Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tvangsvaksinere helsepersonell mot influensa?


Cathrine

Recommended Posts

Hva synes dere om at helsepersonell skal tvangsvaksineres mot influensa? 

Quote

 

VIL HA OBLIGATORISK VAKSINE: Helsebyråd i Oslo kommune, Tone Tellevik Dahl (Ap), vil sikre at helsepersonell vaksineres mot influensa, så de ikke smitter pasienter.

https://www.nrk.no/norge/vil-tvangsvaksinere-helseansatte-i-oslo-mot-influensa-1.14236226

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja tvang skaper motstand.

Et annet problem er at i løpet av en vinter blir de fleste forkjølet. Vet ikke hvor vanlig det er å være hjemme med en lett forkjølelse? De som er vaksinert kan også få influensa, og ofte med lettere symptomer. De kan fort feiltolke en lett influensa som en forkjølelse og på den måte smitte mange pasienter. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt imot. Vaksinasjon er frivillig og det blir feil om enkelte arbeidsgrupper skal påtvinges dette. Har vi ikke hatt sykepleier-mangel fra før ville den helt klart blitt et faktum om dette i tillegg skulle påtvinges.

Ja kanskje på enkelte arbeidsplasser som barneavdeling.  Men da måtte det innføres som et kriterie til nyansatte og ikke til de som allerede er ansatt. Der det er flere uvaksinerte barn. Men ikke på generell basis. 

Jeg har jobbet 12 år på sykehjem og har hittil ikke opplevd at noen av beboerne ikke kunne ta vaksine pga. egen sykdom eller allergi. Men noen har avstått fordi de eller pårørende ikke ønsker det av personlige overbevisninger. Skal jeg da i stede tvinges til å vaksinere meg (jeg som mest sannsynlig vil tåle en runde med influensa helt fint) for å beskytte andre som rett og slett ikke ønsker. Og dermed også utsette meg for potensielle bivirkninger? Ja for det fins bivirkninger, selv om de heldigvis ikke er så vanlige. 

Og hva med andre vaksiner? Hadde det ikke vært mer helsefremmende å tilby oppfrisking av vaksinene fra vaksine programmet? Disse varer jo langtfra evige og er mye mer farlige for barn og eldre en influensa! Jeg har frisket opp alle mine vaksiner jevnlig, helt frivillig for egen del. Men har avstått fra influensavaksinen. Ikke fordi jeg er så kjemperedd den, men fordi jeg ikke trenger den. Og helt ærlig så kjenner jeg enda større aversjon mot vaksinen etter at det begynte å bli sånn at det ble forventet. Blir det ett spørsmål mellom å miste jobben eller vaksinere, ja da blir det ny jobb på meg av prinsipp! Ellers så skal jeg ha en klekkelig lønnsøkning! 

Som om det ikke alerde kreves nok av denne yrkesgruppen. Snart blir det vell som på 60-tallet. Da sykepleie måtte avstå fra mann og barn og være inne til en bestemt tid hver kveld. 

Dessuten har jeg inntrykk av at vaksinegraden er ganske høy i helsevesenet. "Tvangs"vaksinasjon ville nok hatt motsatt effekt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må innrømme jeg vegrer meg. Jeg er veldig for vaksiner i utgangspunktet, men det er noe med disse vaksinene som er nye fra år til år... Vi har hatt runder et par år hvor vaksinen har slått feil vei og veldig mange har blitt syke. Om man ble syke av vaksinen, eller at den ikke fungerte, det vet jeg ikke. Det har bare skjedd veldig raskt etter hverandre flere ganger (vaksine = maks en uke = halve avdelingens ansatte syke). 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy