Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trenger litt hjelp til en oppgave!


koda

Recommended Posts

Hei!

 

jeg er i praksis i hjemmesykepleien nå, og da skal vi skrive en oppgave. Oppgaveteksten er som følger:

 

Lag en administrativ sykepleieplan (sykepleiedokumentasjon) for din primærpasient.

Legg ved data som er relevante for sykepleiediagnosene i planen.

Sykepleieplanen må inneholde minimum 3 sykepleiediagnoser med mål, pasientens ressurser og tiltak til hver sykepleiediagnose.

 

Hva er egentlig en administrativ sykepleieplan? Jeg skjønner jo at den skal inneholde 3 sykepleiediagnoser (trodde det var sykepleieproblemer?),men skal den inneholde noe mer?

 

Og så må jeg da lage en datasamling som er relevant for sykepleiediagnosene?

 

På forhånd tusen takk for hjelpen!!

:)

Link to comment
Share on other sites

Veit jeg har hatt forelesning om administrativ sykepleieplan, men aaaaner ikke hva det er! Sykepleiediagnose og sykepleieproblem er samme greia, diagnose høres bare litt mer fancy ut :)

 

Og sykepleiediagnosene skal jo være basert på datasamlingen, ikke omvendt?

Link to comment
Share on other sites

Veit jeg har hatt forelesning om administrativ sykepleieplan, men aaaaner ikke hva det er! Sykepleiediagnose og sykepleieproblem er samme greia, diagnose høres bare litt mer fancy ut :P

 

Og sykepleiediagnosene skal jo være basert på datasamlingen, ikke omvendt?

 

Ok,takk, da er ihvertfall det oppklart :P

 

Ja,jeg bare skrev det ikke i riktig rekkefølge:)

 

Da mangler jeg bare svar på hva en administrativ sykepleieplan skal inneholde :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, så er en administrativ pleieplan mye mer rett på sak enn en pedagogisk pleieplan. I en pedagogisk pleieplan skriver man mye mer rundt selve pleieplanen. Med f.eks. litt info om pasientens sykdom(mer), hvordan pasienten blir ivaretatt i forhold til lovverket osv. En administrativ pleieplan er en slik man finner i pasientenes journaler, hvis du har vært inne og kikket på det når du har vært i praksis.

 

Men det lureste du kan gjøre er å høre med kullingene dine eller foreleser/veileder :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Ingeborg

Hei!

Bedre sent enn aldri!

En administrativ pleieplan er den som tilhærer G-delen i Pasientjournalen (Jahren Kristoffersen kap. 24 s.107 - G3) og består av datasamling, behov, problemer og ressurser m.m.

En sykepleiediagnose kan være en ressursdiagnose, en problemdiagnose og en risikodiagnose, alt etter om det er ressursene, problemene eller faren du skal diagnostisere (finne årsakene til).

 

Det er viktig at du formulerer pasientens reaksjon først, så årsaken, så konsekvensen (ibid. s. 112).

 

Husk også at den medisinske diagnosen ikke skal inkluderes i spl.diagnosen!( Generelle krav til formulering av spl.diagnoser ibid.s. 135).

 

mvh Ingeborg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
Guest berntbenteja

dette burde du vel vite? du går sykepleien? dette lærer vi på vg1 nå...

 

Administrativ pleieplan

Dato

problem

ressurser

mål

tiltak

Rapport og evaluering

 

 

 

 

 

 

 

pedagogisk pleieplan

dato

problem

ressurs

mål

tiltak

Begrunnelse for tiltak

 

 

 

 

 

 

værsegod :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy