Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forhøyet CRP ved virus


Cathrine

Recommended Posts

Vet at CRP kan stige litt ved enkelte virusinfeksjoner og så høyt som til 50 ved influensa.

Men så er spørsmålet. Stiger det kun ved virus som forårsaker luftveisinfeksjoner, eller vil man også kunne få forhøyet CRP ved andre virusinfeksjoner som feks gastroenteritter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet ikke - men vil tro at svaret er ja? Mekanismen bak en diare ved gastroenteritt, er så vidt jeg forstår, en inflammasjon forårsaket av toksiner fra mikrober (eller mikrobene i seg selv). CRP er en markør på inflammasjon og ikke infeksjon. 

Link to comment
Share on other sites

Vi tek så og sei alltid crp ved oppkast/diare på sjukeheimen. Eg har lært på jobb, at den vil som regel stige ved gasteoenteritt. Eg har dessverre ikkje noko pålitlege kjelder/forskning på dette. Mi erfaring er at ved "vanleg" oppkast, td legemiddelbivirkning, altså ikkje gastroenteritt, vil det i utgangspunktet ikkje vere særleg forhøga crp. Dette avhengar sjølvsagt av evt ein anna underliggande sjukdom også.  Kanskje litt rotete forklart, men eg håpar det var forståelig :) 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to :)

Jeg snakket med en veterinær om dette, som mente at CRP kun steg ved luftveisinfeksjoner. Det hadde jeg aldri tenkt på. 
Ja jeg tenker det kan ha relevans i praksis. Det er jo viktig å skille bakterielle gastroenteritter fra virus utløste gastroenteritter. 

Link to comment
Share on other sites

Ja her må jeg bare fortsette å blottlegge min manglende forståelse.. til mitt forsvar jobber jeg med lungepasienter. ?Vi har en og annen med diare, da som regel relatert til cytostatiks (sjelden) eller antibiotika. Vi finner som regel ingen infeksiøs forklaring men en og annen gang ser vi klostridium. Behandles svært sjelden hos oss på noen annen måte enn 'la det gå over'-metoden.

Hvorfor er det viktig å skille mellom disse? Er det ikke svært sjelden at gastroenteritt behandles annet enn med støttebehandling, og med antibiotka kun i aller mest alvorlig tilfelle?

https://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/mage_og_tarm/infeksjon_i_mage_og_tarm/akutt_gastroenteritt 

 

Link to comment
Share on other sites

Tenkte spesielt på Clostridium Difficile, moderat skal jo behandles med antibiotika. Salmonella og Campylobacter behandles vel også av og til med antibiotika, selv om det ikke er så ofte. Tenker også på pasienter som bruker cellegift og får feber og har diare. Kan det ikke da være kjekt å vite om det er virus/toxiner eller bakterier? I påvente av avføringsprøver.

Tenker også hvis CRP stiger litt ved virus gastroenteritter, så kan det være kjekt å vite i forhold til smitte. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. nå skrev jeg meg helt bort fra temaet. 

13 minutes ago, Cathrine said:

Tenkte spesielt på Clostridium Difficile, moderat skal jo behandles med antibiotika. Salmonella og Campylobacter behandles vel også av og til med antibiotika, selv om det ikke er så ofte. Tenker også på pasienter som bruker cellegift og får feber og har diare. Kan det ikke da være kjekt å vite om det er virus/toxiner eller bakterier? I påvente av avføringsprøver.

Tenker også hvis CRP stiger litt ved virus gastroenteritter, så kan det være kjekt å vite i forhold til smitte. 


Hjelpes...nå skrev jeg meg helt bort fra temaet ? Innledningsvis lurte jeg jo på om det steg ved virusgastroenteritter. Tenkte det var kjekt med tanke på risiko for smitte.

Men lurer også på om det stiger ved gastroenteritter forårsaket av bakterier :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy