Jump to content
Sykepleiediskusjon

sykehuspraksis


Guest maggis

Recommended Posts

Hei! Er sykepleierstudent og har begynt i første sykehuspraksis.

 

Det er noe jeg lurer på som jeg ikke har så mye erfaring med. Og det er infusjon.

Det var en pasient som hadde dette, og jeg så på kammeret at det dryppet, men da jeg så nærmere hadde pasienten vært uheldig og nesten hele venekatetert var revet ut av åren, men var det var veldig godt tapet og fiksert fra før av, så det så ut som den ennå var inni blodåra.

 

Det dryppet fortsatt i kammeret så jeg trodde faktisk at det gikk inn i åra, men det var helt til det begynte å bli veldig vått på tapen. Og da kan den jo ikke vært i åra, så det jeg lurer på er om det fortsatt kan dryppe og komme væske ut av kateteret selv om den bare er innenfor tapen og ikke i åra?

 

Håper på svar! =)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er sykepleierstudent og har begynt i første sykehuspraksis.

 

Det er noe jeg lurer på som jeg ikke har så mye erfaring med. Og det er infusjon.

Det var en pasient som hadde dette, og jeg så på kammeret at det dryppet, men da jeg så nærmere hadde pasienten vært uheldig og nesten hele venekatetert var revet ut av åren, men var det var veldig godt tapet og fiksert fra før av, så det så ut som den ennå var inni blodåra.

 

Det dryppet fortsatt i kammeret så jeg trodde faktisk at det gikk inn i åra, men det var helt til det begynte å bli veldig vått på tapen. Og da kan den jo ikke vært i åra, så det jeg lurer på er om det fortsatt kan dryppe og komme væske ut av kateteret selv om den bare er innenfor tapen og ikke i åra?

 

Håper på svar! =)

 

Har opplevd noe lignende. Men da var det enden på slangesettet som ikke var skrudd godt nok på en forlengelsesslange(treveiskran) som var koblet til pvk'en. Har vel også sett (ikke i praksis) at det har kommet væske i vevet som så har sivet ut og gjort det vått. Kan ikke tenke meg at den ligger optimalt inne i åren når det blir vått på tapen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! Er sykepleierstudent og har begynt i første sykehuspraksis.

 

Det er noe jeg lurer på som jeg ikke har så mye erfaring med. Og det er infusjon.

Det var en pasient som hadde dette, og jeg så på kammeret at det dryppet, men da jeg så nærmere hadde pasienten vært uheldig og nesten hele venekatetert var revet ut av åren, men var det var veldig godt tapet og fiksert fra før av, så det så ut som den ennå var inni blodåra.

 

Det dryppet fortsatt i kammeret så jeg trodde faktisk at det gikk inn i åra, men det var helt til det begynte å bli veldig vått på tapen. Og da kan den jo ikke vært i åra, så det jeg lurer på er om det fortsatt kan dryppe og komme væske ut av kateteret selv om den bare er innenfor tapen og ikke i åra?

 

Håper på svar! =)

væsken bryr seg ikke om hvor den ligger, den følger bare tyngdekraft ;) hvis den sklir ut av åra, kan infusjonen gå subcutant. Dette vil du merke ved at huden rundt innstikksted begynner å bule, det blir rødt og pasienten vil som regel synes at dette svir ganske bra. Har den sklidd helt ut, får du våt seng og pasient ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy