Jump to content
Sykepleiediskusjon

Demente eller personer med demens. Hva sier dere?


Cathrine

Recommended Posts

Tenkte litt på dette og fant ut at pasienter med psykiatriske lidelser ofte omtales på samme måte. Deprimerte, psykotiske, schizofrene, paranoide, maniske osv. 

Tenkte videre, er demens en sykdom, er det ikke bare et symptom? Det er kanskje derfor man sier demente, på samme måte som man kan si epileptikere, epilepsi er jo ingen sykdom kun et symptom.

 

Link to comment
Share on other sites

På studiet fokuserer de på at man skal si "person med demens" istedenfor "dement" - fordi man skal se personen, ikke sykdommen. Jeg er delvis enig, men vil likevel si at det er greit å bruke ordet dement. Det er jo det det er, uavhengig av om man liker ordleggingen eller ikke. "Dement" er jo per definisjon "person med demens".

Men jeg forstår ikke hva du mener, Cathrine. Demens er jo en sykdom, ikke et symptom? Symptomer på demens er jo f.eks hukommelsestap, konsentrasjonsvansker, tap av dømmekraft osv. Demens i seg selv er ikke et symptom. Det blir jo som med epilepsi: epilepsi er forstyrrelse i hjernens signaler, og symptomer på dette kan være krampeanfall, rykninger, bevissthetstap eller synsforstyrrelser. Mao er ikke epilepsi et symptom.

Det kan hende jeg misforsto deg...

Link to comment
Share on other sites

 

4 hours ago, MariusM said:

Et lite sidespor på det med symptomer:

"Symptomer og tegn er sentrale begreper i klinisk medisin. Symptom betegner vanligvis det subjektive som fremkommer i anamnesen, mens tegn er de objektive funnene fra undersøkelser." Tidsskriftet.no

Takk for link :)

 Da mener jeg ikke at epilepsi og demens er et symptom men et tegn. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Nuttery said:

På studiet fokuserer de på at man skal si "person med demens" istedenfor "dement" - fordi man skal se personen, ikke sykdommen. Jeg er delvis enig, men vil likevel si at det er greit å bruke ordet dement. Det er jo det det er, uavhengig av om man liker ordleggingen eller ikke. "Dement" er jo per definisjon "person med demens".

Men jeg forstår ikke hva du mener, Cathrine. Demens er jo en sykdom, ikke et symptom? Symptomer på demens er jo f.eks hukommelsestap, konsentrasjonsvansker, tap av dømmekraft osv. Demens i seg selv er ikke et symptom. Det blir jo som med epilepsi: epilepsi er forstyrrelse i hjernens signaler, og symptomer på dette kan være krampeanfall, rykninger, bevissthetstap eller synsforstyrrelser. Mao er ikke epilepsi et symptom.

Det kan hende jeg misforsto deg...

Tror ikke du misforsto hva jeg mente :) 

Jeg tenker at demens ikke er en sykdom. Det er et tegn (altså ikke et symptom som jeg skrev over her :) ) på en hjernesykdom. Det kan være mange sykdommer som gir demens, hvor alzheimer er den vanligste.

Epilepsi er også et tegn på en rekke tilstander med forskjellig årsak, ikke en egendefinert sykdom. Alt fra intoksikasjon, feber, hjernesvulst, hjerneskade, infeksjon m.m. 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy