Jump to content
Sykepleiediskusjon

CVK - desinfisering?


Guest Guest

Recommended Posts

Hei.

En ting skjønner jeg ikke ved stell av CVK. Man skal desinfisere koblinger med klorheksidin og så legge på ny steril kompress over koblingen. Men hva med enden på possiflow som ligger fritt, uten kompresser? Hvorfor skal ikke den sprites inn og pakkes inn? Kommer det lettere bakterier inn via koblingene enn via endestykket?

 

#følersegteit

 

Men takk for svar ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke vant til prosedyren med posiflow, men vanlige treveiskraner på cvk. Jeg pakker inn både kobling og ytterst del på treveiskranen. Vasker med klorheksidin, og bruker kompresser med klorheksidin når jeg skal koble på/av.

Dere har vel en prosedyre på hvordan dere skal håndtere det der du jobber?

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Står ikke noe i prosedyren om å legge kompress på endestykket (altså

Enden av possiflow). Og sykehuset gjør heller ikke dette da de og vi (hjemmespl) skifter på denne annenhver gang.. Spriter av endestykket, men henger alltid fritt uten kompress når pasienten har skiftet på sykehuset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja det skal holde det.

 

Sier meg enig med Pally her. Rutiner der jeg jobbet før var å sprite med Klorhexidin 5mg/ml på Posiflow, la tørke selvfølgelig, og så koble til infusjon. Posiflow´ene lå aldri innpakket, men hang løst. Det er vel ulikt trykk i de ift.vanlige treveiskraner, ergo mindre risiko for infeksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy