Jump to content
Sykepleiediskusjon

Når skrive avvik?


Pinnsvinet

Recommended Posts

Er rimelig nyutdannet, og har fått jobb ved et sykehjem. På skolen lærte vi at man skulle skrive avvik når det skjedde brudd på rutiner eller lover og regler. Det gjaldt også et eksempel jeg skriver nedenfor her, f.eks hvis pasienter ikke fikk komme opp når de ønsket, måtte legge seg tidligere enn de ville, kanskje måtte ligge i avføring i bleien over en tid, pga mange arbeidsoppgaver på personalet. Lærerne på skolen var opptatt av at man skulle skrive avvik på dette, da det var eneste måte å synliggjøre lav bemanning, travel jobbhverdag osv. De sa det var ikke noe poeng i å klage til ledelsen om at det var så travelt, man skulle heller rette "klagen" gjennom avvikssystemet. Så jeg gjorde:

 

Sist helg jeg var på jobb var vi 3 ansatte på 16 pasienter på dagtid (somatisk geriatriavdeling). 3 personal på dagtid er vanlig bemanning i helgene hos oss. En pasient ønsket å komme opp kl 09 (frokost), men kom seg ikke opp før kl 11 når personalet endelig fikk tid å hjelpe han. Jeg syntes det gikk på bekostning av pasientens egenverd, og muligheten til å opprettholde en normal døgnrytme og selvbestemmelsesrett osv. Jeg skrev avvik etter å ha snakket med en annen sykepleier. Til forslag på forbedring skrev vi til slutt "økt grunnbemanning" da det var eneste løsning slik vi så det.
Til svar på avviket på mandag skrev ledelsen: "bemanningen i helgen var etter bemanningsplanen, og dessuten må personalet jobbe annenhver helg hvis man skal øke grunnbemanningen".

 

Hva synes dere om det svaret? Dette eksempelet var ikke et veldig alvorlig et, men ett av mange både mer og mindre alvorlige hendelser som skjer der jeg jobber.. Håper noen kan komme med litt råd her. Virket ikke som ledelsen ble så happy for avviket, og føler ikke helt for å skrive flere i fremtiden..

 

Bare spør hvis det var uklart. Beklager langt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Eg er heilt enig i at dette er et avik, og at vi er altfor lite flinke til å skrive avik. På min arbeidsplass virkar det som om folk er "redde" for å skrive avvik, for ein vil ikkje peike ut noken som syndebukk. (Dette er ikkje intensjonen med å skrive avvik heller..) Eg meinar at vi som spl bør få større fokus på å skrive avvik, når det er behov for det. Det er både kvalitetsikring og kvalitetsheving, etter mi meining.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må innrømme at jeg har gitt opp å skrive avvik på bemanningsgrunnlag. Enten får man det svaret trådstarter fikk, ellers så får man bare svar om "at det var leit" og man "får prøve å unngå det i fremtiden". Synes generelt det blir lite ut av avvikene med mindre de er direkte medisinsk betinget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for deres synspunkter Pally og Kamilla. Har gjort meg samme erfaring som dere to. Men har snakket med noen av de andre litt yngre sykepleierne, og vi har bestemt oss for å fortsette å skrive avvik på sånne ting, så får bare ledelsen værsågod ta i mot. Ønsker jo ikke å "syte" for at det er mye jobb, men synliggjøre at det ikke alltid er så greit for pasientene på de områdene som går utenom mat, stell og medisiner. Sånn som omsorg, velgjørenhet, integritet, verdighet, selvbestemmelse osv..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Tina Olsen

Jeg håper dere fortsetter med å melde avvik! Igjen og igjen ser jeg at ledelsen ulike steder legger press på sine ansatte for å få dem til ikke å mmelde avvik, dette er klare lovbrudd, og jeg anbefaler dere å ta dette videre til tillitasvalgt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig i at dere bør fortsette å skrive avvik! Da står det jo svart på hvitt hvordan avdelingen fungerer i praksis. Jobber selv på sykehjem, og har ofte samme problematikk på kveld og helg. :(

Å skrive avvik tror jeg er helt avgjørende hvis det en dag skal være muligheter for f.eks. økt bemanning- da ser man tydelig behovet og hva som skjer ved underbemanning.

Personlig synes jeg avvik burde ha blitt omdøpt til f.eks. "forbedringsmulighet" eller noe i den duren! Har opplevd at enkelte har tatt det personlig når jeg har skrevet avvik, og det tror jeg faktisk har litt med avviksbegrepet å gjøre! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy