Jump to content
Sykepleiediskusjon

Filmer om pasienthistorier


Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en tråd for filmer som omhandler pasienthistorier o.l. :huh:

 

Her er de titlene jeg kommer på i farten:

- Away from her: Fiona får Alzheimers og må behandles på et sykehjem, noe som fører til at hun glemmer mannen sin og innleder et forhold til en annen mann på institusjonen. Grant, Fionas ektemann, må svelge sin stolthet for at han og Fiona skal få et fint samliv igjen.

- Rainman: Charlie Babbit og den autistiske broen Raymond reiser i en 49 Bruick tvers over USA. Charlie har kidnappet broren i et forsøk på å få tak i noen av de 3 mill. dollars Raymond har arvet etter faren som nylig er død.

- A beautiful mind: Biografisk film om John Forbes Nash, Nobel-prisvinnende matematiker som ved Princeton University utvikler sin "originale ide" som vil revolusjonere verden innen matematikk. Senere utvikler Nash schizofreni og opplever paranoide og desillusjonelle episoder.

- Girl, interrupted: I 1967 fikk Susanna Kaysen stilt en diagnose av en psykiater at hun aldri før hadde sett. Susanna tilbringer de neste to årene på en psykiatrisk klinikk. Her møter hun en hel rekke innesperrede skjebner, deriblant sosiopaten Lisa som er desperat etter å komme seg vekk fra dette ingenmannslandet. Sammen med Lisa stiller Susanna og alle de andre det samme kravet: De vil ha tilbake livene sine...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gikk litt fort, gitt; - "The notebook". Handler om et eldre ektepar, der kona får Alzheimer. Mannen leser til henne fra dagboken hun skrev i ungdommen. Sterk film..

 

- " Supersize me". Det er en amerikansk dokumentar om hvordan en mnd med fastfood kan bryte ned kroppen. Meget bra og lærerik. Kan lese om alle filmene på www.imdb.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gikk litt fort, gitt; - "The notebook". Handler om et eldre ektepar, der kona får Alzheimer. Mannen leser til henne fra dagboken hun skrev i ungdommen. Sterk film..

 

Jeg gren som en unge når jeg så denne. Utrolig sterk og kjempefin film. Liker spesielt den første delen av siste scene, når mannen vil besøke konen midt på natten og sykepleieren sier at hun ikke kan gi han lov til det. MEN at hun må gå å finne seg mer kaffe, og blir borte i minst 15 minutter. Og så går hun, og han ser at på pulten hennes står en helt full kaffekopp. Da måtte jeg smile litt av at det finnes så fine sykepleiere på film, og at ikke alle er som nurse Ratched (one flew over the cuckoos nest/gjøkeredet).

 

Ellers har jeg jo egentlig sett mange, men nå glemte jeg alle sammen. Kommer sterkere tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy