Jump to content
Sykepleiediskusjon

PVK som raskt går tett/får backflow i treveiskran.


Nuttery

Recommended Posts

Hei,

Vi hadde en diskusjon på jobb i dag som jeg ikke ble helt klok på. Det gjelder dette utstyret, forøvrig: treveiskran og pvk.

Sykepleier legger pvk på en pasient 26/8, legemiddel gis, og det skylles godt.
27/8 skal pas ha 1L væske, og jeg møter noe motstand da jeg prøver å skylle. Plutselig er det som en "propp" løsner, pas hopper til og får smerter i hånden som raskt går over. Får 1L væske.
28/8 - to dager gammel PVK. Pas er på CT, og sykepleier på CT-lab opplever det samme (propp som løsner, smerte hos pasient) da hun skal skylle før kontrast.
Etter dette, før en annen undersøkelse, kobler jeg på en treveiskran og henger opp en liter væske. I forbindelse med dette må jeg koble fra, og proppe. Treveiskranen stenges.
Da pasienten er tilbake fra undersøkelse er det backflow i hele treveiskranen. 

Mine spørsmål er;
1. Er det blodet som koagulerer i pvk-en?
2. Pasienten står på høydose Fragmin (7500 IE x2) - skal det da koagulere på den måten?
3. Hvorfor kommer det backflow tilbake i treveiskranen?

Vi begynte å diskutere muligheten for å sette heparinlås mellom hvert bruk, men ser ikke poenget med det da det tydeligvis kommer backflow helt ut i endestykket av treveiskranen, altså at heparinen hadde jo bare blitt vasket inn i blodbanen og ikke liggende i kateteret. En mulighet kunne kanskje vært å sette en tilbakeslagsventil for å forhindre backflow, men det hadde jo uansett dannet seg en "propp" ute i kateteret...

Tanker?

Link to comment
Share on other sites

Enig i at dette er merkelig. Det føles heller ikke greit når man føler at man skyller en propp inn i sirkulasjonen - selv om den er relativt liten da.. Jeg har en teori om at kateterenden kanskje kan ligge å presse inn mot åreveggen, og 'poppes' løs når man skyller.. ? At det er dette som gir smerten. Dersom kateterenden ligger fritt i lumen, skal det ikke gi smerter at det dyttes løs en liten propp fra kateteret, eller? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at når en slik liten koagel løsner kan det gi smerter fordi man må ofte presse litt hardt for å få den til å løsne. Da det kan kjennes ubehagelig når væske settes fort inn i åren. Jeg liker heller ikke å skylle en slik liten propp inn i sirkulasjonen, men vet at det gjøres mye. Har også sett på PVKer jeg har seponert at det enkelte ganger henger en blodkoagel i og utenfor kateteret.

Jeg ville satt en tilbakeslagsventil og vurdert å sette heparinlås. Hadde diskutert med legen om det var forsvarlig i tillegg til Fragminen  hun allerede får.

Nå ser jeg at den har ligget i 3 døgn så jeg ville nok først seponert PVKen og lagt inn en ny og se om problemet forsvant. For hvis MariusM sin teori stemmer, at den ligger inn mot åreveggen vil vel trolig problemet være løst med en ny PVK.

 

Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2019 at 7:00 PM, MariusM said:

Enig i at dette er merkelig. Det føles heller ikke greit når man føler at man skyller en propp inn i sirkulasjonen - selv om den er relativt liten da.. Jeg har en teori om at kateterenden kanskje kan ligge å presse inn mot åreveggen, og 'poppes' løs når man skyller.. ? At det er dette som gir smerten. Dersom kateterenden ligger fritt i lumen, skal det ikke gi smerter at det dyttes løs en liten propp fra kateteret, eller? 

Det har du rett i - det kjennes ikke godt. Spesielt ikke ettersom årsaken til pas står på høydose Fragmin er grunnet en liten DVT. I tillegg har hun flere metastaser i lungene.

Det kan godt være at det er kateterslangen som fester seg i åreveggen. Håper nesten det. Syntes heller ikke det burde gi noen smerter hvis en liten propp løsner, men det er jo vanskelig for meg å vite..

Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2019 at 10:23 PM, Cathrine said:

Jeg tenker at når en slik liten koagel løsner kan det gi smerter fordi man må ofte presse litt hardt for å få den til å løsne. Da det kan kjennes ubehagelig når væske settes fort inn i åren. Jeg liker heller ikke å skylle en slik liten propp inn i sirkulasjonen, men vet at det gjøres mye. Har også sett på PVKer jeg har seponert at det enkelte ganger henger en blodkoagel i og utenfor kateteret.

Jeg ville satt en tilbakeslagsventil og vurdert å sette heparinlås. Hadde diskutert med legen om det var forsvarlig i tillegg til Fragminen  hun allerede får.

Nå ser jeg at den har ligget i 3 døgn så jeg ville nok først seponert PVKen og lagt inn en ny og se om problemet forsvant. For hvis MariusM sin teori stemmer, at den ligger inn mot åreveggen vil vel trolig problemet være løst med en ny PVK.

 

Satt og "melket" en stund (både jeg og hun på CT), men væsken gikk også sakte inn etter proppen var løsnet. PVKen gikk subkutant etter en stund (dag 2) og den ble byttet. 

Vet ikke hvordan det gikk med dette, men sykepleier på vakt etter meg la ny pvk. I utgangspunktet skulle vi jo kjørt alt på VAP, men fikk ikke gjort det pga uforlikelige løsninger.

Får håpe vi ikke støter på dette problemet i fremtiden :)

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Nuttery said:

Satt og "melket" en stund (både jeg og hun på CT), men væsken gikk også sakte inn etter proppen var løsnet. PVKen gikk subkutant etter en stund (dag 2) og den ble byttet. 

Vet ikke hvordan det gikk med dette, men sykepleier på vakt etter meg la ny pvk. I utgangspunktet skulle vi jo kjørt alt på VAP, men fikk ikke gjort det pga uforlikelige løsninger.

Får håpe vi ikke støter på dette problemet i fremtiden :)

Ja, det er mye som kan løses ved å legge ny PVK. Jeg har merket meg i det siste at mange vegrer seg for å legge ny PVK, men heller gir rapport om at "det går litt tregt men det går inn til slutt". For meg er det en indikasjon for å legge en ny. Pasientene blir også takknemlige for dette, da de synes det er slitsomt å måtte ligge i ro og være forsiktig for at infusjonen skal gå inn i det hele tatt. Smerter ved infusjon, treg infusjon = ny PVK. Det er nå min holdning. "Vanskelige årer" eller hyppig behov for skifte = henvis til innleggelse av SVK. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, MariusM said:

Ja, det er mye som kan løses ved å legge ny PVK. Jeg har merket meg i det siste at mange vegrer seg for å legge ny PVK, men heller gir rapport om at "det går litt tregt men det går inn til slutt". For meg er det en indikasjon for å legge en ny. Pasientene blir også takknemlige for dette, da de synes det er slitsomt å måtte ligge i ro og være forsiktig for at infusjonen skal gå inn i det hele tatt. Smerter ved infusjon, treg infusjon = ny PVK. Det er nå min holdning. "Vanskelige årer" eller hyppig behov for skifte = henvis til innleggelse av SVK. 

Pasienten hadde en VAP, som det gikk en smerteblanding på som ikke var forlikelig med Ringer. Pasienten er behandlet med store mengder kjemo, og har sånn sett "udugelige" årer, og vil helst ikke bli stukket. Pas er også palliativ, med kort forventet levetid, så innleggelse av svk hadde vel blitt regnet som unødig lidelse. Pas skulle overflyttes til lindrende enhet et par dager etterpå. 

Pas lå i ro uansett - lite krefter igjen.

Hadde det vært en annen pasient hadde jeg lagt inn ny pvk med en gang - var bare mange faktorer som gjorde at vi avventet. 

Link to comment
Share on other sites

Ah.. jeg missa det du skrev om VAP. Er det det samme som veneport? Jeg vet at nå beveger vi oss bort fra tema, men hva slags smerteblanding var det som gikk der som ikke kunne blitt gitt s.c.? Hos oss er det ikke lenger så vanlig med væskebehandling hos pasienter med kort forventet levetid, og par-enteral smertelindring gis hovedsaklig s.c.. derfor lurer jeg også på dersom væskebehandling var kritisk - kunne ikke pasienten fått NaCl? sånn at alt kunne gått på VAP? har dere snakket om dette? Langt vekk fra det du egentlig spurte om - men jeg er nå en gang nyskjerrig..

Link to comment
Share on other sites

On 9/1/2019 at 5:02 PM, MariusM said:

Ah.. jeg missa det du skrev om VAP. Er det det samme som veneport? Jeg vet at nå beveger vi oss bort fra tema, men hva slags smerteblanding var det som gikk der som ikke kunne blitt gitt s.c.? Hos oss er det ikke lenger så vanlig med væskebehandling hos pasienter med kort forventet levetid, og par-enteral smertelindring gis hovedsaklig s.c.. derfor lurer jeg også på dersom væskebehandling var kritisk - kunne ikke pasienten fått NaCl? sånn at alt kunne gått på VAP? har dere snakket om dette? Langt vekk fra det du egentlig spurte om - men jeg er nå en gang nyskjerrig..

Veneport ja :) Vi har forsøkt tidligere med butterfly (i juni), men lite subkutant vev å sette den i. Ikke noe mer nå for å si det slik - nålen er irriterende for henne uansett. Fortsatt relativt mobil i seng, og snur seg en del rundt. Forsøkt å ha den både i lår og overarm, med dårlig resultat. Også hatt noe problem med at pas er forvirret og har dratt ut koblinger (både pvk og sc.nål). Men ikke dratt ut nål fra veneport. 

Pas har kort forventet levetid - dvs noen uker til kanskje en måned. Ikke forventet dødsfall denne uken, for å si det slik. Hun kom inn som Ø-hjelp grunnet smerteproblematikk (og noe annet), og hun foretrekker bruk av VAP til både iv-infusjoner og blodprøver. Pas fikk 1000NaCl i forkant av CT grunnet forhøyet kreatinin for å kunne gi kontrast under CT. Fikk RA i ettertid fordi hun hadde avvikende elektrolytter, samt trengte ekstra væske for å skille ut kontrastvæsken. Mistenker det ble hengt opp 1L NaCl etter denne ringeren (husker ikke detaljene).

Vi snakket om muligheten for at alt kunne gå på VAP, men sykepleier på vakten etter meg valgte å ikke gjøre det. En mulighet var vel å sette på en treveiskran med en tilbakeslagsventil, og kjøre den siste væsken (nacl) og smerteblanding. Husker ikke lenger hva smerteblandingen inneholdt, men det var 5 komponenter. Det var i allefall ketamin, metadon, midazolam og haldol - mangler den siste. 

Link to comment
Share on other sites

On 9/3/2019 at 6:59 AM, MariusM said:

Takk for at du deler. Høres ut som et spennende kasus, sånn faglig, og en lei situasjon for pas./pårørende sånn menneskelig.

Ja, veldig leit for både pasient og pårørende. Håper det går fort for pasientens del - dette er ikke et liv å leve. Har mye medfølelse for de som står i situasjonen hvor døden "drar ut" - de tenker på det hele tiden, det kan snu når som helst og bli kritisk, men så bare humper det og går mens man sakte men sikkert blir dårligere. Syntes det er en lei situasjon å stå i som sykepleier også, når de kommer inn som Ø-hjelp igjen og igjen, når vi egentlig har trodd at de ikke kom til å komme inn igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy