Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medisiner til demente i hjemmesykepleien


Cathrine

Recommended Posts

Jeg kjenner en dement som får hjemmesykepleie, de kommer to ganger daglig for å gi medisiner. Hun skal ha medisiner 3 ganger i døgnet så kveldsmedisinen settes på nattbordet. Er det godt nok til en dement person? Hvordan kan de sikre seg at hun virkelig tar denne kveldsdosen?

Hun sier selv at plutselig ender tabletten i vannglasset, eller faller på gulvet osv. Mens hjemmesykepleien sier at det fungerer helt greit, hvordan kan de si det? De sjekker hver morgen at medisinene ikke står igjen på nattbordet, men etter min mening er ikke det godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det synes jeg ikke er godt nok. Som brukeren selv sier så kan tabletten falle på gulvet og trille innunder et skap, hun kan miste den i sengen eller i vannglasset osv. Da er det jo ikke noe rart hj.spl. ser at den er borte neste morgen. Det er jo ingen garanti for at brukeren har tatt medisinen sin.

 

Men hva skal man gjøre med det? Kan hun få et kort tilsyn på kveldstid når hun skal ta medisinen sin? Det burde ikke ta så mange minuttene (Synd at man må være så opptatt av klokka, men det er sånn det fungerer har jeg inntrykk av). Kan evt. pårørende/gode naboer komme innom de få minuttene det tar?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg synes dette var så underlig. Det er jo ganske innlysende at en dement fort kan både glemme og miste tabletten.

 

Jeg mener at hvis man ønsker å tilrettelegge det slik at de eldre kan bli boende hjemme lengst mulig, så må man ihvertfall følge opp slikt. Skal en person ha medisiner må man jo sikre at de virkelig får medisinen. Her er det ikke snakk om tabletter man kan klare seg uten, men dette er hjertemedisiner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy