Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medisin utdeling?


miss student

Recommended Posts

  • 1 month later...

Sånn jeg har forstått dette, så er det opp til arbeidsgiver å bestemme hvem som skal ha lov til å dele ut medisiner. Jeg har søkt på sykepleie til høsten, og har tatt medikamentregning og noe anatomi/fysiologi nå i vår. Nå har jeg hatt opplæring i utdeling av medisiner (på sykehjem), og holder på med opplæring i insulin :P Utrolig spennende! Vet jeg kommer til å få brukt dette mye i sommer og ser på det som en kjempefordel i forhold til første praksis som sykerpleierstudent ;)

 

Vet noen mener at det ikke er rett, mens andre ser på det som en kjemperessurs og tar meg med på alt mulig. Siden jeg har tenkt å bli sykepleier, prøver jeg jo å sette meg så godt inn i dette som jeg bare kan :D

Link to comment
Share on other sites

2 måneder før jeg var ferdig sykepleier, søkte arbeidsgiver om jeg kunne administrere medisiner til en, og kunne denne ene, pasienten!

Fikk avslag, gitt!

Var jeg ikke sykepleier/ hjelpepleier/vernepleier med medisinkurs, måtte jeg pent vente til jeg hadde min offentlige godkjenning!

 

Nå var dette i -98, mulig det er andre regler nå!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 måneder før jeg var ferdig sykepleier, søkte arbeidsgiver om jeg kunne administrere medisiner til en, og kunne denne ene, pasienten!

Fikk avslag, gitt!

Var jeg ikke sykepleier/ hjelpepleier/vernepleier med medisinkurs, måtte jeg pent vente til jeg hadde min offentlige godkjenning!

 

Nå var dette i -98, mulig det er andre regler nå!

 

Kanskje litt avsporing fra tråden, men men... ;)

 

Tror det har blitt nye regler nå. Jeg har fått godkjennelse til å dele ut medisiner (etter praktisk opplæring). Jeg får også lov å sette insulin etter teorikurs i diabetes/ insulin og praksis. Måtte måle blodsukker og gi insulin et visst antall ganger under tilsyn av sykepleier, før dette ble sendt til kommuneoverlegen. Etter kort tid fikk jeg godkjennelsen fra kommuneoverlegen. Har fått mye bruk for dette i sommer, da jeg flere ganger har måttet ta ansvar på en av avdelingene (og flere blir det)... Jeg har jobbet på samme sykehjem i noen år nå, og er godt kjent på avdelingene, så det går i grunnen veldig greit :) Ser på det som en kjempefin erfaring å ha med seg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann!

 

Du må ha bestått medikamentregningen samt sykdomslæren (pga farmakologidelen) for å kunne gi ut medisiner, så du trenger ikke medisinkurset ved siden av der igjen ihvertfall :rolleyes:

 

Her var det arbeidsgiveren min som ordnet opp for meg så jeg aner ikke hvordan det funker, men håper det hjelper litt ihvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy