Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til nyutdannede? :)


FrkFryd

Recommended Posts

Er straks ferdig med skolen, og har en jobb på en medisinsk avdeling som venter. Nå er jeg så heldig at jeg kjenner avdelingen fra før, men som assistent selvsagt. Gruer meg til ansvaret som kommer, og har lyst å forberede meg litt i hvert fall slik at jeg kan føle noe mestring i starten også. Vil derfor gjerne ha tips til hva jeg bør friske opp av kunnskap, og hva som er viktig å lære seg?

 

- Tenker å lese meg opp igjen på medikamenter - de vanligste vi bruker på avdelingen, for å friske opp det vi har lært.

- Få en viss oversikt over blodprøver, og ikke minst blodgass. Noen tips til god innføring i blodgass/syre base?

- Lese meg opp på de vanligste diagnosene.

 

Jeg vet at det blir veldig mye nytt, og ønsker derfor å ikke stresse med ting jeg faktisk kan forberede meg på i forkant. Avdelingen har gruppepleie, så jeg er godt vant til å være "ute". Det blir altså inne som gruppeleder den største utfordringen vil være.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg ville kanskje lest de kapitlene i Klinisk sykepleie som omhandler den diagnosegruppen du skal jobbe med. Uansett får du vel en tre ukers opplæring, så du lærer mye da, pluss en del som kommer underveis.

Hvor i alle dager får man tre ukers opplæring? Jeg fikk bare tre vakter. Synes det er alt for lite, selv om jeg kjenner avdelingen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor i alle dager får man tre ukers opplæring? Jeg fikk bare tre vakter. Synes det er alt for lite, selv om jeg kjenner avdelingen.

Varierer veldig fra avdeling til avdeling. Har opplevd 3 uker, fire dager, og å ikke få opplæring i det hele tatt på de stedene jeg har vært ny.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy