vite at noen er død enn å tro at de aldri kommer på besøk. Selv om det er noe urelevant i forhold til det du spør om hadde vi veldig gode erfaringer med å lage en dagbok for pårørende til demente, slik at de kunne skrive når de var på besøk, hva de snakket om og hva de gjorde. Dette gjorde at pleiere kunne lese opp igjen for pasienten hva som ble gjort sist de fikk besøk, og de på den måten kunne "erfare" minnet på nytt. :) Jeg syntes det var veldig spennende, og krevende, å jobbe med demente!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi hadde faktisk forelesning om dette denne uken! Og læreren som er spesialist på dette feltet var utrolig nøye med å gjenta at vi aldri skal realitetsorientere demente. Vi går nå siste året, og har begynt å få litt erfaring, så det var mange som var uenige med henne. Men hun sa at forskningen nå tyder sterkt på at det ikke kommer noe positivt ut av realitetsorientering.

Det man da skal gjøre er å avlede. Si at vedkommende spør om sin mann/kone/søster o.l. Da skal du vri samtalen inn på positive minner og opplevelser ved å f.eks. spørre om han/hun kan fortelle noe om denne personen.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde faktisk forelesning om dette denne uken! Og læreren som er spesialist på dette feltet var utrolig nøye med å gjenta at vi aldri skal realitetsorientere demente. Vi går nå siste året, og har begynt å få litt erfaring, så det var mange som var uenige med henne. Men hun sa at forskningen nå tyder sterkt på at det ikke kommer noe positivt ut av realitetsorientering.

Det man da skal gjøre er å avlede. Si at vedkommende spør om sin mann/kone/søster o.l. Da skal du vri samtalen inn på positive minner og opplevelser ved å f.eks. spørre om han/hun kan fortelle noe om denne personen.

 

Hei! Hvor står dette ang å ikke realitetsorientere demente? Vil gjerne lese det :) Jeg bruker Kommunikasjon i relasjoner og den geriatriske sykepleier og der stod det mest positive ting ved realitetsorientering :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy