Jump to content
Sykepleiediskusjon

De mange forskjellige skolene!


Marthe

Recommended Posts

Hei! :rolleyes:

Har nettopp begynt på siste halvåret på videregående, hva og hvor man skal velge nærmer seg med stormskritt! Jeg er veldig sikker på at jeg har lyst til å bli sykepleier! Men jeg synes det er veldig vanskelig å velge hvor jeg skal gå. Beliggenhet av skolen har ikke så mye å si for meg. Det viktigste er at det er en god skole med et godt studie og miljø.. Er det noen som har noen tips og råd om de forskjellige skolene?

Det hadde vært til stooor hjelp! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo anbefale Høgskolen i Gjøvik da, de har den beste simulerings labratoriet som er på noen av høgskolene i norges land med akutt mottak og flere elektroniske dukker som kommuniserer og har div levefunksjoner, student miljøet er veldig tett (for de som bor på hybel) masse aktiviteter og turer i samarbeid med studentorganisasjonen, lærerene er utrolig dyktige.

Ikke minst ligger skolen fint til, de har bra kantine og jeg har til nå få negative opplevelser av skolen.

 

Jeg bor ikke ved skolen, og er ikke der hver dag..men mitt inntrykk er alikvel at skolen er veldig bra!

 

Lil@

Link to comment
Share on other sites

Fra 2010 skal det stå ferdig nytt skolebygg for sykepleierutdanning i Grimstad. Her skal de bygge blant annet et "sykehus" med ordentlige pasienter som studentene får trene seg på. Tror det er meningen at både studenter i Grimstad og Kristiansand skal bruke dette. Det blir sikkert bra :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt veldig mye bra om Gjøvik! :P

 

Selv går jeg på Høgskolen i Bodø sin avdeling i Mo i Rana, og trives veldig godt ;) Er ingen stor skole, vi er vel rundt 35 i "klassen". Miljøet er veldig godt og de har dyktige forelesere.

 

HIST har jeg ikke hørt så mye om, annet enn at det kan være vanskelig å få ordentlig god kontakt med de andre sykepleiestudentene. Men det er nok opp til hver enkelt hvordan det blir :D

Link to comment
Share on other sites

Vellkommen hit Marthe :P Det er lenge siden jeg studerte, så jeg har dessverre ingen tips. Men du får holde oss oppdart og fortelle hvilken skole du ender på når den tid kommer ;)

 

Merethe skrev:

Fra 2010 skal det stå ferdig nytt skolebygg for sykepleierutdanning i Grimstad. Her skal de bygge blant annet et "sykehus" med ordentlige pasienter som studentene får trene seg på. Tror det er meningen at både studenter i Grimstad og Kristiansand skal bruke dette. Det blir sikkert bra smile.gif

Hva mener de med dette "sykehuset". Hvordan skal det fungere, vet du det?

Link to comment
Share on other sites

Hva mener de med dette "sykehuset". Hvordan skal det fungere, vet du det?

 

Vet ikke noe mer enn det jeg har lest, men sjekk ut denne linken http://www.fvn.no/bilder/article639913.ece

 

Ser jo flott ut synes jeg. Kommer til å søke i Kristiansand til høsten, så kanskje jeg får prøvd det en gang :P Mener å huske å ha lest at det skulle være hovedsaklig for 2. og 3.årsstudenter, så da blir det jo akkurat ferdig til jeg begynner på 2.året ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med å få seg ekstra jobb i Gjøvik, til å ha vedsia skolen?

Også lurte jeg på om det er vanskelig å skaffe seg hybel?

 

:P

 

Hver år tilbyr Gjøvik kommune jobber til de som ønsker, som går på sykepleien v Hig :) De legger ut skriv på fronter hvert år, så jeg har skjønt at det ikke er spesielt vanskelig.

 

Hybler er det MASSE av, både gjennom skolen og via privatpersoner..

 

Sjekk ut www.sopp.no som er studentskipnaden til Hig og HiL, der ligger det bilder og oversikt over en del av studentboligene som de eier.

I tillegg finner man masse på finn.no, og via lapper hengende rundt på skolen ;)

Link to comment
Share on other sites

GRIMSTAD: – Mye av den praktiske delen av undervisningen vil fortsatt skje med studentene selv som pasienter og med computerdukker. I tillegg vil klinikken kunne ta imot ordentlige pasienter. Dette vil likevel ikke erstatte praksisordning ute på helseforetak og kommunehelsetjenesten, sier dekan Aud Findal Dahl.

 

Slikt klinikklaberatorie har de på HiG også, med akuttmottak ;) Der kommer ambulansen kjørende inn ambulanseinngangen i kjelleren, og ambulansepersonell kjører "pasientene" i heis inn i akuttmottaket.

 

Vi har ikke ekte pasienter, og det er jeg glad for! :P

Vi har heller norges ledende simuleringsdukker og det duger i massevis :) i tillegg til prosedyrene vi utfører på hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Høres veldig bra ut! Både det med hybler, jobb og akuttmottaket! ;)

 

Jeg har fire skoler som jeg har lyst til å begynne på, men jeg sliter litt med rangeringa.. De to jeg har mest lyst til akkurat nå er HiG og HiST. De andre to er HiBU og HiAK. Noen som vet noe om disse? Hvordan det er på skolen, hvordan studiet er, vanskelighet med å finne hybler? jobb? osv.. ? Jeg takker og bukker for hva som helst egentlig! Er veldig interressert i å få vite så mye som mulig! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fire skoler som jeg har lyst til å begynne på, men jeg sliter litt med rangeringa.. De to jeg har mest lyst til akkurat nå er HiG og HiST. De andre to er HiBU og HiAK. Noen som vet noe om disse? Hvordan det er på skolen, hvordan studiet er, vanskelighet med å finne hybler? jobb? osv.. ? Jeg takker og bukker for hva som helst egentlig! Er veldig interressert i å få vite så mye som mulig! :)

 

HIST: I trondheim er det lett å få seg jobb som student. Trondheim kommune har egne studentstillinger, og det kommer innom ei fra kommunen i løpet av første året og informerer om disse og er behjelpelig med å finne arbeidsplass dersom man ikke ordner dette på egenhånd. På sykehuset er det egen ekstravaktsentral der det er bare å møte opp med skattekort og si hvilke dager man ønsker å arbeide, så får man jobb rundt om på forskjellige avdelinger på sykehuset (Veldig lærerikt ift studiet, men man bør ha erfaring fra pleie siden man ikke får noen opplæringsvakter).

Studenthybler kan du se etter på sit.no men har forstått det som at disse forsvinner fort. Alternative er privat hybel, og spesielt sommeren/høsten er det vanskelig å få hybel og prisen kan lett bli litt høy (Selv var jeg på nesten ti visninger før jeg fikk et "ja")...

Bra fadderopplegg i begynnelsen av skoleåret der hele august går med til å bli kjent:) Ellers er det over 200 studenter, man blir delt inn i PBL-grupper som man jobber sammen med i alle tre årene og blir godt kjent med.

Eksamenene og hvordan de er har jeg skrevet om i et annet "tema" her på forumet....

(Regner med at HiG er gjøvik?? -I så fall så har jeg hørt at den skolen skal være veldig bra sammenlignet med HiST:P )

Link to comment
Share on other sites

Det var et langt og fint svar ja! :)

 

Har hørt det der med hyblene. Litt skummelt egentlig, men jeg har kjærste i Trondheim, så jeg kan helt sikkert bo hos han til jeg får meg noe annet.

Men er jo ikke sikkert jeg ender opp der, er der jeg har mest lyst akkurat nå, men det var veldig høy grense der i fjor, og siden de skal redusere på plassene til høsten så kan det hende det blir enda vanskeligere nå.. Så jeg må finne en back-up skole :P Men jeg har lyst til å gå på alle de fire skolene! ;)

 

Jeg har vært å sett på NAV.no på ledige jobber i Trondheim, og der var det jo mange ledige stillinger for sykepleierstudenter. Mye helg. Det virket fint:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy