Cathrine Posted October 13, 2017 Report Share Posted October 13, 2017 Jeg trodde de fleste sykehjem i dag kunne gi pasientene iv behandling ved behov. Men det er kanskje ikke nok sykepleiere til å kunne sette igang slik behandling? Hva sier dere som jobber på sykehjem? https://www.aftenposten.no/norge/i/kl5W9/Ny-behandling-pa-sykehjem-forer-til-kraftig-reduksjon-i-innleggelser-pa-sykehus Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted October 13, 2017 Report Share Posted October 13, 2017 Jobbet på sykehjem i Trondheim kommune og vi gir i.v behandling når det trenges. Kan være litt problematisk da vi har litt mangel på spl men ledelsen ordner alltid så at det iallefall er minst en spl på huset til enhver tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delenn Posted October 13, 2017 Report Share Posted October 13, 2017 Jeg er i fra Vestfold og dette er gammelt nytt. Lurer litt på hvorfor det skrives sak om det i dag, kan være fordi det er laget en rapport om iv-innføringen og prosjektet de hadde for lenge siden om opplæring på sykehjem i enn samhandlingsreformen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted October 13, 2017 Report Share Posted October 13, 2017 Jeg spekulerte litt på att sykepleier får opplæring i å gi i.v.... Det er vel noe man ikke treng opplæring i da man lærer det på skolen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 13, 2017 Author Report Share Posted October 13, 2017 1 hour ago, IdaJ said: Jeg spekulerte litt på att sykepleier får opplæring i å gi i.v.... Det er vel noe man ikke treng opplæring i da man lærer det på skolen.... Det samme tenker jeg Men det er kanskje noen som trenger opplæring da det er lenge siden de lærte dette på skolen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 14, 2017 Report Share Posted October 14, 2017 Jobber på et sykehjem i Oslo og vi gir i.v behandling hvis det er behov for det! Aldri vært noe problem på noen av sykehjemmene jeg har jobbet på i Oslo Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted October 14, 2017 Report Share Posted October 14, 2017 Tom mange hjemmetjenester klarer å gi i.v i hjemmen så da bør sykehjemmet få det til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 14, 2017 Author Report Share Posted October 14, 2017 Godt å se at de sykehjemmene Anonym har jobbet på også gir i.v. ved behov. Kanskje årsaken til at de skrev om det nå er som Delenn sier over her. Hadde vært interessant om det er noen sykepleiere her som jobber på sykehjem hvor de ikke gir iv, også kunne fortalt litt. Og hvordan er det i hjemmesykepeien? Ser at du skriver IdaJ at mange steder gir de iv behandling også der, men er det noen her som erfarer noe annet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted October 15, 2017 Report Share Posted October 15, 2017 10 hours ago, Cathrine said: Godt å se at de sykehjemmene Anonym har jobbet på også gir i.v. ved behov. Kanskje årsaken til at de skrev om det nå er som Delenn sier over her. Hadde vært interessant om det er noen sykepleiere her som jobber på sykehjem hvor de ikke gir iv, også kunne fortalt litt. Og hvordan er det i hjemmesykepeien? Ser at du skriver IdaJ at mange steder gir de iv behandling også der, men er det noen her som erfarer noe annet? I tr.kommune gir hjemmetjenesten i.v i hjemmet, men det er fremforallt til dem så er alvorlig syke å har i.v behandling (antibiotika, cabiven, væske etc) fra når de var inneliggende å fortsetter med det i hjemmet. Men har også vært med om langtidsbehandling med antibiotika i.v som gave i hjemmet. Men true nok at man kunne få til å gi væske til dehydrerte eldre bare en lege forordner med allt. Sondeernæring gjennom peg/mic-kay gies dok dokk til dem som har. Sondeernæring i nesesonde gies også men det er under en begrenset periode og der jeg jobber før var det kun spl som ordnet med det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 15, 2017 Author Report Share Posted October 15, 2017 Så bra at det fungerer i hjemmesykepleien der du har jobbet IdaJ. Lurer på hva som skulle være motargumentet for å ikke kunne gi i.v. Mangel på sykepleiere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted October 15, 2017 Report Share Posted October 15, 2017 7 hours ago, Cathrine said: Så bra at det fungerer i hjemmesykepleien der du har jobbet IdaJ. Lurer på hva som skulle være motargumentet for å ikke kunne gi i.v. Mangel på sykepleiere? Er sikkert at det kan være mye mangel på spl i hjemmesykepleie å sykehjem at man ikke kan sikker forsvarligheten nok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 15, 2017 Author Report Share Posted October 15, 2017 Ja mangel på sykepleiere er sikkert hovedårsaken. Kom plutselig på at vi har en gammel diskusjon om dette på forumet. Den er fra 2008, så kanskje den ikke er aktuell mer, men det var mange ulike grunner til at de ikke ga iv. Enkelte sykehjem ville det ikke: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.