Lil@ Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Skal prøve og oppsummere KORT her har fått en case om en dame på 75, som har vært innlagt på sykehus for lungebetennelse men behandlet "frisk" for den nå. Hun er innlagt på sykehjem fordi allmentilstanden er dårlig, hun har ikke vært oppe av sengen og stelt seg siden hun kom inn. Har problem med siving av avføring, og har ikke hatt avføring på 14 dager. Hun har konsentret urin, små mengder. Spiser og drikker lite, 2 glass melk, 1 skive brød m syltetøy på til sammen på en dag. Hun rører ikke middagen og det er ikke observert at hun drikker mer. Når jeg nå skal lage denne ped.pleieplan så skal jeg: Drøft ett sykepleieproblem / sykepleiediagnose som kan knyttes til behovet for væske og ernæring, og se det i sammenheng med andre udekkede behov/problemer pasienten har BØR jeg ta for meg ernæring, eller eliminasjon? JEG tenker at eliminasjon er viktigest, fordi det kan være en medvirkende årsak til at hun ikke får i seg tilstrekkelig med ernæring og væske, i tillegg til at hun har sympt på UVI som og kan både forebygges og til en viss grad behandles med økt væskeinntak? Hva tenker dere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil@ Posted March 10, 2009 Author Report Share Posted March 10, 2009 Ingen som har noen forslag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 Jeg kan jo ikke dette med å skrive pedagogiske pleieplaner, men jeg får prøve meg litt likevel... Jeg kan ihvertfall fortelle hva jeg ville fokusert på om dette hadde vært min pasient, så får jeg håpe at det er til litt hjelp for deg. Jeg ville fokusert på både eliminasjon, væske og ernæring. Går det? Hun får jo helt klart i seg for lite væske. 2 glass melk er jo ikke mer enn 300 ml! Hun har jo også konsentrert urin og er obstipert, som viser at hun får i seg for lite væske. Så først og fremst ville jeg økt væskeinntaket hennes. Men som du er inne på så har hun kanskje dårlig appetitt p.g.a. obstipasjon. Så det er absolutt et poeng å få rettet opp i denne også. HUn vil neppe kunne rette opp i obstipasjonen via kosten, hun trenger nok å gå igjennom et tømmingsregime. Så jeg ville fokusert på væske, ernæring og eliminasjon. Hvis det hadde vært min pasient Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannemor Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 hvis du skal velge ett sykepleieproblem ville jeg ha valgt obstipasjon, siden hun ikke har hatt avføring på 14 dager. dette påvirker matlysten. Lite og konsentrert urin er naturlig siden hun får i seg så lite væske. behandling av obstipasjon innebærer blant annet økt væskeinntak. Så det jeg prøver å si er at jeg er enig i din prioritering:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Litago Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 Enig med de andre her. Avføringssiv er et tegn på obstipasjon (obstipasjonsdiaré), og påvirker matlysten. Ved å tømme pasienten, kan man oppnå bedre matlyst (bedre ernæring) og større væskeinntak. Er ikke helt enig i at hun har symptomer på UVI (lite og konsterert urin), men at hun er dehydrert. Og økt væskeinntak vil igjen være gunstig for å få bukt med obstipasjonen. For å få i gang magen, er det også veldig viktig med mobilisering, så et viktig moment vil være å få henne ut av senga og begynne å røre på seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil@ Posted March 11, 2009 Author Report Share Posted March 11, 2009 Er ikke helt enig i at hun har symptomer på UVI (lite og konsterert urin), men at hun er dehydrert. Og økt væskeinntak vil igjen være gunstig for å få bukt med obstipasjonen.For å få i gang magen, er det også veldig viktig med mobilisering, så et viktig moment vil være å få henne ut av senga og begynne å røre på seg. Så sant så sant, tenker jeg ikke på en gang jammen godt jeg bare er førsteårs student.. Jeg fokuserer på obstipasjon. FÅr bare fokusere på ETT problem... så da blir det det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Litago Posted March 11, 2009 Report Share Posted March 11, 2009 Men en del av oppgaven er jo å se problemet i sammenheng med andre udekkede ebehov/problemer, så da kan du jo trekke inn alt som er nevnt i denne tråden Det er viktig å ike bli veldig enspora, for sykepleie går nettopp på det med å se sammenhenger, hvordan en situasjon på virker en annen, rett og slett HELHETEN. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil@ Posted March 12, 2009 Author Report Share Posted March 12, 2009 Men en del av oppgaven er jo å se problemet i sammenheng med andre udekkede ebehov/problemer, så da kan du jo trekke inn alt som er nevnt i denne tråden Det er viktig å ike bli veldig enspora, for sykepleie går nettopp på det med å se sammenhenger, hvordan en situasjon på virker en annen, rett og slett HELHETEN. Jaja, men i prioriteringen skal det problemet vi prioriterer først bare nevnes, før det utgreies i neste punkt liksom.. Jeg drøfter og skriver for harde livet men merker ejg begynner og bli tom... og burde skrevet sikkert 1500-2000 ord til... Skal skrive på i morgen så får vi tro jeg klare å få oppgaven opp i 5500-6000 ord om ikke annet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feline Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Jaja, men i prioriteringen skal det problemet vi prioriterer først bare nevnes, før det utgreies i neste punkt liksom.. Jeg drøfter og skriver for harde livet men merker ejg begynner og bli tom... og burde skrevet sikkert 1500-2000 ord til... Skal skrive på i morgen så får vi tro jeg klare å få oppgaven opp i 5500-6000 ord om ikke annet. Hvor mange ord skal oppgaven være på? Med 6000 ord begynner du jo å nærme deg en bacheloroppgave... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glow Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 [quote name='Lil@' date='Mar 12 2009, 02:59 PM' post='2386' Jeg drøfter og skriver for harde livet men merker ejg begynner og bli tom... og burde skrevet sikkert 1500-2000 ord til... Skal skrive på i morgen så får vi tro jeg klare å få oppgaven opp i 5500-6000 ord om ikke annet. 5500-6000 ord på pleieplan førsteåret????? :-o Vi skal kun ha 1500 ord i pleieplanen vår vi... ? Så rart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil@ Posted March 13, 2009 Author Report Share Posted March 13, 2009 [quote name='Lil@' date='Mar 12 2009, 02:59 PM' post='2386'Jeg drøfter og skriver for harde livet men merker ejg begynner og bli tom... og burde skrevet sikkert 1500-2000 ord til... Skal skrive på i morgen så får vi tro jeg klare å få oppgaven opp i 5500-6000 ord om ikke annet. 5500-6000 ord på pleieplan førsteåret????? :-o Vi skal kun ha 1500 ord i pleieplanen vår vi... ? Så rart Det var da enda godt å høre at det ikke var bare jeg som reagerte på lengden.. JO vi skal skrive på max 7700 ord... Jeg er på rett i overkant av 4000 ord nå og merker at jeg snart må runde av ellers blir det bare babbel.. Her er oppgaveteksten til eksamen: Oppgavetekst: Du skal skrive en pedagogisk pleieplan i forhold til Anna Mobergen, som bygger på kunnskap om 1) Beslutningsprosessen i sykepleie og dokumentasjon 2) Virginia Hendersons behovsteori Følgende mal anbefales: INNLEDNING Skissér kort hvordan du har forstått oppgaven, og hvordan du ønsker å løse den TEORETISK REFERANSERAMME Forklar de viktigste prinsippene i Virginia Hendersons sykepleietenkning, og hvordan anvendelse av beslutningsprosessen i sykepleie kan bidra til at sykepleieren bedre kan ivareta pasientens grunnleggende behov på en helhetlig måte. ANVENDELSE AV BESLUTNINGSPROSESSEN I SYKEPLEIE 1. Identifisér alle relevante sykepleiedata som er gitt i situasjonsbeskrivelsen, og kategorisér dem etter Hendersons 14 punkter 2. Identifisér de områdene pasienten har svikt i forhold til å få ivaretatt grunnleggende behov. Formulér disse som en liste over sykepleieproblemer/diagnoser, med begrunnelser (Eks.: ”Problemer med…, på grunn av…..”, ”Fare for….…, på grunn av….”). 3. Drøft ett sykepleieproblem / sykepleiediagnose som kan knyttes til behovet for væske og ernæring, og se det i sammenheng med andre udekkede behov/problemer pasienten har 4. Foreslå konkret(e) mål i forhold til det valgte behov/problem 5. Foreslå aktuelle konkrete tiltak 6. Sammenfatt til slutt hvilke handlingsmessige (”måten”), relasjonelle og eventuelle etiske forhold som er aktuelle å ta hensyn til i forhold til å utøve profesjonell sykepleie til Anna Mobergen. SLUTTMERKNAD Beskriv kort din opplevelse med å arbeide med denne oppgaven, og trekk gjerne frem spesielle forhold ved situasjonsbeskrivelsen du opplevde vanskelig å forholde seg til. Det forventes at du følger noen av retningslinjene for oppgaveskriving ved avdeling for helse, omsorg og sykepleie (http://www.hig.no/biblioteket/oppgaveskriving/retningslinjer_hos) Forside Sideangivelse Bokstavstørrelse, linjeavstand og marger Kildereferanser i tekst Litteraturliste Lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glow Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 Såpass ja! Det var heftig... Vår er litt snillere enn det da. Men vi har hatt en egen oppgave om sykepleieteoretikere, så de legger det vel opp litt ulikt. Masse lykke til iallefall!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest hadi Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 hva som er viktig man observerer på en pleieplanen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.