Jump to content
Sykepleiediskusjon

Prestasjonsangst og sykepleie studie.


Andy D

Recommended Posts

Lenge siden jeg studerte, men kan ikke huske at det var så mye som måtte presenteres i plenum.

Kan jo hende at dette har endret seg da :)

Det eneste jeg husker var at jeg måtte veilede en gruppe på ca. 10 personer. Jeg hadde praksis i bedrifthelsetjenesten og hadde en pedagogisk oppgave, den gikk ut på veiledning av arbeidstakerene i bedriften i forhold til arbeidstilling og lysforhold for å forebygge hodepine og slitasje på nakke og rygg.

Husker jeg gruet med veldig, stemmen ble hes og munnen tørr, følte det hele bare ble dumt og pinlig. Men arbeidstakerene lyttet interessert og stilte meg spørsmål. Det hjalp litt, men jeg var temmelig gåen etterpå. Adrenalinnivået hadde vært på topp.

 

Men når man er i praksis på sykehus må man etterhvert holde rapporter. Det vil si delegere pasienter, informere om deres tilstand, hva som bør observeres og hvilke mål og tiltak man har for dagen. Da må man snakke i en gruppe på kanskje opp til ca. 8 personer. Man må også legge frem sine pasienter på legevisitten.

Dette er jo endel av arbeidsdagen til en sykepleier på sykehus.

 

Men når dette er sagt, så hatet jeg å snakke i forsamlinger. Jeg er livredd for å holde taler. Jeg gruet meg for disse rapportene når jeg var student. Følte jeg mistet hodet og stotret meg igjennom rapportene.

Heldigvis vokser man med oppgaven. Da jeg var ferdigutdannet tenkte jeg ikke noe over rapportene mer. Man lærer at dette går greit.

 

Senere i karrieren har jeg sagt ja til å holde foredrag for studenter, pleiepersonalet og pasienter. Har til og med holdt foredrag på sykepleieseminar.

Jeg hadde aldri trodd at jeg ville gjort dette da jeg begynte på sykepleierhøyskolen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på sykepleien aldri måttet fremføre noe foran hele kullet, og aldri alene.

 

De få gangene det har vært fremføring av noe har det vært foran deler av kullet, og det har alltid vært sammen med PBL-gruppen. Det som fremføres er ofte produktet av et gruppearbeid vi har samarbeidet om e.l. og ofte ender det med et lite skuespill.. Noen har leget dukketeater, og andre har laget film, eller demonstrasjon av f.eks blodsukkermåling.... Det er ingen som tvinger deg til å stille deg opp foran 50 folk og holde foredrag i et kvarter ihvertfall ;)

Sammen med en gruppe er det jo mye lettere også å stå foran folk og vise frem noe :)

 

Men det er lurt å venne seg til å snakke foran andre folk siden man etterhvert skal holde rapporter, som Cathrine sier. De fleste skolene har vel også en muntlig eksamen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på Høgskolen i Oslo, og har bare hatt to presentasjoner på de to årene jeg har gått der. Skjønner godt at du ikke liker å snakke foran forsamlinger, er vel strengt talt ikke mange av oss som gjør det, men har du kommet deg gjennom ungdomsskolen og videregående, greier du garantert de få gangene du må "holde foredrag" på sykepleien :)

Link to comment
Share on other sites

Det varierer nok veldig fra skole til skole, for vi har hatt minst 2 muntlige fremføringer for ca. 50 studenter hvert år, og av og til i mindre grupper 10-12 studenter. Og selv om det er noe jeg gruer meg til hver gang og i grunnen synes er helt pyton, så kommer man seg gjennom det :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jo jeg må dessverre si at det er en del presentasjoner. Vi jobber i grupper og har framføring. Så jeg har dessverre ikke sluppet unna, og

jeg skal love deg: jeg hater det jeg også! Heldigvis er det likt for alle og de fleste har slik prestasjonsangst. Så ikke la det stoppe deg til å bli sykepleier. Å være sykepleier innebærer nok å prate foran en del folk og det går bedre for hver gang :) Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy