Jump to content
Sykepleiediskusjon

Prosedyrer opptrekking av medikament etc


Victoria L

Recommended Posts

HEI

Det er alltid noe en lurer på , og jeg opplever at det blir gjort forskjell på prosedyrer etc, fra sted til sted, eller at sykepleiere gjør ting ulikt. Jeg har forsøkt innhente informasjon, men det er alikevel noe jeg ikke finner ut av , eller får tilfredstillende svar på.

 

 

1. Opptrekking av medikament fra plastampulle  MORFIN (10mg/ml)  I felleskatalogen er det beskrevet at man setter sprøyten rett ned i ampullen etter å ha brukket av toppen.

 

Hvordan trekker dere opp 10 mg/ml morfin (1ml)  i en 1 ml sprøyte fra plastampulle? Det kan jo komme partikler fra ampullen rett inn i sprøyten, men det er ikke beskrevet at man skal bruke filter?

2. I Felleskatalogen er Morfin plastampuller beskrevet som engangsbruk. Noen sykepleiere sier  de kaster resterende medikament  etter at man har trukket opp riktig mengde. Trekker opp alt (1ml) i 1 ml sprøyten og gir for eks pasienten 2,5 mg x 2 i løpet av en vakt. Kaster dere da de siste 5 mg (0,5ml) ?   Kom på vakt, og da fant jeg en sprøyte med morfin i tralla, det var da gitt halvparten og morfinen var da tilbake i ambullen med sprøyten festet til ampullen. Jeg antar da at spl har trukket opp 1 ml (10 mg morfin) gitt halvparten i løpet av en vakt, for så å tømme medikamentet fra sprøyten ned i ampullen igjen. '

Hva tenker dere om dette ??

3 Og TIPS til hvordan enkelt unngå søl / lekking av medikamentet når man trekker opp fra plastampulle. Hvordan gjør dere det helt nøyaktig ??

 

Trenger litt oppklaring ift dette :)

 

 

 

 

2. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Håndhygiene. Desifiserer anbruddspunktet med klorhexidinsprit. Setter inn sprøyte uten nål og aspirerer alt innhold. Setter steril topp på sprøyte. Fester ampulle til sprøyte og noterer dato og klokkeslett om jeg ikke skal bruke alt på en gang.

Tips ved aspirering av innhold fra ampulle på denne måten. Trekk først inn så mye luft i sprøyta som du skal ha væske fra ampulle. Da slipper du at det blir vakuum i ampullen ved at du skyver stempel ut og inn til væske og luft har byttet plass. Alternativt kan du bruke en kanyle på sprøyta. Da blir ikke vakuum et tema.

Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2018 at 12:45 AM, Victoria L said:

HEI

Det er alltid noe en lurer på , og jeg opplever at det blir gjort forskjell på prosedyrer etc, fra sted til sted, eller at sykepleiere gjør ting ulikt. Jeg har forsøkt innhente informasjon, men det er alikevel noe jeg ikke finner ut av , eller får tilfredstillende svar på.

 

 

1. Opptrekking av medikament fra plastampulle  MORFIN (10mg/ml)  I felleskatalogen er det beskrevet at man setter sprøyten rett ned i ampullen etter å ha brukket av toppen.

 

Hvordan trekker dere opp 10 mg/ml morfin (1ml)  i en 1 ml sprøyte fra plastampulle? Det kan jo komme partikler fra ampullen rett inn i sprøyten, men det er ikke beskrevet at man skal bruke filter?

2. I Felleskatalogen er Morfin plastampuller beskrevet som engangsbruk. Noen sykepleiere sier  de kaster resterende medikament  etter at man har trukket opp riktig mengde. Trekker opp alt (1ml) i 1 ml sprøyten og gir for eks pasienten 2,5 mg x 2 i løpet av en vakt. Kaster dere da de siste 5 mg (0,5ml) ?   Kom på vakt, og da fant jeg en sprøyte med morfin i tralla, det var da gitt halvparten og morfinen var da tilbake i ambullen med sprøyten festet til ampullen. Jeg antar da at spl har trukket opp 1 ml (10 mg morfin) gitt halvparten i løpet av en vakt, for så å tømme medikamentet fra sprøyten ned i ampullen igjen. '

Hva tenker dere om dette ??

3 Og TIPS til hvordan enkelt unngå søl / lekking av medikamentet når man trekker opp fra plastampulle. Hvordan gjør dere det helt nøyaktig ??

 

Trenger litt oppklaring ift dette :)

 

 

 

 

2. 

 

 

 

Vi har som rutine (eller alle gjør det)at vi kaserer det som ikke blir brukt av morfin i plastampulle etter st man dratt opp rett mengde. Vi sparer aldrig på det som er igjen.

Og at vi kun bruker plastambullerne (1ml morfin, 10mg/ml) til små doser.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :) hva er deres forhold til filter(filterstrå) ved opptrekking . I var prosedyrene er ikke dette nevnt , men bla annet i tidsskrift for norske legeforening er det påpekt faren ved å injisere medikament som kan være forurenset med bittesmå plast / glass fragmenter ..  

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Victoria L said:

hva er deres forhold til filter(filterstrå) ved opptrekking

Dette tenker jeg på nesten hver gang jeg knekker av en glassampulle.. Da jeg var i praksis på levanger sykehus ble dette brukt konsekvent. Ingen andre plasser jeg har vært har jeg sett dette i bruk..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen ! Ja ikke sant ! Så merkelig det er ulik praksis jeg blir så «forvirret» over at det ikke er en slags nasjonal prosedyre som skal brukes overalt ! Hvorfor skal det være sånn at det gjøres så forskjellig ! Vi var aldri borti dette under mitt studie ! Jeg føler man gjør noe uforsvarlig ved å kun bruke opptrekkskanyle til for eks glassambuller osv , og ser du i felleskatalogen på nett er det illustrert fra plastampulle med morfin 10mg/Ml at man bare setter 1 Ml sprøyten ned i ampullen og trekker opp . 

Syntes det er krevende når man aldrinfinner et skikkelig svar på hva man skal gjøre /bruke ... 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy