Jump to content
Sykepleiediskusjon

Å søke jobb som nyutdannet


NurseB

Recommended Posts

Jeg blir ferdig utdannet sykepleier til sommeren og tenker selvfølgelig en del på hvor jeg vil jobbe. Men jeg lurer på når det er på tide å begynne å sende søknader? Er jo litt tidlig enda. Hvilke erfaringer har dere fra den gangen dere var nyutdannede? Tok dere ferie før dere begynte å jobbe, eller fikk dere jobb med en gang?

 

Og så lurer jeg på om man, hvis man begynner å jobbe f.eks. 1. juli, har rett på noe ferie det året (Altså innen 31. desember) eller må man vente til neste år? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg søkte jobb etter jul. Jeg er litt usikker på hvor tidlig du kan begynne å søke, kanskje noen andre som vet.

Jeg tok sommerferie ja :) Begynte å jobbe i slutten av august, så jeg fikk en skikkelig god og lang sommerferie før jeg startet. Om du kan gjøre det samme kommer vel litt an på der du søker, når de trenger deg. Men det kan man jo spørre om.

Har du funnet ut hvor du vil jobbe? Jeg ble litt nysgjerrig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte meg først sommerjobb, og deretter fast jobb.

Litt "spesielle" årsaker til det, så jeg vet ikke helt når du bør begynne å søke.

 

Når det gjelder ferie, har du rett til å ta ut det, men får selvsagt ikke utbetalt noen feriepenger om du ikke har hatt noen inntekt året før. Så ferien blir i så fall ulønnet.

Link to comment
Share on other sites

Cathrine: Jeg vil nok søke på en medisinsk avdeling, men vet ikke helt hvilken enda. Hvor var din første jobb? :)

 

Litago: Å starte med sommerjobb kan jo være en god idé, ja :)

 

 

Tror dere det er for tidlig/for sent å begynne jobbsøking rundt påsketider?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert veldig lurt å jobbe på en medisinsk avdeling. da lærer du nok mye :) Skulle ønske jeg hadde slik erfaring selv.

Jeg begynte på nevrokirurgen og ble der lenge, inntil jeg tenkte at nå skal jeg prøve noe nytt og tok noen vakter på en annen nevrokirurgisk avdeling, Ganske dristig, ikke sant :) Så det er den sykehuspraksisen jeg har som sykepleier.

 

Jeg sa jeg søkte jobb etter jul, men jeg tror det var nærmere påske ja :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også litt på det med jobbsøking.

Er det vanlig å søke rundt på forskjellige avdelinger, selv om de ikke har utlyst stillinger? Og hvordan er

innstillingen til å ansette nyutdannede (hva er deres erfaring med det?)?

Jeg ser for meg at det blir en kjempe konkurranse om å få seg jobb, spesielt dersom "alle" søker på de få

stillingene som f.eks er utlyst på rikshospitalet.no. Men sånn vil det jo alltid være, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte der jeg hadde vært i praksis i studietiden. De hadde ikke utlyst noen stilling. Mange av de sykepleierene som jobbet der hadde vært der tidligere som studenter og meldt sin interesse. Så er det en avdeling du er interessert i å jobbe på, så går det absolutt an å ta kontakt selvom de ikke har utlyst noen stilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg og samboeren min planlegger en ferietur på ca. 14 dager, og kunne tenke oss å reise i august. Men det er litt vanskelig å bestille fly, hotell og sånt når jeg ikke vet noe om hvor og når jeg kommer til å begynne å jobbe.. Kan vi bestille tur nå, og hvis jeg oppgir det til kommende arbeidsgiver når jeg begynner å søke rundt påsketider vil jeg da få de 14 dagene fri hvis jeg begynner å jobbe f.eks. 1. juli, eller må jg vente med å begynne å jobbe til 1. september? Har nemlig en ekstrajobb nå som jeg må si opp når det nærmer seg sommeren også.. Vanskelig dette synes jeg..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg skal flytte til Oslo til høsten, og må begynne å søke jobber der... Jeg er absolutt ikke kjent i oslo, og vet knapt hvor jeg skal begynne å lete :D Jeg har mest lyst til å arbeide på sykehus... Er kjempespent på om jeg finner meg jobb, og hvor! Skummelt å skulle begynne en helt ny plass som nyutdannet sykepleier :P

 

Jeg har sett litt på rikshospitalet sine hjemmesider på ledige stillinger, men er det noen som har tips til andre sider hvor jeg kan lete etter ledige stillinger? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal flytte til Oslo til høsten, og må begynne å søke jobber der... Jeg er absolutt ikke kjent i oslo, og vet knapt hvor jeg skal begynne å lete :D Jeg har mest lyst til å arbeide på sykehus... Er kjempespent på om jeg finner meg jobb, og hvor! Skummelt å skulle begynne en helt ny plass som nyutdannet sykepleier :D

 

Jeg har sett litt på rikshospitalet sine hjemmesider på ledige stillinger, men er det noen som har tips til andre sider hvor jeg kan lete etter ledige stillinger? ;)

 

Velkommen til Oslo :D

Her har du mye å velge i. Kan jo være lurt å se hvor du får bolig, så kanskje du får en jobb som ikke er så kronglete å komme seg til. Skal du kjøre offentlig kommunikasjon?

Men her er ihvertfall noen sykehus i tillegg til Rikshospitalet: Ullevål, Aker, Lovisenberg, Diakonhjemmet, Radiumhospitalet. Jeg har jobbet på Ullevål, Rikshospitalet og Radiumhospitalet. Det er stor forskjell på sykehusene. Ullevål har akutt funksjon med stor grad av øyeblikkelig hjelp pasienter, sykehuset preges av dette med en høy aktivitet. Rikshospitalet og Radiumhospitalet har i mye mindre grad Ø.hjelp og det merkes, der er alt litt roligere.

Diakonhjemmet har en relgiøs profil og er nok litt preget av det, tror jeg da. Har kun vært der som pårørende.

Hvis du ønsker å jobbe privat så er Volvat medisinske senter et alternativ.

Håper du ble litt klokere, koselig at du kommer til Oslo :P

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Oslo :D

Her har du mye å velge i. Kan jo være lurt å se hvor du får bolig, så kanskje du får en jobb som ikke er så kronglete å komme seg til. Skal du kjøre offentlig kommunikasjon?

 

Blir nok offentlig kommunikasjon ja, men hadde vært veldig fint med gangavstand til jobb :P Håper å finne en leilighet som er noen lunde sentral, men det er ikke verdens letteste sak når man har katt :D Har bare så vidt begynt å se etter både jobb og leilighet...

Takk for tips, har hørt om de "store" sykehusene, men slike som louisenberg og diakonhjemmet var nye for meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Koselig med katt da, her bor det også en slik :D

Vet du hva slags avdeling du kunne tenkt deg å jobbe på, det er jo litt forskjellig på de ulike sykehusene hva som finnes.

 

Er egentlig åpen for det meste ;)

Men om jeg kunne velge helt fritt hadde jeg tatt gynekologisk avdeling, siden jeg har arbeidet på gyn i snart et år og også skal ha sommerjobb der. Tror det kunne være greit med noe som er litt kjent når man er helt fersk! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! Kom over dette flotte forumet, takk og pris at det finnes. For her var det mange betryggende ord. Sitter med en litt tomhets følelse av å ha mottatt autorisasjonen. Utrolig lykkelig for å ha kunne få ha verdens beste yrke, men skrekkslagen. :D Jeg kan jo ikke alt..... Tenk om jeg gjør noe feil, tenk om jeg ikke klarer å ivareta pasienten.. Tenk om jeg har glemt mye jeg burde kunne.. Jeg har betrygget meg med at det ligger lagret ett eller annet sted, og det dukker nok fort opp, når jeg står i de gitte situasjonene. Det som beskymrer meg er at denne prosessen skal gå tregt, at man som nyutdannet er preget av så mye stress, at det i seg selv stjeler mye av tiden. Vi har iløpet av studiene lært enormt mye, og etter å ha hatt et fokus det siste året, på helse i et samfunnsperspektiv føler jeg at mange tekniske prossedyrer som jeg har lært, samt medisiner har falt litt ut av systemet. Jeg vil gjerne spørre et ærlig spørsmål om hva jeg burde gjøre.

Jeg er sliten, og kunne ha nytte av å lese meg opp på det jeg føler meg usikker på i rolig sommerferie tempo, men på en annen side blir jeg mer stresset og sliten av å "sitte på gjerdet" har bare lyst å bare å hoppe i det, men så var det denne skumle følelsen da :) Jeg har også fokusert på et område jeg føler jeg har interesse for og kompetanse i, Jeg har bare satset der, men nå lurer jeg på om det kansje er det lurt å skaffe seg erfaring i mange felt...??

Hilsen søvnløs nyutdannet

Link to comment
Share on other sites

Hei! Kom over dette flotte forumet, takk og pris at det finnes. For her var det mange betryggende ord. Sitter med en litt tomhets følelse av å ha mottatt autorisasjonen. Utrolig lykkelig for å ha kunne få ha verdens beste yrke, men skrekkslagen. :o Jeg kan jo ikke alt..... Tenk om jeg gjør noe feil, tenk om jeg ikke klarer å ivareta pasienten.. Tenk om jeg har glemt mye jeg burde kunne.. Jeg har betrygget meg med at det ligger lagret ett eller annet sted, og det dukker nok fort opp, når jeg står i de gitte situasjonene. Det som beskymrer meg er at denne prosessen skal gå tregt, at man som nyutdannet er preget av så mye stress, at det i seg selv stjeler mye av tiden. Vi har iløpet av studiene lært enormt mye, og etter å ha hatt et fokus det siste året, på helse i et samfunnsperspektiv føler jeg at mange tekniske prossedyrer som jeg har lært, samt medisiner har falt litt ut av systemet. Jeg vil gjerne spørre et ærlig spørsmål om hva jeg burde gjøre.

Jeg er sliten, og kunne ha nytte av å lese meg opp på det jeg føler meg usikker på i rolig sommerferie tempo, men på en annen side blir jeg mer stresset og sliten av å "sitte på gjerdet" har bare lyst å bare å hoppe i det, men så var det denne skumle følelsen da :) Jeg har også fokusert på et område jeg føler jeg har interesse for og kompetanse i, Jeg har bare satset der, men nå lurer jeg på om det kansje er det lurt å skaffe seg erfaring i mange felt...??

Hilsen søvnløs nyutdannet

 

Velkommen!

Så flott du fant forumet og at du føler deg litt tryggere etter å ha lest litt her.

Jeg synes du har en sunn holdning som er litt redd, jeg synes man bør være det.

Ikke fortvil over at du ikke husker prosedyrer, det lærer man fort. Tror alle nyutdannete sykepleiere er fortvilet over at de ikke kan/husker alle prosedyrer, men tro meg, det gjør ingen ting. Det er lov å ikke kunne alt. Det varierer også veldig hvilke prosedyrer man må kunne ut fra hvilken avdeling man jobber på. Prosedyrene lærer du fort. Det du bør gjøre er å henge deg på når det skal gjøres prosedyrer du ikke kan så lærer du dette fortløpende.

Da jeg var nyutdannet leste jeg mye på kveldstid. Leste alt det jeg burde i forhold til pasientgruppen, diagnoser, prosedyrer, medisiner, akutttiltak osv. På den måte lærer man mye og blir gradvis tryggere.

Det er sant at det tar tid å bli trygg. Selvfølgelig lærer man mye de første månedene og føler man mestrer det rimelig greit. Men jeg leste et sted at man regnet med at det tok 5 år før man virkelig kunne sitt fag. Så med andre ord, ikke fortvil over at det tar tid. Dettte er og skal være en lang prosess.

Det viktigste du gjør er å vite hva som er din begrensning og ikke være redd for å søke råd. Si til pasientene at du ikke vet, men skal undersøke saken. Spør sykepleierene når det er noe du er usikker på. Da får du tillitt hos både pasienter og kollegaer.

Det er lov å ikke vite og selv de mest erfarene sykepleiere må rådføre seg med hverandre rett som det er. Ingen kan alt.

Vet ikke hva jeg skal råde deg til i forhold til når du skal begynne i jobb. Jeg tok en 2 måneders ferie før jeg startet da jeg var nyutdannet. Det syntes jeg var greit. Fikk litt kalde føtter da alle medstudenter begynte før meg, men i ettertid så jeg at det hadde ingen betydning.

Lykke til! Og håper vi hører mer fra deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy