Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sentalt venekateter


Guest Dag Inge

Recommended Posts

Guest Dag Inge

Hei.

Er det noe som vet noe sted det står at fra-kobling av inf.sett fra SVK med bruk at arteriepinsett ikke er anbefalt, da det er fare for at SVK kobling kan bli ødelagt da arterie pinsett er av metall og SVK kobling er i plastikk. Noen velger å bruke arterie pinsett når man ikke klarer å skru fra hverandre med håndmakt.

Link to comment
Share on other sites

On 8/21/2018 at 12:02 PM, Guest Dag Inge said:

Hei.

Er det noe som vet noe sted det står at fra-kobling av inf.sett fra SVK med bruk at arteriepinsett ikke er anbefalt, da det er fare for at SVK kobling kan bli ødelagt da arterie pinsett er av metall og SVK kobling er i plastikk. Noen velger å bruke arterie pinsett når man ikke klarer å skru fra hverandre med håndmakt.

Dette problemet at har jeg ofte vært borti, altså at man må bruke arteriepinsett. Har ofte tenkt at det er litt brutalt, særlig når den sitter hardt fast.

Søkte litt, men finner ingen steder der et står skrevet noe om at dette er hverken anbefalt eller ikke. 

 Du skriver at SVK koblingen kan bli ødelagt. Tenker du da på fare for luftemboli, eller at den blir ødelagt slik at den ikke lar seg åpne mer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi såpass lite SVK på vår avdeling at jeg ikke har vært borti dette problemet. Jeg har riktignok blitt spurt om hjelp til å koble fra en infusjon fordi de ikke fikk åpnet (jeg er mann og ansees derfor automatisk som sterk)  - men dette er jo ikke direkte på SVK'en. Det er jo via en 3-veiskran...? Akkurat lik den vi bruker på PVK. Jeg har derimot opplevd en gang at den sterile "koppen" med luer (den man setter prøveglasset inn i) satte seg sånn fast i 3-veiskrana at den brakk rett av da jeg skulle skru den av. Med det i bakhodet ser jeg for meg at det er sånn man kan ødelegge noe på en SVK . Enten ved at man vrir av noe - eller at man knuser noe med pinsetten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest GUEST GUEST

En skal ikke bruke "piang" eller arteriepinsett på utstyr av plast. Det kan skade utstyret. Løse plastbiter kan komme inn i systemet om en ikke passer på.

Det anbefales derfor å bruke utstyr av annen type plast for å løsne slike koblinger. Utstyret heter MEDIKEY. Google på nettet så finner dere det sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy