Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fasting og skylling av munnen


Kanussel

Recommended Posts

Hei

Hva gjør dere når en pasient ligger å faster til opr. Det er mindre enn to timer til pasienten skal opr eller at du ikke vet hvor lenge det er til pasienten skal til opr. Får de da lov til å skylle munnen?

Jeg synes at jeg har vært borti at dersom de skyller munnen så settes det i gang prosesser i munn også mage, som ikke er heldig for opr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre liten erfaring med preoperative rutiner, da jeg jobber primært på en medisinsk post. Men tok et lite søk i databasen for prosedyrer ved Oslo universitetssykehus, og fant retningslinjene for elektive kirurgiske inngrep hvor faste er nødvendig:

 

1. Endringer siden forrige versjon

Revidert januar 2015 på bakgrunn av innspill fra Johan Ræder.

2. Hensikt og omfang
Hvilke pasienter

Alle pasienter som skal ha generell anestesi, regional anestesi eller intravenøs sedasjon; samt pasienter hvor behov for dette kan oppstå.

3. Fremgangsmåte
Hovedregler

Elektive pasienter skal ikke ha fast / flytende føde, melk / melkeprodukter etter klokken 24.00 dagen før (det holder med 6 t faste for fast føde, men for å unngå misforståelser på postene har vi valgt faste fra midnatt dagen før).
Alle elektive pasienter får drikke klar væske inntil 2 t før anestesistart.
Elektive spedbarn kan få morsmelk inntil 4 t, all annen melk / mat inntil 6 t preoperativt.
Premedikasjon og / eller annen p.o. medikasjon kan gis i inntil et ½ glass vann (barn ¼ glass) senest 1 t før anestesistart.
Røyk, tyggegummi eller pastill anbefales ikke siste 2 t før anestesistart.

Ansvarlig anestesilege avgjør om pasienten kan innledes som fastende ved:

Alle øyeblikkelig hjelp pasienter
Elektive pasienter med kjent ventrikkelretensjon
Pasienter hvor hovedreglene (de første 4 punkter) ikke er fulgt.
Når det av annen årsak er tvil om pasientens fastestatus.

 

4. Definisjoner
Definisjon av klare væsker

Væsker uten faste partikler eller fett:
Saft
Brus
Te
Kaffe
Juice uten fruktkjøtt

Melk defineres som fast føde i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vant til at pas kan drikke klare væsker inntil 2 timer før opr. Premedikasjon gis med litt vann ca 30 min før opr. Og mindre enn 30 min før opr er det jo ikke nødvendig å skylle munnen, selv om det sikkert går greit. Poenget er jo at ikke magen er full når pas skal intuberes, for å unngå aspirasjon. Og hvis det er regional eller intravenøs sedering, er det nok tilfelle en får problemer med luftveiene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Gjest med stetoskop

Dette her er en ting som man også er alt for hysterisk med. Faste fra midnatt etc er sludder i virkeligheten. Er anestesispl selv. Men fordi det er så enkelt å si fast fra midnatt gjør man det. Drikke klare væsker frem til 2 timer før er ikke noe problem. Selv etter dette kan man skylle munnen eller ta små svelger. Ikke mye, men å svelge tabletter er ikke problem. Se prosedyren over og ikke hold liv i disse mytene lenger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy