Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilke skoler har dere søkt - og dere som studerer/har studert siste 5 åra, hvor?


Guest Kaja

Recommended Posts

Bare tenkte det kunne være interessant å se hvor dere andre som søker helst ønsker å komme inn :)
Gjerne både 1. og 2. valg.
Og dere som studerer/har studert nylig, hvor gikk dere, og hva synes dere om utdanninga?

Link to comment
Share on other sites

Uteksaminert fra Høyskolen i Gjøvik i 2014. Veldig positiv opplevelse, spesielt praktisk undervisning og simulering. Gjøvik har et toppmoderne simuleringssenter som vi brukte ofte. De naturvitenskapelige forelesningene holdt også høy standard. Bra opplegg. For å komme med noe negativt, så må det vel være at Oppland er et særdeles stort fylke og man dermed risikerer å havne i praksis langt unna studiested. Ikke noe høyskolen kan gjøre noe med, men verdt å vite for potensielle søkere. Allikevel synes jeg det er en skole som er verdt å vurdere om man skal studere sykepleie.

Link to comment
Share on other sites

Gikk på HiAk (nå HiOA). Trivdes helt greit. Forholdsvis lite miljø, men likte godt hvordan studiet var bygget opp. Riktignok MYE fokus på eldreomsorg, så har sett forskjell på "oss" og nyutdannede fra f.eks. Gjøvik når det gjelder kunnskap og ferdigheter som er nødvendig på sykehus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde inntrykket av at de var bedre rustet, kanskje særlig på prosedyrebiten og dette med praktiske ferdigheter. Nå kan jeg kun sammenligne noen få stykker, så det er slett ikke sikkert at det er representativt. Kanskje har det med praksis å gjøre? Ikke vet jeg, jeg bare husker at jeg hadde en følelse av at det var ulikheter da jeg var student og senere nyutdannet. På en annen side så er man usikker i de settingene (jeg var ihvertfall det), og kanskje jeg bare har undervurdert meg selv i forhold til andre. Leste forøvrig noe interessant tidligere i dag, som kanskje kan sies å motbevise noe av den svadaen jeg har lirket av meg til nå.. ;)

 

http://khrono.no/campus-samfunn/2015/03/kjeller-sykepleiere-mest-attraktive

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest pippip

Eg har eit år igjen på Betanien og trivst veldig godt der. Det er ein litt mindre skule, som gir fleire fordelar. Du får bedre kontakt med dei andre studentane. Når du sit på skulen for eksempel for å lese til eksamen har du alltid lærerane rundt hjørnet dersom du treng å spørre om noko.

Det som er mest positivt med Betanien er at emneplanen er lagt opp slik at du har eit emne, også har du eksamen i det med ein gong, før du startar på noko nytt. Dette er forskjellig fra Høgskulen, som har undervisning i fleire emner på rad, også samlar dei opp eksamenane til slutt i kvart semester. Fordelen med vår emneplan er at du får tid til å lære det du held på med, og ha eksamen i det, før du byrjar på noko nytt.

Dei har også gode praksisplassar på Haukeland og Kysthospitalet i Hagavik på Os. Dersom du havnar i praksisplass på Hagavik, har dei tilbud om hyblar eller du får igjen reisepengar. Eg var i praksis der, og sjølv om det var langt å kjøre var det en veldig lærerik praksis med flinke sjukepleiarar som jobba der.

Håper dette hjalp noken som har søkt på Betanien :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy