Jump to content
Sykepleiediskusjon

Helligdagsturnus


sol

Recommended Posts

Jeg er fryktelig dårlig informert om lover og regler for helligdagsjobb-regler o.l., så jeg tenkte kanskje noen her er mer orientert! Jeg har en kollega som aldri har måttet jobbe jul, det har bare aldri falt på hennes vakter i turnus - hun har en liten stilling. I år står hun på både aftenvakt julaften, og dagvakt 1.juledag. Jeg hadde en prat med sjefen ang jula, og da sa hun at hun etter reglene (nye regler? hun kan ha sagt det) antagelig må gi denne sykepleieren fri. BEGGE vaktene. Fordi helligdagen er startet da hun skal gå på kl 15.30 på julaften, og man da ser julaften og 1.juledag under ett - som en eneste lang helligdagsvakt. Og da blir det for mange timer! Det gikk ikke å da bare gi henne fri en av disse to vaktene, hun ville få fri begge. Så da må noen av oss andre som ikke jobber samme vaktene faktisk ta det istedet!!!! Er det virkelig slik? Det syns jeg var blodig urettferdig. Selvsagt fint for denne sykepleieren da men... Og vil isåfall det samme gjelde for de som jobber kveldsvakt nyttårsaften og dagvakt 1.nyttårsdag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke noe om regelverket her, men er enig med deg i at det ble urettferdig.

Da jeg jobbet turnus hadde vi egen turnus for jul og nyttår. Den gikk over 14 dager. Da gjorde vi det slik at vi byttet på slik at vi jobbet annet hvert år julehelg og nyttårshelg.

Det må jo bli urettferdig om man bare lar turnusen gå sin gang.

Husker i 17 mai helgen gikk vi ikke ut av turnus. Resultatet var at jeg jobbet hver eneste 17 mai, fordi det falt seg slik p.g.a. turnusen min.

Kunne du tatt opp dette med avdelingsleder, om muligheten for egen juleturnus?

Da vil man jo kunne sette opp en rettferdig fordeling.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det høres rart ut. Både jeg og gubben har da jobbet både julaften kveld + 1.juledag formiddag. Og nyttårsaften + 1. nyttårsdag. Har aldri hørt om den regelen...................

Link to comment
Share on other sites

Beth - den regelen er ny fra i år skjønte jeg, siden man fra i år får helligdagstillegg fra et tidligere klokkeslett på julaften enn tidligere. Dermed blir det for mange helligdagstimer i strekk, og man har da krav på fri begge vaktene. Om man altså jobber kveld julaften og dag 1.dag. Jeg spurte sjefen ang nyttårsaften, og om samme regel gjelder da - men det gjør det visst ikke. Sjefen min pleier å være rimelig godt oppdatert, så dette stemmer nok - og jeg vil jo tro det gjelder alle og ikke bare vår kommune....?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fryktelig dårlig informert om lover og regler for helligdagsjobb-regler o.l., så jeg tenkte kanskje noen her er mer orientert! Jeg har en kollega som aldri har måttet jobbe jul, det har bare aldri falt på hennes vakter i turnus - hun har en liten stilling. I år står hun på både aftenvakt julaften, og dagvakt 1.juledag. Jeg hadde en prat med sjefen ang jula, og da sa hun at hun etter reglene (nye regler? hun kan ha sagt det) antagelig må gi denne sykepleieren fri. BEGGE vaktene. Fordi helligdagen er startet da hun skal gå på kl 15.30 på julaften, og man da ser julaften og 1.juledag under ett - som en eneste lang helligdagsvakt. Og da blir det for mange timer! Det gikk ikke å da bare gi henne fri en av disse to vaktene, hun ville få fri begge. Så da må noen av oss andre som ikke jobber samme vaktene faktisk ta det istedet!!!! Er det virkelig slik? Det syns jeg var blodig urettferdig. Selvsagt fint for denne sykepleieren da men... Og vil isåfall det samme gjelde for de som jobber kveldsvakt nyttårsaften og dagvakt 1.nyttårsdag?

 

Svært merkelig, dette her. Så vidt jeg vet, er det ikke kommet nye bestemmelser i år (er 99% sikker), det må i så fall være lokalt forhandlet frem i din kommune. Problemstillingen kan vel oppstå hvis arbeidstakeren bare har 15% stilling eller noe i den duren, og i gjennomsnitt skal gå ca 1 vakter i uka. Da blir det så mye timer å avspasere for røddagene (hvis det er det som skal gjøres) at arbeidstakeren ikke kommer på jobb igjen før langt uti januar. Alternativ nr. 2 kan være at vedkommende er uføretrygdet, og ikke kan tjene mer dette året?

 

Løsning? Krev at det utarbeides egen turnus for jule- og nyttårehelgen, slik at belastningen av røddagene fordeles på alle ansatte, også på denne ene som har "sluppet unna" i alle år. Be lederen din vise deg den avtalen der dette "nye" står. Jeg ble veldig nysgjerrig....

Link to comment
Share on other sites

Det var visst ikke noen "ny" lov/bestemmelse, men det var først i år at denne regelen har vært "flagget" sterkt av forbundet i vår kommune. I følge sjefen vår har faktisk den som jobber disse to vaktene i turnusen sin rett på fri begge dager.... Merkelig at ingen har tatt tak i dette før syns nå jeg, for det å jobbe julaften og 1.juledag er jo ikke akkurat noe de fleste gjør med glede... Og dette med egen juleturnus skal tas opp på "huset" til året, for det er så urettferdig at noen (de i store stillinger) alltid må jobbe mens andre slipper unna år etter år.

Link to comment
Share on other sites

Det var visst ikke noen "ny" lov/bestemmelse, men det var først i år at denne regelen har vært "flagget" sterkt av forbundet i vår kommune. I følge sjefen vår har faktisk den som jobber disse to vaktene i turnusen sin rett på fri begge dager.... Merkelig at ingen har tatt tak i dette før syns nå jeg, for det å jobbe julaften og 1.juledag er jo ikke akkurat noe de fleste gjør med glede... Og dette med egen juleturnus skal tas opp på "huset" til året, for det er så urettferdig at noen (de i store stillinger) alltid må jobbe mens andre slipper unna år etter år.

 

Jeg tør nesten vedde på at lederen din tar feil....

Det han/hun muligens tenker på, er at belastningen mtp røddagene skal gjennomsnittsberegnes innenfor turnusen, og hvis arbeidsgiver ikke er blitt enige med forbundene, kan en av partene kreve at de ansatte skal gå annenhver røddag. Altså har du vakt både 24. (A-vakt), 25. og 26. desember, så kan arbeidsgiver kreve at du går 24. og 26. desember. Men dette er når partene ikke er enige. Løsningen på dette er å utarbeide en egen hjelpeturnus for jule- og nyttårshelgen, hvor omtrent halvparten av de ansatte må gå i julehelgen, og den andre halvparten må gå i nyttårahelgen. Enkelt og greitt! Og mest rettferdig!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Går man etter på følgende rød dag og man ha søndagsjobbing før juleaften og jobberaften julaften og tidlig førstedag jul er det korrekt at man skal ha fi begge dagene

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får alle her utbetalt helligdagstillegget? Hos oss er dette omregnet til F4 dag, det vil si fri. Vi får dermed kun vanlig kveldstillegg på julaften. Dette er riktig surt synes jeg. Jeg skal jobbe aftenvakt den 24 sammen med en innleid assistent som er ukjent på avdelingen.. dette betyr merarbeid for meg. Hun får betalt helligdagstillegget, å tjener dermed mer en meg julaften. Å der går jeg som sykepleier med overordnet ansvar sammen med en ukjent vikarassistent, som i tillegg tjener det dobbelte av meg. Nei, på tide å finne seg en ny jobb?? Er i alle fall grundig demotivert.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy