Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleie i Sverige


Elki

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på om det er noen som har noe erfaring med å jobbe som sykepleier i Sverige, f eks gøteborg? Hva skal til for å få autorisasjon? Hvordan er lønnen og arbeidsforholdene?

Jobber nå i hjemmetjenesten i en kommune hvor alt regnes i kroner og ører så til de grader at det er lite som heter verdighet eller livskvalitet for våre eldre borgere lenger. Kjenner det kanskje er på tide å bytte beite til noe som er mer forenelig med hva jeg anser som god og verdig helsetjeneste. 

Alternativet blir å flytte til gøteborg. Så om noen har noen erfaringer å komme med så blir jeg veldig glad ?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring, men tror man kan jobbe som sykepleier i Sverige med norsk autorisasjon.

Fant denne nettsiden (ingen kjennskap til den) der utlyser de noen sykepleierstillinger blant annet  i Gøteborg. Man kan velge region Sverige så kommer stillingene opp. Ser det kun er vikariater på denne siden.

https://centriccare.eu/nb/jobbe-for-oss/yrker/sykepleier/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Sjuksköterska

Hei,

Jeg er norsk, utdannet i Norge (ferdig jun .-17), og jobber som sykepleier i Sverige da min mann fikk jobb her. Jobber på avd. på sykehus. Man må søke om svensk autorisasjon, det er ikke komplisert og koster rundt 700kr. Lønnen er mye dårligere i Sverige enn i Norge. Vil du ha noe å sammenligne med så er min grunnlønn 330 000 i året (uten tillegg), og det er ansett å være en ganske god lønn for en som er relativt nytdannet. I tillegg er det karensdag (ikke betalt første sykedag) og kun 80% lønn resten av sykeperioden. Noe som er bra med Sverige er at det er veldig lett å fa 100% stilling, i motsetning til Norge. 

Å jobbe som sykepleier er ganske likt som som i Norge, men jeg er av den oppfatning at Sverige benytter seg mer av helsefagarbeidere. Som sykepleier er jeg ganske sjeldent i stell, serverer sjeldent mat og tar sjeldent kontroller (NEWS) selv. Sykepleiere og helsefagarbeidere går ofte i par, og det er noe jeg setter veldig pris på. Syns selv jeg da får bedre tid til å dele medisiner, legge om sår og sentrale nåler, prate med pårørende, skrive journal osv... 

Lurer du på noe mer så bare spør :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy