Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobb som nyutdannet?


Muggfrid

Recommended Posts

I frykt for å kapre tråden til NurseB, lager jeg like gjerne min egen. Hvordan er det egentlig for nyutdannede sykepleiere å få jobb på sykehus? Hadde en foreleser som var veldig negativ og sa "ja, dere må ikke tro at sykehusene tar dere inn i varmen de første årene" ;) Jobber som ekstravakt på en ortopedisk avdeling, håper på å få jobb der når jeg er ferdig, selv om karakterene mine ikke er heeelt på topp! :)

 

Hvor var din første jobb, som sykepleier?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... det var da veldig negativt sagt. Nå er det mange år siden jeg var nyutdannet, men jeg og de fleste av medstudentene mine begynte rett på sykehusavdelinger.

Dette kan jo ha endret seg, kommer jo an på behovet for sykepleiere der du bor.Er det få ledige jobber vil jo selvfølgelig en med erfaring få jobben før deg.

Men jeg har jobbet mange år på sykehus og der har vi stadig ansatt nyutdannete sykepleiere. Ofte var det tidligere studenter ved avdelingen som søkte jobb og fikk den.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske merklig hvor fort arbeidsmarkedet endrer seg.

Da jeg var nyutdannet i 2007, så lokket AHUS med etableringstilskudd på 50 000 kroner til nyutdannede sykepleiere som ville binde seg til fast tilling. Bindingstiden var 18 mnd.

 

Nå er det kul umulig å få fast stilling på sykehus, og etter hva jeg har fått med meg, så prioriteres det nå sykepleiere inn til vikarpoolen som sykehuset selv har.

Men å jobbe som vikar der, og bli sendt rundt på ulike avdelinger og skulle gjøre en god jobb, er tøft når man er nyutdannet altså!

 

Det begynte nettopp en ganske fersk sykepleier hos oss på natta. Da har hun en del fri innimellom der hun håper å få ekstravakter ved "sin" avdeling på sykehuset. På den måten få et bein innafor, og håp om at det dukker opp noe fast der etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg snakket med 3-4 avd. spl./enhetskedere på avdelinger hvor de ha utlyst stillinger for ferievikariater for sommeren 2009, og de virker veldig positivt innstilt til at man kan få videre engasjement, så jeg tror nok ikke det blir noe problem. Og siden du jobber som kstravakt så er det ganske stor sannsynlighet for at du får lov til å jobbe videre der dersom du vil det. Ihvertfall har jeg oppfattet det sånn :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy