Elki Posted August 29, 2018 Report Share Posted August 29, 2018 Hei. Jeg lurer på om det er noen som har noe erfaring med å jobbe som sykepleier i Sverige, f eks gøteborg? Hva skal til for å få autorisasjon? Hvordan er lønnen og arbeidsforholdene? Jobber nå i hjemmetjenesten i en kommune hvor alt regnes i kroner og ører så til de grader at det er lite som heter verdighet eller livskvalitet for våre eldre borgere lenger. Kjenner det kanskje er på tide å bytte beite til noe som er mer forenelig med hva jeg anser som god og verdig helsetjeneste. Alternativet blir å flytte til gøteborg. Så om noen har noen erfaringer å komme med så blir jeg veldig glad ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted August 31, 2018 Report Share Posted August 31, 2018 Har ingen erfaring, men tror man kan jobbe som sykepleier i Sverige med norsk autorisasjon. Fant denne nettsiden (ingen kjennskap til den) der utlyser de noen sykepleierstillinger blant annet i Gøteborg. Man kan velge region Sverige så kommer stillingene opp. Ser det kun er vikariater på denne siden. https://centriccare.eu/nb/jobbe-for-oss/yrker/sykepleier/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted September 7, 2018 Report Share Posted September 7, 2018 Man må ha svensk spl autorisasjon. Denne søkes fra Socialstyrelsen, https://legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-inom-eu-eller-ees/sjukskoterska Har slev jobbet som sol i Sverige, dokk i Luleå på sykehuset å kun tre uker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted September 7, 2018 Report Share Posted September 7, 2018 Både lønn å arbeidsforhold er dårligere en i Norge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjuksköterska Posted November 1, 2018 Report Share Posted November 1, 2018 Hei, Jeg er norsk, utdannet i Norge (ferdig jun .-17), og jobber som sykepleier i Sverige da min mann fikk jobb her. Jobber på avd. på sykehus. Man må søke om svensk autorisasjon, det er ikke komplisert og koster rundt 700kr. Lønnen er mye dårligere i Sverige enn i Norge. Vil du ha noe å sammenligne med så er min grunnlønn 330 000 i året (uten tillegg), og det er ansett å være en ganske god lønn for en som er relativt nytdannet. I tillegg er det karensdag (ikke betalt første sykedag) og kun 80% lønn resten av sykeperioden. Noe som er bra med Sverige er at det er veldig lett å fa 100% stilling, i motsetning til Norge. Å jobbe som sykepleier er ganske likt som som i Norge, men jeg er av den oppfatning at Sverige benytter seg mer av helsefagarbeidere. Som sykepleier er jeg ganske sjeldent i stell, serverer sjeldent mat og tar sjeldent kontroller (NEWS) selv. Sykepleiere og helsefagarbeidere går ofte i par, og det er noe jeg setter veldig pris på. Syns selv jeg da får bedre tid til å dele medisiner, legge om sår og sentrale nåler, prate med pårørende, skrive journal osv... Lurer du på noe mer så bare spør Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.