Jump to content
Sykepleiediskusjon

Utbrent /utladet .


Beth

Recommended Posts

Jeg er nå sykmeldt i 6 uker. Er helt utladet i forhold til jobb. Det er så mye å ta fatt i og så liten tid til å gjøre det på. Jeg har vært uheldig også ved at spl.kollegaer har permisjon/sluttet, så det meste av spl.ansvaret faller på meg. Jobber på sykehjem.

Lurer på om jeg klarer å fortsette i jobben.

Noen andre som har opplevd det og kan si noe om hvor lang tid det tok før energien og overskuddet kom tilbake ?

Link to comment
Share on other sites

Nei men stakkars deg da Beth ;) Forstår godt at du blir utbrent når situasjonen er slik.

Jeg har ingen personlig erfaring med dette, men jeg kjenner noen som har vært utbrent (ikke sykepleiere da)

Husker ikke helt hvor lang tid det tok, men de var ganske lenge borte fra jobb. Det var snakk om måneder for den ene.

Det er sikkert individuelt hvor lang tid det tar, men mitt tips er å ikke stresse med dette, vær hjemme med god samvittighet. Det er skikkelig tøft å komme i den situasjonen du er nå og ingen er tjent med at du går for tidlig tilbake i jobb. Kan jo også være at det vil være bedre for deg å se etter noe nytt om ikke forholdene bedrer seg.

Ønsker deg ihvertfall god bedring og stell pent med deg selv :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var der du er nå, for ganske nøyaktig 5 år siden.

Mye konflikter på avdelingen jeg jobber, stor tunr over, stadig underbemanning og høyt tempo, en inkompetent leder etter et ganske så ureglementert lederbytte osv.

Jeg prøvde å ta det opp med lederen min, men ble møtt med "hæ? har du vært hos legen og sjekka at alt er ok med deg? Det er jo ikke vanlig at folk i din alder er så slitne" :)

At omtrent alle jeg jobbet med var like slitne, ville hun ikke se.

 

Og jeg møtte veggen. Med et kjempesmell. I en alder av 27 år.

Jeg falt dypt og hardt, og gikk inn i en ganske kraftig depresjon.

 

Etter 5 år, sliter jeg enda med depresjoner. Jeg sliter fortsatt meg lavt energinivå og enormt lite overskudd. Ikke alt skyldes den daværende jobbsituasjonen, men at det var utløsende, er jeg helt sikker på.

Nå må det også sies at jeg fikk diagnose fibromyalgi for et par år siden, og at det har jeg nok hatt i maaange år, om enn udiagnostisert. Og at livsfasen jeg er i med to små er mer slitsomt enn for 5 år siden da jeg var barnløs.

 

Men den smellen endret meg for alltid...

Link to comment
Share on other sites

Og så glemte jeg jo helt å si GOD BEDRING!

 

Mitt råd må være å ta tida til hjelp, ikke stresse for å komme deg tilbake til jobb. Bruke tida til å finne roen igjen (sier legen min).

Ikke alle faller like dypt og hardt som meg ;)

Bruk tida til å tenke deg om, om du ønsker å fortsette der du er, eller om nå er sjansen til å finne deg nytt arbeidssted :)

 

Lykke til i tida framover! klem fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Veldig leit det du opplevde Litago. Det er jo SÅ viktig at man ivaretar medarbeiderene på en god måte og viser forståelse.

Ikke rart at du møtte veggen, når du måtte jobbe under slike forhold.

Det er jo leit å lese at du fortsatt sliter med dette, stakkars deg.

Men det påminner oss om hvor viktig det er at vi ikke strekker oss for langt, det er ingen tjent med.

Og til slutt, takk for at du delte historien din med oss :)

Link to comment
Share on other sites

Vet du Beth, det kunne ha vært meg som skrev ditt innlegg. Jeg har hatt (og har tildels ennå) det på samme måte som du beskriver. Permisjoner, langtidssykemeldinger og ubesatte sykepleierstillinger som gjør at jeg i lange perioder har vært fryktelig alene med alt. Og da mener jeg alt. I tillegg har det vært en hektisk tid med unormalt mange terminale og dødsfall, noe som jo krever mye av en sykepleier. Når man da i tillegg opplever baksnakking fra hjelpepleiere og assistenter om at man er mye ute av avdelingen (for å ordne papirer, ringe leger, pårørendesamtaler,bestilling av medisiner, forberede den døendes siste fase godt osv) så mister man helt piffen. Man blir utladet, og man blir veldig lei. Det er vondt. Så du har min fulle sympati. 6 ukers sykemelding høres jo ut som et godt pusterom, et pusterom hvor du kanskje skal tenke litt på om du skal se deg om etter ny stilling e.l. Arbeidsgiveren din må vel i løpet av disse 6 ukene ta en samtale med deg om det er noe på arbeidsplassen som kan tilrettelegges bedre for at du skal kunne komme tilbake på jobb? Er det ikke en regel på det? Da har du muligheten til å si hva du syns er vanskelig. Har du en urimelig og vanskelig sjef - så finn deg en ny jobb! Ingen skal ha det vondt på jobb. For min del så har jeg en fantastisk flott avd.leder, og forsåvidt også en god virksomhetssjef, som løftet meg opp litt både lønnsmessig og stillingsmessig da jeg ga uttrykk for min misnøye og for at jeg tenker på å skifte jobb. Og det hjalp jo noe på motivasjonen der og da, men det er fortsatt mye som gjør at jeg hele tiden har i tankene at jeg nok skifter jobb om ikke altfor lenge... Det er tungt å være sykepleier på sykehjem, har jeg fått erfare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er snart nyttår, og selv om jeg ikke er like sliten og trøtt som i begynnelsen av sykemeldingsperioden, så finner jeg ikke igjen engasjementet for jobben.

Har tenkt minst mulig på den, blir kvalm om jeg tenker på det........

Jeg har hatt den første oppfølgingssamtale med avd.leder, uten at noe har skjedd. De skulle lyse ut en spl.-stilling, men så fikk de ikke lov av kommuneledelsen i PLO likevel. I tilfelle noen trengte den pga omorganiseringen i kommunen fra nyttår. Nå er det 4 dager til 1.jan. og ingenting har skjedd med den stillingen. Kan bli vår og sommer før den blir utlyst, om ever !!

Vet ikke om jeg orker å gå tilbake enda,da........

Avd. leder er veldig ok og forståelsesfull, men har ingen styrke til å argumentere mot ledere over seg.

Jeg liker egentlig jobben og pasientene, jeg har flotte kollegaer og en grei avd.leder, men det er bare for mye å følge opp alene.

 

Faktisk så tror jeg at grunnen til at stillingene ikke er utlyst er fordi det er billigere å la ufaglærte vikarer gå i sykepleierstillingene.................:-(

Link to comment
Share on other sites

Det er snart nyttår, og selv om jeg ikke er like sliten og trøtt som i begynnelsen av sykemeldingsperioden, så finner jeg ikke igjen engasjementet for jobben.

Har tenkt minst mulig på den, blir kvalm om jeg tenker på det........

Jeg har hatt den første oppfølgingssamtale med avd.leder, uten at noe har skjedd. De skulle lyse ut en spl.-stilling, men så fikk de ikke lov av kommuneledelsen i PLO likevel. I tilfelle noen trengte den pga omorganiseringen i kommunen fra nyttår. Nå er det 4 dager til 1.jan. og ingenting har skjedd med den stillingen. Kan bli vår og sommer før den blir utlyst, om ever !!

Vet ikke om jeg orker å gå tilbake enda,da........

Avd. leder er veldig ok og forståelsesfull, men har ingen styrke til å argumentere mot ledere over seg.

Jeg liker egentlig jobben og pasientene, jeg har flotte kollegaer og en grei avd.leder, men det er bare for mye å følge opp alene.

 

Faktisk så tror jeg at grunnen til at stillingene ikke er utlyst er fordi det er billigere å la ufaglærte vikarer gå i sykepleierstillingene.................:-(

 

Godt du føler deg litt bedre ;)

Har tenkt på hvordan det gikk med deg, men ville ikke mase :)

Men siden du fortsatt ikke er helt motivert til å jobbe, bør du nok utvide sykemeldingen. Slikt tar tid og det er nok viktig at du kommer deg helt før du begynner igjen. Jeg synes du skal sykemelde deg videre med god samvittighet.

Fortvilende at de ikke utlyser denne spl. stillingen, klart du blir sliten av å stå med dette alene.

Hvis det forblir slik, så hadde det kanskje vært bedre for deg å finne en ny jobb. Har du tenkt på det?

Men det er jo ikke bare bare det heller, hvis man egentlig trives....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er fortsatt sykemeldt . Regner med å prøve meg på jobb i mars.

Tror jeg har fått lagt litt press på arb.giver, for nå har vi fått klarsignal for at vi får utlyse den ledige spl.stillingen.. !!

Det betyr ikke at noen nødvendigvis søker eller at det kommer en ny spl med det første, men det åpner en mulighet i allefall.

Så jeg må finne en måte å arbeide på som ikke sliter meg ut. Alternativet er å blåse i en del pålagte oppgaver/oppfølginger/dokumentasjoner inntil videre. Jeg vet det er slik kollegaer i de andre etasjene sier at de overlever.....

 

Venter også på en samtale med HMS + NAV.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppdateringen :)

Veldig bra at de nå lyser ut denne spl. stillingen.

Ja det er viktig å prøve å finne en måte å jobbe på som ikke sliter en ut, men det er ikke lett. Man vil jo gjerne gjøre en god jobb også. Det er nok viktig at man tenker igjennom hva man vil prioritere, og heller nedprioritere mindre viktige ting. Man klarer ikke å rekke alt.

Masse lykke til når du starter igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy