Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsoppgave


HighFive

Recommended Posts

Hei :)

Jeg går første året på sykepleien, og vi er nå ute i vår første praksis. Jeg er ute i hjemmesykepleien, og stortrives!:)

Men jeg kunne trengt litt hjelp til den ene oppgaven vi skal levere inn.

Vi har en oppgave hvor vi skal skrive pleieplan, og dette går helt greit da jeg har skrevet en del pleieplaner før. Men den oppgaven jeg sliter litt med er en refleksjonsoppgave.

 

Oppgaven er som følger:

Ta utgangspunkt i en selvvalgt praksiserfaring som oppleves som faglig utfordrende. Gi en god beskrivelse av situasjonen og de refleksjoner som ble gjort underveis i situasjonen. Gjør rede for hvilke refleksjoner som er gjort i ettertid; egne refleksjoner, refleksjoner sammen med andre og ved å lese faglitteratur (teorier og forskningsbasert kunnskap). Beskriv hva du har lært av refleksjonsarbeidet og konsekvenser kunnskapen kan ha for senere praksis.

 

Jeg har ingen erfaring med å skrive refleksjonsoppgaver, da vi aldri har gjort det på skolen, derfor synes jeg dette er litt vanskelig.

Jeg tror jeg skal få til å beskrive en situasjon jeg har opplevd som faglig utfordrende, men det jeg sliter litt med er hvordan jeg inni alle disse "egne meningene og følelesene mine" skal få til å pakke inn teori/pensum og en falgig artikkel. Hadde noen av dere kunne hjulpet med litt med å prøve å forklare meg det, så hadde jeg blitt superglad!

Jeg har veldig lyst til å få det bra til på oppgavene i praksisen, da jeg trives så godt, vil vise veilederen min at jeg mestrer oppgavene jeg har fått, og fordi jeg vil få mest mulig utbytte av praksisen.

 

Siden jeg aldri før har skrevet en refleksjonsoppgave vil all erfaring/informasjon være til veldig stor hjelp!! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :)

Jeg har dessverre aldri skrevet refleksjonsnotat da vi ikke hadde det da jeg studerte. Men jeg ser at du ikke er alene om å synes det er vanskelig, da vi har flere tråder om temaet. Kanskje disse kan være til hjelp?

 

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=2839

 

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=2010

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å bruke følgende mal:


  •  
  • Hva skjedde? Kort beskrivelse av situasjonen
  • Hva var dine reaksjoner, overveielser og handlinger?
  • Hva tenkte, følte og gjorde du?
  • Hva lærte du av situasjonen?
  • Kunne noe vært gjort annerledes?
  • Hva begrunner du dine handlinger med?

 

Når det gjelder å knytte inn teori, kan du f.eks bruke pensum i etikk (etisk dilemma, de fire prinsippers etikk, yrkesetiske retningslinjer).

Pensum i kommunikasjon kan også være greit å bruke. Jeg har pleid å først bekrive situasjonen så kort, så kan du begrunne handlingene dine med pensum/ aktuell teori. Lykke til! B)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy