Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medisin som har falt i gulvet


Guest nurse89

Recommended Posts

Guest nurse89

Hei!

 

Er sykepleier og jobber i omsorgsboliger..

I dag da jeg skulle gi morgenmedisin fra multidose til medisinbeger ramlet en tabl på gulvet rett nedenfor skrivepulten..dette var i pas hjem..like etter tok jeg opp tabl og tørket den godt med tørkepapir og la den sammen med de andre tabl i begeret og ga pas medisin..

 

Like etter begynte jeg å tenke over dette..og angret på at jeg ikke tok tabl fra en pose lenger frem i tid..jeg sa dette til pas og pas lo litt og sa at det ikke kunne skade..

 

Men er det noen andre som har vurdert slik jeg gjorde i dag? Følte meg plutslig som en dårlig spl.

 

Håper på svar.

 

Hilsen meg

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudent

Hei!

 

Er sykepleier og jobber i omsorgsboliger..

I dag da jeg skulle gi morgenmedisin fra multidose til medisinbeger ramlet en tabl på gulvet rett nedenfor skrivepulten..dette var i pas hjem..like etter tok jeg opp tabl og tørket den godt med tørkepapir og la den sammen med de andre tabl i begeret og ga pas medisin..

 

Like etter begynte jeg å tenke over dette..og angret på at jeg ikke tok tabl fra en pose lenger frem i tid..jeg sa dette til pas og pas lo litt og sa at det ikke kunne skade..

 

Men er det noen andre som har vurdert slik jeg gjorde i dag? Følte meg plutslig som en dårlig spl.

 

Håper på svar.

 

Hilsen meg

 

Sikkert ikke svaret du ønsker, men jeg hadde nok tatt ny tablett selv om det er hjemme hos pasienten. Selvfølgelig kan en gjøre feil slik jeg mener det ble gjort i dette tilfellet, men det viktigste her er at du har reflektert over situasjonen. Det at du selv har innsett at du kanskje burde ha gjort det annerledes er en veldig bra egenskap. Neste gang vet du kanskje hvordan du skal håndtere slike situasjoner! :)

 

Hilsen sykepleierstudent

Link to comment
Share on other sites

Jobber man i institusjon som sykehus eller sykehjem tenker jeg at det er fullstendig uaktuelt å gi tabletter som vært i gulvet. Hjemme hos en pasient kan det være mer akseptabelt, men som hovedregel burde man kanskje informere pasienten først så han selv kan bestemme om han vil ta den. Uansett tenker jeg som en hovedregel at man ikke trenger å gi medisiner som har vært i gulvet!

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudenten

Interessant innlegg. Hvis man mister fra en multidoserull, tar man da en ny pose lengre bak på rullen eller? Vil man ikke da "forskyve" et problem foran seg siden det da kommer til å mangle en pose til senere..

 

Kan alltids bestille den posen som mangler ved neste levering av multidose, dermed så blir det ingen mangel når den dagen kommer! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.nord

Dersom det skulle oppstå noe som gjør at man "mister" en dosepakning, tar man en ny på den siste dagen bakerst i rullen (så sant at det stemner overend med det pasienten skal ha), også bestiller man opp en ekstra dosepose som kommer ved neste levering av multidoser. :) Så er man ajour igjen ganske raskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest sykepleieren

Som skrevet av flere over er det beste å ikke gi medisin som har vært på gulvet.

Men gjort er gjort, og det er svært lite sannsynlig at vedkommende vil ta skade av det.

Forøvrig, om det er mulighet å ta ny tablett fra medisinrommet, er jo det det beste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy