Jump to content
Sykepleiediskusjon

Influensavaksine


Guest Gjest

Recommended Posts

Ser at mange ikke tar influensavaksine. Usikker på om jeg skal vaksinere meg (jeg har ikke gjort det før). Synes det er ekstra vanskelig siden jeg er allergisk mot formaldehyd. 

Lurer på om dere pleier å ta influensavaksine?  De av dere som ikke tar vaksine, hvorfor gjør dere ikke det?

Jeg har aldri opplevd å bli smittet på jobben, selv om jeg har hatt pasienter med influensa. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle som synes det er så lurt å vaksinere helsepersonell, se her: 

"- Influensavaksine uheldig på lang siktAnbefalingen om at helsepersonell som er i jevnlig kontakt med pasienter vaksinerer seg, for å hindre at pasientene blir smittet, er imidlertid noen av Folkehelseinstituttets forskere uenige i. I en kronikk i Tidsskriftet utdyper de hvorfor.

Førsteforfatter og tidligere forskningssjef ved Folkehelseinstituttet, Bjørn Haneberg, mener influensavaksine til friske arbeidstakere virker uheldig for dem på lang sikt. 

- Infeksjon ser ut til å være en fordel. Infeksjon kan beskytte mot senere influensa og det kan også beskytte mot nye stammer av influensa, f.eks. ved en pandemi. Så vi mener at de som vaksinerer seg uten å trenge vaksinen akkurat da, kan komme dårligere ut senere, sier Haneberg til Tidsskriftets podkast."

http://tidsskriftet.no/2013/11/friske-bor-ikke-ta-influensavaksine

Link to comment
Share on other sites

Ja, denne vaksinen er jo ikke alltid så effektiv. Jeg tenker det viktigste for å beskytte pasienetene mot smitte er god hygiene, og holde seg hjemme når man er syk.

Husker to ganger har vi hatt influensasyke leger på jobben. De skulle holdt seg hjemme under dynen. Hadde jo ingenting på jobben å gjøre og pasientene ble fortvilet og redd for smitte da de forsto at legene var syke. Ikke så vanskelig å se at de hadde en kraftig  luftveisinfeksjon. 

Link to comment
Share on other sites

"Det er ikke mulig å få influensa av vaksinen"

https://sykepleien.no/2017/10/det-er-ikke-mulig-fa-influensa-av-vaksinen-som-tilbys-helsepersonell


"Håndvask viktig, men ikke nok .
– Noen argumenterer med at de heller passer ekstra godt på håndhygienen for å forebygge smitte?
– Det er kjempeviktig med bedre håndhygiene, men mot influensa er vaksine det viktigste smitteverntiltaket. Viruset smitter via dråper, så hender er ikke eneste smittevei, sier Klüwer."

"– Vi baserer anbefalingen på tre momenter:

  • En: Helsepersonell møter mange syke mennesker gjennom jobben og har derfor økt risiko for å bli smittet selv og for å ta med smitte  hjem til egen familie.
  • To: Helsepersonell møter syke og svekkete mennesker i jobben og kan smitte dem dersom de blir syke.
  • Tre: Beredskap. Det er uheldig for helsetjenesten om svært mange ansatte blir syke og ikke kan gå på jobb."

     

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy