Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva gjør man med vond hals??


Søster-Jeanette

Recommended Posts

Hei!

Det er vel noen søstre her som er litt gamle i gamet.. Jeg har så vondt i halsen idag og våknet potte-tett. Jeg drakk melk og honning og tok litt nesespray.. funket veldig fint på tettheten, men jeg har fortsatt så vondt i halsen at jeg ikke klarer svelge ordentlig...

 

Har du noen lure triks på lager?? Mamma er i syden =( hehe..

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg, det er så vondt med skikkelig sår hals. Et triks er å lage en saltvannsblanding, ca. 1 tsk. i et glass lunket vann. Så gurgler du dette ved behov.

Min erfaring er at også melk kan lindre litt, det blir liksom et lite slimlag som lindrer.

Ellers kan man jo kjøre på med store doser med C vitamin, det hevdes at det kan forkorte forløpet.

Jeg ville også tatt en smertestillende for å lindre plagene. Du trenger ro og varme, og stell pent med deg selv.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det er vel noen søstre her som er litt gamle i gamet.. Jeg har så vondt i halsen idag og våknet potte-tett. Jeg drakk melk og honning og tok litt nesespray.. funket veldig fint på tettheten, men jeg har fortsatt så vondt i halsen at jeg ikke klarer svelge ordentlig...

 

Har du noen lure triks på lager?? Mamma er i syden =( hehe..

 

Heia!

Ikke gammel i gamet, men har halsbetennelser støtt og stadig selv. Det som funker fint for meg er å ta en Paracet og en Ibumetin 400mg samtidig, og drikke masse vann.

God bedring!! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Hei,

 

 

Sår hals, tørr hals og kløe i halsen er alle lidelser som lett kan kureres. Ofte kommer dette i forbindelse med forkjølelse. Man kan bli kvitt en sår hals ved å gurgle den med en gurgledrikk laget av salvie og timian.

 

Tør luft kan være årsak til at man blir sår i halsen. Dette kan føre til at man blir hes og mister stemmen. Dette er på grunn av at stemmebåndene blir betente og ikke så elastisk som vanlig. Salvie og timian er derfor en svært nyttig gurgledrikk når man sliter med en sår hals

 

Bli kvitt vondt i halsen:

 

1.Som hjelp mot vondt i halsen kan man varme litt melk med honning. Avkjøl det til det akkurat er mulig å drikke det. Drikk det og du vil føle deg bedre.

2.Smør på hvit kamferolje på halsen og opp mot ørene, sier en annen innsender.

3.Sov med ett ullskjerf om natten.

4.Drikk noe kaldt med isbiter, eller spis iskrem for å lindre en vond hals.

5.Spis masse c-vitaminer tabletter, eller spis frukt som inneholder det, slik som kiwi eller appelsin

 

Jeg anbefaler å drikke en stor kopp med varm hylleblomstte, lakrisrotte eller timiante. Det har ihvertfall hjulpet for meg.

God bedring! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Her kommer et tips som jeg har fått av min gamle fastlege, som er glad i kjerringråd. Og tro meg, DETTE VIRKER virkelig for såre halser.

 

Ok, man tager altså et stk fersk ingefær. Fjern skallet og riv deretter opp, på et rivjern, så du får en til to spiseskjeer. Hell kokende vann på dette, tilsett ev honning for søtning. Resultatet du får er en meget spicy drikk som hjelper utrolig bra mot sårheten i halsen. Den er dog ganske sterk, slik at man er forberedt på det.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 5 months later...
Guest cecilie

Hei jeg har vondt i halsen jeg har prøvd aldt som står her ingen tig gikk. :(

Kunne noen si meg hvorfor det ikke gikk?

Jeg lurer på om noen kan si meg en måte jeg kan bli kvitt det på. :D

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det slik at disse rådene er kun hva folk av erfaring synes kan lindre litt, så at det ikke hjalp deg er egentlig så rart. Mange forkjølelser starter med sår hals, og det er ikke så mye annet å gjøre enn å ta det med ro og stelle pent med seg selv og vente på bedre tider.

Smertestillende vil jo kunne lindre endel.

Men hvis du mistenker en halsbetennelse bør du søke lege. Du kan lese litt om sår hals her: http://nhi.no/forsid...hals-19207.html

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her kommer et tips som jeg har fått av min gamle fastlege, som er glad i kjerringråd. Og tro meg, DETTE VIRKER virkelig for såre halser.

 

Ok, man tager altså et stk fersk ingefær. Fjern skallet og riv deretter opp, på et rivjern, så du får en til to spiseskjeer. Hell kokende vann på dette, tilsett ev honning for søtning. Resultatet du får er en meget spicy drikk som hjelper utrolig bra mot sårheten i halsen. Den er dog ganske sterk, slik at man er forberedt på det.

 

Lykke til.

 

Signerer denne! I tillegg er japansk peppermynteolje også til god hjelp for meg, og rød solhatt (drypper begge deler i et glass vann).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har også veldig vondt i halsen,prøver å finne ut hvordan jeg skal få denne såre halsen bedre igjen. Jeg har lest på nettet,der står det at honnign ikke er bra for halsen og at det egentlig er bakterier i honning,¨..så det var vist ikke noe bra for kroppen som allerede har feber å masse bakterier å ikke proppe kroppen full av det igjen.. Er dette riktig? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også veldig vondt i halsen,prøver å finne ut hvordan jeg skal få denne såre halsen bedre igjen. Jeg har lest på nettet,der står det at honnign ikke er bra for halsen og at det egentlig er bakterier i honning,¨..så det var vist ikke noe bra for kroppen som allerede har feber å masse bakterier å ikke proppe kroppen full av det igjen.. Er dette riktig? :mellow:

 

Hørtes rart ut, hvor så du dette? Honning brukes jo også i sårbehandling, se her: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=7208

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy