Jump to content
Sykepleiediskusjon

Halvparten av sykepleierne vurderer å si opp


Dariush

Recommended Posts

Ingen som sier at du MÅ jobbe på sykehjem! Selv synes jeg hverdagen er spennende, utfordrende og givende på sykehus. Føler jeg får være en aktiv del av et behandlingsteam, jeg får varierte oppgaver mellom å være i pleien, gruppeleder, koordinator etc. I tillegg så er problemene mange, og kreativiteten blir stadig vekk satt på prøve!

 

Jeg gleder meg til å gå på jobb, og å jobbe overtid eller ekstra gjør meg ingen verdens ting! I tillegg er kollegiet mitt fantastisk hvor vi fokuserer mye på sosiale aktiviteter utenom jobben.

 

Så at sykepleie er det verste yrket i Norge er jeg ikke enig i. At man kan mistrives på arbeidsplassen, det tror jeg gjelder alle yrker. Prøv noe nytt! :)

Det er ikke alle kan jobbe på sykehus. Her anbefaler du en dårlig løsning og litt idiotisk...beklager!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Finns ikke noe som sier at de hater jobben. De Misstrives grunnet mye oppgaver på litt tid hvilket gjør jobben stresset. Kan også være sån at se som vurderer å slutte i hj.spl er de som faktiskt ikke passer å jobbe i hj.spl. Alle spl passer ikke til å jobbe i hj.spl fordi de ikke klarer å takle stressen. Da finnes de andre jobb som spl som ikke er så stresset.

Jo det finnes. Jeg hater å jobbe som sykepleier men jeg MÅ jobbe for å leve. Det er 3 sykepleier til på min arbeidsplass som hater sykepleie yrket.

Link to comment
Share on other sites

Ja...for dere nordmenn er veldig lett ...men vi bor ikke i paradis... Her er Norge og stigmatisering og diskriminering er i topp...!!!

Sykehusene gir ikke fast jobb til sykepleiere så lett. Det er veldig merkelig at du ikke vet mye om ditt yrket.!!

Æ har allerede fast jobb. Å jo, man kan få fast som spl på sykehuset. Det kan ta tid men er ikke umulig.
Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke sånn. Sykepleie er en av mest stressende jobb i verden. Det betyr at jobben er stressende uansett hvor du jobber. Vi snakker ikke om noen prosent HELDIGE sykepleiere som jobber i noen steder, uten å vaske rumpa og bæsj...

finnes mange jobb som spl som ikke er stresset. Å hjelpe med stell er en spl oppgave.
Link to comment
Share on other sites

Guest Nyutdannet men voksen

Gjennom at man som spl et med og steller patienter gjør at man får se helheten av patienten og da kan gjøre korrekte vurderinger ifht hvad patienten klarer i det daglige. Det er sykepleieoppgave. Jeg kan føle at om man ikke skjønner det så er ikke spl yrket noe man skal jobbe med.

Jeg har ingen problemer med å ta et stell i ny og ne for å få et totaloverblikk på de pasientene som jeg har ansvar for. Jeg forstår tilogmed at det vil kunne gi informasjon ang tiltak og pleie som pasienten kan være i behov av.

Men å vaske folk er ikke en sykepleieoppgave, slikt har man helsefagarbeiderne til å gjøre. De har faktisk også opplæring i funksjonsområdene og burde klare å formidle endringer i pasientens hud/vev til sykepleieren. Ernæring er også et funksjonsområdene for sykepleieren, det betyr ikke at kun sykepleier bør smøre brødskiver!

Dessuten er sykepleie så mye mer enn kun kroppslige plager og sykdommer.. Vår kompetanse ligger vel i at vi skal kunne ha ansvar for å videreformidle endringer hos pasienten slik at legen kan bestemme behandlingen.

Link to comment
Share on other sites

finnes mange jobb som spl som ikke er stresset. Å hjelpe med stell er en spl oppgave.

Stelle er ikke sykepleier oppgave....Om du tenker sånn ,,,,, er du ikke sykepleier men hjelpepleier.Det finnes ikke mange jobb som sykepleier... Hvor bor du? Bor du i Norge????!!!! Du har ingen kunnskap om det.

Link to comment
Share on other sites

Gjennom at man som spl et med og steller patienter gjør at man får se helheten av patienten og da kan gjøre korrekte vurderinger ifht hvad patienten klarer i det daglige. Det er sykepleieoppgave. Jeg kan føle at om man ikke skjønner det så er ikke spl yrket noe man skal jobbe med.

...." Gjennom at man som spl et med og steller patienter gjør at man får se helheten av patienten " Denne klisjé setning, hørte vi

tusen millioner ganger på høgskole.... He he he....Komisk :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stelle er ikke sykepleier oppgave....Om du tenker sånn ,,,,, er du ikke sykepleier men hjelpepleier.Det finnes ikke mange jobb som sykepleier... Hvor bor du? Bor du i Norge????!!!! Du har ingen kunnskap om det.

Stell ingår i helheten av en vurdering av en pasient så jo det er en oppgave for spl. Nei, jeg er spl med autorisasjon og svensk legitimation.bir og jobber i Trondheim. Så jo, kunnskap har jeg.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at vi fortsatt har denne diskusjonen. Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt. Det unner dere både dere selv og deres pasienter. Å komme i etterkant av en utdanning og si at dere ikke visste at stell er en sykepleieroppgave, henger ikke på grep. Jeg kan være enig i at skylleromsarbeid, bestilling av varer, kjøkkentjeneste, bretting av tøy mm ikke er en sykepleieroppgave, men stell? Det står tydelig i både rammeplan for sykepleierutdanning og i studieplan for utdanningen at det ER det.

 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/uh/rammeplaner/helse/rammeplan_sykepleierutdanning_08.pdf

https://www.ntnu.no/studier/spbsp/om-programmet

 

Gjør researchen deres folkens!

 

Jeg er sykepleier og jeg har videreutdanning i intensivsykepleie. I tillegg til disse utdanningene har jeg 90 studiepoeng i andre sykepleierelevante utdanninger som bl.a smertebehandling. Jeg har fagkunnskap, både teoretisk og praktisk. Mine arbeidsdager er varierte, men stell er fortsatt en del av hverdagen min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at vi fortsatt har denne diskusjonen. Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt. Det unner dere både dere selv og deres pasienter. Å komme i etterkant av en utdanning og si at dere ikke visste at stell er en sykepleieroppgave, henger ikke på grep. Jeg kan være enig i at skylleromsarbeid, bestilling av varer, kjøkkentjeneste, bretting av tøy mm ikke er en sykepleieroppgave, men stell? Det står tydelig i både rammeplan for sykepleierutdanning og i studieplan for utdanningen at det ER det.

 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/uh/rammeplaner/helse/rammeplan_sykepleierutdanning_08.pdf

https://www.ntnu.no/studier/spbsp/om-programmet

 

Gjør researchen deres folkens!

 

Jeg er sykepleier og jeg har videreutdanning i intensivsykepleie. I tillegg til disse utdanningene har jeg 90 studiepoeng i andre sykepleierelevante utdanninger som bl.a smertebehandling. Jeg har fagkunnskap, både teoretisk og praktisk. Mine arbeidsdager er varierte, men stell er fortsatt en del av hverdagen min.

Har fått opplevelsen av at det kan være mere stell på intensivpost en på en vanlig sengepost. Leser (eller har oppehold nå) til intsivsykepleier i Sverige men gjør praksis i Norge å har merka at det er en del stell.

Link to comment
Share on other sites

...." Gjennom at man som spl et med og steller patienter gjør at man får se helheten av patienten " Denne klisjé setning, hørte vi

tusen millioner ganger på høgskole.... He he he....Komisk :lol: :lol:

Det er mulig at det er klisjé men det er fakta at stell ingår i spl oppgavene og at man kan vurdere pasienten mere når man hjelper til meg stell.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at vi fortsatt har denne diskusjonen. Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt. Det unner dere både dere selv og deres pasienter. Å komme i etterkant av en utdanning og si at dere ikke visste at stell er en sykepleieroppgave, henger ikke på grep. Jeg kan være enig i at skylleromsarbeid, bestilling av varer, kjøkkentjeneste, bretting av tøy mm ikke er en sykepleieroppgave, men stell? Det står tydelig i både rammeplan for sykepleierutdanning og i studieplan for utdanningen at det ER det.

 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/uh/rammeplaner/helse/rammeplan_sykepleierutdanning_08.pdf

https://www.ntnu.no/studier/spbsp/om-programmet

 

Gjør researchen deres folkens!

 

Jeg er sykepleier og jeg har videreutdanning i intensivsykepleie. I tillegg til disse utdanningene har jeg 90 studiepoeng i andre sykepleierelevante utdanninger som bl.a smertebehandling. Jeg har fagkunnskap, både teoretisk og praktisk. Mine arbeidsdager er varierte, men stell er fortsatt en del av hverdagen min.

Beklager...men bare en idiot sier sånn... " Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt" !! Tror du vi skal bare bytte en sjokolade? Er det så lett å bytte jobb i Norge? Bor du i himmelen?!!! Med disse videreutdanninger som du har, er det så dumt å stelle pasienter ...SORRY for you..... Jeg har jobbet i andre land som sykepleier. Det er bare Norge som benytte sykepleier akkurat som en pleiermedarbeider, pluss faglige ting... Så jobber en sykepleier i Norge som en slave. Dessuten, er det ikke mulig for mange å bytte jobb eller videreutdanning på grunn av alder. Tenk før du skriver noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at det er klisjé men det er fakta at stell ingår i spl oppgavene og at man kan vurdere pasienten mere når man hjelper til meg stell.

Jeg har jobbet i flere land. Ingen av disse landene er som Norge. Sykepleier bare gjorde faglige ting og ikke vaske rumpa eller dusje pasienter. Men om du liker å vaske bæsj og rumpa selv om du har 3 år vanskelig utdanning, er det greit.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at det er klisjé men det er fakta at stell ingår i spl oppgavene og at man kan vurdere pasienten mere når man hjelper til meg stell.

Den son du sier er bare for å berolige deg..... Vi vet alle som en sykepleier kan vurdere pasienter når som helst eller få rapport fra hjelpepleiere eller pleiermedarbeider. Sykepleier i Norge har ingen verdi for kommuner og staten.

Link to comment
Share on other sites

Har fått opplevelsen av at det kan være mere stell på intensivpost en på en vanlig sengepost. Leser (eller har oppehold nå) til intsivsykepleier i Sverige men gjør praksis i Norge å har merka at det er en del stell.

Det var bare din opplevelse. Jeg har opplevd omvend. I Sverige er mye lettere jobb for sykepleiere enn Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at vi fortsatt har denne diskusjonen. Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt. Det unner dere både dere selv og deres pasienter. Å komme i etterkant av en utdanning og si at dere ikke visste at stell er en sykepleieroppgave, henger ikke på grep. Jeg kan være enig i at skylleromsarbeid, bestilling av varer, kjøkkentjeneste, bretting av tøy mm ikke er en sykepleieroppgave, men stell? Det står tydelig i både rammeplan for sykepleierutdanning og i studieplan for utdanningen at det ER det.

 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/uh/rammeplaner/helse/rammeplan_sykepleierutdanning_08.pdf

https://www.ntnu.no/studier/spbsp/om-programmet

 

Gjør researchen deres folkens!

 

Jeg er sykepleier og jeg har videreutdanning i intensivsykepleie. I tillegg til disse utdanningene har jeg 90 studiepoeng i andre sykepleierelevante utdanninger som bl.a smertebehandling. Jeg har fagkunnskap, både teoretisk og praktisk. Mine arbeidsdager er varierte, men stell er fortsatt en del av hverdagen min.

Dumt sagt : "Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt.". Kjenner du ikke hvordan systemet i Norge fungerer for de som ikke er norske?!! Det er lett for dere å bytte jobb men ikke for innvandrere og flyktninger.

Hoved oppgave til sykepleiere er ikke stell. Hva hjelpepleier og pleiermedarbeider gjør?!!! Her snakker vi mest om sykehjem. Mest av utlendinger får jobb bare på sykehjem og ikke sykehus på grunn av diskriminering på sykehusene i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Beklager...men bare en idiot sier sånn... " Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt" !! Tror du vi skal bare bytte en sjokolade? Er det så lett å bytte jobb i Norge? Bor du i himmelen?!!! Med disse videreutdanninger som du har, er det så dumt å stelle pasienter ...SORRY for you..... Jeg har jobbet i andre land som sykepleier. Det er bare Norge som benytte sykepleier akkurat som en pleiermedarbeider, pluss faglige ting... Så jobber en sykepleier i Norge som en slave. Dessuten, er det ikke mulig for mange å bytte jobb eller videreutdanning på grunn av alder. Tenk før du skriver noe.

Også i Sverige, Danmark, Grønland , Tyskland å England er stell sykepleieroppgave.

 

Nei, det er ikke vansklig å få nytt jobb som spl i Norge. Du kansje ikke kan få fast med en gang men jobb finnes det. Å ålder har ikke noen betydning for vidareutdanning. Vill man så kan man også når man er litt eldre. Om du nu Misstrives så mye med jobben som sykepleier så slutt! Er kansje det beste for både deg å dine pasienter. Ingen pasient vill ha en gretten sint sykepleier som hater sitt jobb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet i flere land. Ingen av disse landene er som Norge. Sykepleier bare gjorde faglige ting og ikke vaske rumpa eller dusje pasienter. Men om du liker å vaske bæsj og rumpa selv om du har 3 år vanskelig utdanning, er det greit.

Dusj etc ingår som spl oppgave. Synes man ikke det er ok så treng man ikke å jobbe som spl.
Link to comment
Share on other sites

Den son du sier er bare for å berolige deg..... Vi vet alle som en sykepleier kan vurdere pasienter når som helst eller få rapport fra hjelpepleiere eller pleiermedarbeider. Sykepleier i Norge har ingen verdi for kommuner og staten.

Være med in stell gjør mange vurderinger mye mer korrekte. Du anser st spl i Norge ikke har verdi for kommun og stat men sånn er det ikke i hele Norge. Det er åsikt du har.
Link to comment
Share on other sites

Det var bare din opplevelse. Jeg har opplevd omvend. I Sverige er mye lettere jobb for sykepleiere enn Norge.

Nei,det er ikke mye letter å få jobb i Sverige som spl. Ikke om man ikke vill ha betalt for det man er verd. Vill du jobbe for langt under medellønna så kan du gått få jobb deg vikariat i Sverige.
Link to comment
Share on other sites

Dumt sagt : "Hvis dere er misfornøyd med arbeidet - bytt.". Kjenner du ikke hvordan systemet i Norge fungerer for de som ikke er norske?!! Det er lett for dere å bytte jobb men ikke for innvandrere og flyktninger.

Hoved oppgave til sykepleiere er ikke stell. Hva hjelpepleier og pleiermedarbeider gjør?!!! Her snakker vi mest om sykehjem. Mest av utlendinger får jobb bare på sykehjem og ikke sykehus på grunn av diskriminering på sykehusene i Norge.

Det kan jo kansje bero på hvordan du er som person og ikke at du er invandrare.... Er selv invandrare i Norge og har absolutt ikke vansklig med å få jobb i kommune eller på sykehus. Fikk mange tilbud om jobb på sykehus som jeg takket niøeu til fordi jeg allerede har en jobbe jeg trives med.
Link to comment
Share on other sites

Skjønner jeg har kastet inn en brannfakkel i debatten, men registrerer at det er forskjell på hva regjeringen, utdanningsinstitusjonene og enkelte sykepleiere i felt mener ang stell. Ja, vi gjør kanskje noe annerledes i Norge sammenliknet med en del andre land, men det er nå en gang her vi bor og arbeider. Da må vi forholde oss til det. Jeg arbeider med både norske og utenlandske sykepleiere uten at jeg helt skjønner hva det har med debatten å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Også i Sverige, Danmark, Grønland , Tyskland å England er stell sykepleieroppgave.

 

Nei, det er ikke vansklig å få nytt jobb som spl i Norge. Du kansje ikke kan få fast med en gang men jobb finnes det. Å ålder har ikke noen betydning for vidareutdanning. Vill man så kan man også når man er litt eldre. Om du nu Misstrives så mye med jobben som sykepleier så slutt! Er kansje det beste for både deg å dine pasienter. Ingen pasient vill ha en gretten sint sykepleier som hater sitt jobb.

Nei.... Jeg har jobbet på sykehjem i Sverige... Der er ikke sånn at sykepleier steller....Det er bare Norge som bruker sykepleiere som " Slaver "...Bare stell og stell på sykehjem. Du sier " Ingen pasient vill ha en gretten sint sykepleier som hater sitt jobb."...men sånn er det. Sykehjem i Norge er full av sykepleiere som hater jobben men de må jobbe for å tjene penger. Pasienter MÅ akseptere dem, ellers må de sove med massse avføring om kvelden !!!!!. Som jeg sa før, bare en idiot sier at ( du må slutte om du ikke liker jobben" . Jeg bryr mag ikke om pasienter. Jeg bare tenker på meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy