Jump to content
Sykepleiediskusjon

Laftbenk/avtrekk på med.rom


sol

Recommended Posts

På vårt sykehjem starter vi i disse dager opp med i.v behandling, noe vi ikke har hatt tidligere. Jeg som er vant til å jobbe på sykehus er vant til å stå i en slik laft-benk/avtrekksbenk når jeg blander antibiotika - men det er ikke innstallert på vårt medisinrom. Da jeg spurte hun ene avd.lederen om vi skulle ha dette så sa hun at det hadde de ikke tenkt på, og at det nok ikke var sikkert de skulle det. Er ikke det pålagt da? Skal vi virkelig måtte stå og blande antibiotika på en vanlig benk uten lufting? Noen som vet noe om dette her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som er lovpålagt, men det høres helt vilt ut at dere ikke får avtrekksvifte. Både med tanke på dere som jobber der og resistensutvikling av bakterier.

Jeg har jobbet uten avtrekksvifte, men det begynner å bli endel år siden. Det var ille kan jeg fortelle. Når gulvet ble vasket oste det av penicillin i hele rommet, det sier jo litt hvor mye søl det ble uten at vi merket det :)

Link to comment
Share on other sites

De antibiotikatypene som er pulver i hetteglass og dermed kan blandes i et såkalt lukket system med sånn iv-sett til antibiotika-blanding er jo rimelig greie å blande uten avtrekk. Der kobler man det sammen og blander, og det er det. Det kobles ikke om eller noen ting, og det blir ikke søl, så på sykehuset der jeg jobber blander alle denne typen uten avtrekksvifta på. Men det er jo noen typer som er i glassampuller og må trekkes opp eller som skal blandes i sterilt vann før det trekkes opp og blandes i NaCl til infusjon. De typene trenger man jo avtrekk til når man skal blande. Jeg kjenner ikke til noe spesielt til hva lovverket sier om dette, men jeg ville vel tro at det finnes noe aktuelt i arbeidsmiljøloven. Når det finnes utstyr tilgjengelig som er laget for å beskytte oss, så skulle man jo tro at arbeidsgiver var forpliktet til å skaffe til veie det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy