Jump to content
Sykepleiediskusjon

Karakterer


Feline

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Tror det er veldig individuelt for hver videreutdanning.... Noen videreutdanninger er også mer ettertraktet, og da er det nok vanskeligere å komme inn. Det kreves relevant praksis også. Søk, så får du se ;)

Uansett godt med påfyll synes jeg. Er 1 uke siden jeg ble spesialsykepleier :P

 

Gratulerer som spesialsykepleier. Det er psykiatri du har spesialisert deg i, ikke sant...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei

 

Jeg har sjekket endel poenggrenser for ulike videreutdanninger og man må generelt ha ganske gode karakterer for å komme inn på både anestesi, jordmor og intensiv. Jeg vet ikke om det er et krav å ha C i snitt, men jeg tror generelt at man må ha en god del høyere enn C for å ha sjangs til å komme inn på en videreutdanning. Hvis ikke må man ha veldig mange års erfaringer for å samle opp ekstra poeng.

 

For å komme inn på videreutdanning i anestesi ved hio (som kanskje er den skolen og utdanningen med høyest snitt) måtte man i 2009 ha 12,2 poeng. Når man regner poengene så får man 10 poeng hvis man har A i snitt. 8 poeng for B i snitt osv. Så får man 1 poeng per 60 studiepoeng utover bachelorutdanningen (feks en master i sykepleievitenskap gir 2 poeng). Videre er det krav for de fleste videreutdanninger å ha 2 års erfaring som sykepleier i 100% stilling (1 år for jordmor) Etter de to første årene får man 1 poeng per år i 100% stilling og 1 poeng hvis arbeidserfaringen er relevant innenfor den videreutdanningen man ønsker, feks å jobbe på intensivavdeling/mottak etc.

 

Poenggrensene for de ulike opptakene ligger ikke ute på nettet, men man må ta kontakt med den enkelte skolen og avdelingen. Send en mail så svarer de på både det og andre spørsmål (jeg har sendt mange mail ;) ) De enkelte skolene har også rettningslinjer for hvordan man regner ut poengene, de pleier å ligge på nettet og finnes som regel på nettsiden til de ulike skolene.

Link to comment
Share on other sites

ingrid: Du skriver at man får 1 poeng per 60 studiepoeng utover bacheloroppgaven. Gjelder det kun utdanninger som er relevant for sykepleien, eller teller det hvis man f.eks. har tatt et årsstudium i psykologi også?

 

Man kan vel ta opp igjen en eksamen dersom man har en lavere karakter før man søker på videreutdanning? Er det noe tidsbegrensning på hvor lenge etter ordinær eksamen man må ta en evt. ny eksamen for å forbedre karakteren?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

NurseB: Er usikker på om psykologi vil telle som eksrapoeng, i utgangspunktet tror jeg det kun gjelder for relevant utdanning for sykepleiere tatt etter bachelorgraden som: master, videreutdanniner, etterutdanninger og andre småkurs hvor man tar studiepoeng. Men det kan selvfølgelig hende at poeng kan godskrives hvis det kan relateres til utdannelsen det søkes på, og psykologi kan jo relateres til så mangt. Der er lov å prøve :)

 

Man kan ta opp igjen eksamen etter endt utdanning, i utgangspunktet tenker jeg at det ikke er grense på dette (feks videregående kan man ta når som helst), men problemer kan oppstå når splutdannelsen forandrer seg og den eksamen du har tatt ikke eksisterer lenger.. Bør nok ta kontakt med høyskolen for å få svar på dette.

Link to comment
Share on other sites

.... men problemer kan oppstå når splutdannelsen forandrer seg og den eksamen du har tatt ikke eksisterer lenger.. Bør nok ta kontakt med høyskolen for å få svar på dette.

 

 

Hmmm...... bare lurer på hva du mener med problemer som kan oppstå.............?

 

Jeg har sykepleiereksamen fra 1989 og startet på videreutdanning i høst. Mine karakterer er i tall (desimaltall) i motsetning til dagens bokstavkarakterer ,og eksamene er sikkert ikke de samme heller (vel, de er muligens ikke de samme, jeg vet jo ikke dette), men det var da ingen problemer når jeg søkte. Antar at skolen regnet de om for å sammenligne de med dagens bokstavkarakterer.

Det var 45 søkere og vi var 17 som kom inn. Deriblant meg. Hvordan skolen regnet det om aner jeg jo ikke, men noe problem var det absolutt ikke............. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...... bare lurer på hva du mener med problemer som kan oppstå.............?

 

Jeg har sykepleiereksamen fra 1989 og startet på videreutdanning i høst. Mine karakterer er i tall (desimaltall) i motsetning til dagens bokstavkarakterer ,og eksamene er sikkert ikke de samme heller (vel, de er muligens ikke de samme, jeg vet jo ikke dette), men det var da ingen problemer når jeg søkte. Antar at skolen regnet de om for å sammenligne de med dagens bokstavkarakterer.

Det var 45 søkere og vi var 17 som kom inn. Deriblant meg. Hvordan skolen regnet det om aner jeg jo ikke, men noe problem var det absolutt ikke............. ;-)

 

Problemet er dersom du vil ta oppigjen et fag for å forbedre karakteren. Dersom faget ikke finnes lengre, eller har blitt endret, må man ta hele det "nye faget" på nytt (møte på forelesninger, levere oppgaver og eksamen). Veeldig kjedelig når man har karakter fra et fag som er veeldig likt, men som har fått en liten endring :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har hørt at man må ha minimum karakteren C for å komme inn på de ulike videreutdanningene.

Betyr dette at man må ha minimum C i snitt, eller at man ikke kan ha noen karakterer under C for å komme inn?

 

 

Selv om det snart er ett år siden innlegget ble skrevet, så er det sikkert noen som lurer på det ennå. Jeg ville bare opplyse om at det til master og videreutdanninger er et absolutt krav om å ha C i snitt. Det er altså mulig å ha en E og likevel få C i snitt. Siden flere av videreutdanningene har høye søkertall holder det likevel ikke med C i snitt. Men hvis det var 17 plasser og bare 15 av søkerne hadde C i snitt eller bedre, så hadde det kun blitt tatt opp 15 studenter ved det opptaket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 7 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy