Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trykksår som tema for hovedoppgaven?


koda

Recommended Posts

Velkommen hit Koda :)

Enig med NurseB at dette er en fin oppgave, som du sikkert finner mye om og som alltid er like aktuell.

Nå lærer man alltid mye av å skrive en oppgave, da blir det ekstra interessant å skrive om noe man vet man vil få nytte av senere i jobben som sykepleier.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Forebygging av liggesår/trykksår er et veldig viktig tema for oss som jobber på sykehjem, noe vi alltid må være obs på.

 

Det eneste jeg lurer på er om problemstillingen møter kravet til hva som kan kalles en bacheloroppgave.

Hva jeg mener er at det er vel en forskjell på hva som bare er en oppgave og hva som kreves av problemstillinger for at det skal være på nivå med en bachelorgrad..............litt klønete forklart, men håper du skjønte hva jeg mente...... :)

Link to comment
Share on other sites

Forebygging av liggesår/trykksår er et veldig viktig tema for oss som jobber på sykehjem, noe vi alltid må være obs på.

 

Det eneste jeg lurer på er om problemstillingen møter kravet til hva som kan kalles en bacheloroppgave.

Hva jeg mener er at det er vel en forskjell på hva som bare er en oppgave og hva som kreves av problemstillinger for at det skal være på nivå med en bachelorgrad..............litt klønete forklart, men håper du skjønte hva jeg mente...... :huh:

 

Er jo også viktig å forebygge trykksår på sykehus. Men skal holde meg til temaet:)

 

Skjønner hva du mener :blink: Men hva kreves det av problemstillingen på en bacheloroppgave da? Fått mange råd av sykepleiere,og velge noe enkelt og greit, ikke prøve å finne på en kjempekomplisert problemstilling,som det nesten ikke står noe om.

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som har tips til hva jeg kan ha som problemstilling?

 

Vi skal legge fram problemstilling for klassen om 2-3 uker,så begynner å få litt panikk.

 

Jeg kunne tenke meg å skrive om ernæring i forhold til trykksår, ulike øvelser som øker sirkulasjonen, trykkforebyggende tiltak osv, og kanskje sårbehandling av trykksår også. Men blir kanskje dumt med en problemstilling om å forebygge trykksår, for da kan jeg vel ikke dra inn så veldig mye om ernæring, snuing i seng også.

 

Så noen forslag til problemstillinger?:) Evig takknemlig for all hjelp:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si at både ernæring og snuing/avlasting er viktig for forebygging av trykksår.

 

Her er ihvertfall et par forslag :)

xxxxx må du fylle ut med f.eks. den kirurgiske pasienten, den terminale pasienten, sykehjemspasienten e.l.

 

- Hvordan kan sykepleiere være med på å forebygge trykksår hos xxxxxx

- Hvilken rolle spiller ernæring/avlastning for forebygging av trykksår hos xxxxxx

- Hvilken rolle spiller ernæring/avlastning for legning av trykksår hos xxxxxx

 

 

Men tror du gjør lurt i å velge enten forebygging eller behandling. Å ta for seg begge deler kan bli veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si at både ernæring og snuing/avlasting er viktig for forebygging av trykksår.

 

Her er ihvertfall et par forslag :)

xxxxx må du fylle ut med f.eks. den kirurgiske pasienten, den terminale pasienten, sykehjemspasienten e.l.

 

- Hvordan kan sykepleiere være med på å forebygge trykksår hos xxxxxx

- Hvilken rolle spiller ernæring/avlastning for forebygging av trykksår hos xxxxxx

- Hvilken rolle spiller ernæring/avlastning for legning av trykksår hos xxxxxx

 

 

Men tror du gjør lurt i å velge enten forebygging eller behandling. Å ta for seg begge deler kan bli veldig mye.

 

Det jeg tror kan bli problemet med de to siste problemstillingene du har formulert der NurseB, er at "sykepleierens rolle" ikke kommer tydelig nok frem. Det kan lett bli rene faktaoppgaver... Viktig å synliggjøre sykepleier ;)

DEn første synes jeg er bra, så kan du heller komme inn på både det med ernæring og avlastning i oppgaven. Enten skrive i innledningen at det er disse to områdene du ønsker å fokusere på, eller få det frem i problemstillingen. F.eks: "Hvordan kan sykepleier bidra til å forebygge trykksår hos ..., med fokus på ernæring og trykkavlastning?"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy