Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ansvarsvakt


Guest Ny

Recommended Posts

Skal på min første ansvarsvakt snart noe som jeg gruer meg veldig til. Jobber på et sykehjem, og vanligvis er det eneste sykepleier på hele huset. Har nesten ikke legedekning. Vil gjerne vite om deres erfaringer både positive eller negative. Noen tips!!! Tenk om jeg overser noe hos beboerne, slik at de ikke får hjelp snarest?? Tenk om det dukker om ting som jeg aldri har vært bort i før ??? Hjelp!!!!! Jeg holder på å bli gal. Snart er det jo ferieavvikling dvs at de faste ansatte som har mye erfaring og kjenner beboerne er vekke og flere nye ansatte, kanskje flere ufaglærte. ooooppppppppssssss...... :wacko:

 

Mvh

En som hater ansvarsvakter foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

høres kanskje teit ut, men du får bare gjort det du får gjort. Og jo mindre du stresser jo mer får du gjort og sett!

 

masse lykke til og det går nok bedre enn forventet!

 

og husk å skriv avvik om det er noe som ikke går.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var nyutdannet gruet jeg meg til nattevakter, for da gikk jeg ofte alene som sykepleier. Jeg jobbet på sykehus. Så jeg forstår så godt følelsen din, og det er nok mange som har følt på dette. Mitt tips er i hvert fall å gå igjennom akutte situasjoner du vet du kan risikere å komme opp i. Hvis man har tenkt igjennom dette blir man tryggere.

Jeg var også redd for å overse noe, men jeg prøvde å lese meg opp og observerte heller litt hyppigere enn kanskje nødvendig om det var noe ved pasienten jeg reagerte på. Og så får du heller tilkalle hjelp hvis du er i tvil. Hvis du føler det dumt kan du jo bare si at du er ny og litt usikker.

Dette kommer til å gå bra. Jeg ser på det som et positivt tegn at man gruer seg, men man må dessverre kastes ut i dette. Det beste er at man lærer veldig mye av det. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg forstår deg veldig godt! Jeg var livredd mine ansvarsvakter på sykehjemmet hvor jeg jobber. Som nyutdannet var dette skrekk og gru! Da har jeg ansvar for ca 60 brukere, og skal i tillegg være på min avdelingen.

 

Men jeg lærte fort at man bare må senke skuldrene, gjøre det du kan og kontakte lege hvis man er usikker. Har man en bruker med feber for eks. så ta en crp, temp, puls og blodtrykk ++. Vurder om brukeren skal observeres eller om man skal tilkalle legevakt. Og er du usikker, så ring en gang for mye eller en gang for lite. Bare fint at det står dokumentert at man har rådført seg med for eks legevakt.

 

Vær også et team og spør andre ansatte hva de mener. Det er du som er sykepleieren, men andre kan kjenne brukeren bedre, eller har mange års erfaring på baken.

 

Lag deg en liten bok som du kan ha i lommen. Skriv ned nødvendige tlf nr, huskelister, viktige observasjoner osv.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på mange av de gode rådene oppe i tråden. Synes egentlig ramonama oppsummerte det veldig bra :)

Jeg jobber endel i vikarbyrå utenom den faste jobben og da har jeg hatt (mange) ansvarsvakter på nye og ukjente plasser. Det hjelper med erfaring fra generell sykepleie selvsagt men tipsene min for ukjente plasser og pasienter er hvertfall:

- Hvit hvor brannutstyr og tavle er. Alltid. Det er det første jeg sjekker når jeg er en plass.

- Sjekk om de har akuttutstyr etc og hvor måleinstrumenter ligger.

- Sjekk tilgangen til medisinrommet ;)

Så får du rapport.

- Finn ut om det er noen pas som trenger ekstra oppfølging og noter deg info rundt disse. Som regel vil du ha med deg hvertfall en erfaren hjelpepleier/helsefagarbeider/assistent som kjenner pasientene/brukerne langt bedre en deg. Hør på disse ift hva som er normalt for pas.

Les rapport om evt sykdomsforløp. Her kan du få mye gratis ift hva du bør være obs på.

- Hvis en pas blir dårlig så må du prøve å holde hodet kaldt. Har pas 38*C og føler seg fin er det ikke nødvendig å ringe lege med en gang ;)

Får pas brystsmerter/pusteproblemer etc så _kan_ det være kjent og da ligger det medisiner for det i trallen eller på med rommet. (Her kommer kjente støttespillere inn som en essensiell greie) Kjedelig å ringe ambukansen for en kjent angina..

MEN er du det minste i tvil så ikke nøl med å ringe lege eller legevakt. Det skader aldri og de har stort sett flinke folk som kan komme med gode råd eller avklaringer. Personlig har jeg (bank i bordet) sluppet det til nå, men jeg kjenner endel som jobber med det og vet at de kan mye rart ;)

 

Ansvarsvakter kan være skumle i begynnelsen , men du venner deg liksom litt til dem, og etterhvert vet du hva mer instinktivt hva du skal se etter og spørre om.

Lykke til! =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy