Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gå i uniform på butikken


Diafragma

Recommended Posts

Nå er ikke jeg mer enn 4 dager inn i syepleierutdannelsen, men har klart å få med meg at vi bærer uniform av hygieniske årsaker.

 

Når jeg da til stadighet, her i byen, ser sykepleiere og andre, labbe ned (i inneskoene selvfølgelig) på bensinstasjonen for å kjøpe seg baconpølse i pausen, skurrer det litt for meg..

 

Hvordan er reglene der dere jobber? Og hva er deres syn på uniformbruk og hygiene?

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende de er i hjemmesykepleien. Har sett bekjente som jobber i hjemmesykepleien som også har på seg uniform når de er i butikken osv.

Jobber man på sykehus/hjem burde man i det minste bytte sko dersom man skal ut en tur.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I hjemmesykepleien, der jeg jobber, skjer det støtt og stadig at vi er innom butikken i uniform. Vi har ingen regler som sier at dette ikke er lov.

Når det kommer til de hygieniske aspektene ved å gjøre dette? Tja.. Vi jobber jo i private hjem, vi drar fra hjem til hjem, vi utfører mange ulike oppdrag, uten å skifte uniform i mellom disse.. Så sant vi ikke blir tilsmusset på en eller annen måte da... Jeg ser ikke på det som noe verre å stikke innom butikken, om det er for å ta med seg litt lunsj på vei inn til pause, eller om det er for å handle for en bruker som f.eks er tom for brød, melk el.l, enn at vi sitter ved lunsjbordet og spiser matpakka vår med uniformen på..

Kanskje det ikke er etisk riktig å handle i arbeidstiden, i uniform? På den annen side så har vi ikke betalt matpause på dagtid og i prinsippet kan vi jo da være hvor vi vil og gjøre hvor vi vil, da vi i matpausen ikke har noen forpliktelser overfor noen pasienter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en sykepleier i butikken ved siden av sykehuset (man må ut, og over parkeingsplassen og en hovedvei for å komme seg dit. Og tenkte med en gang at det var noe som skurret for min del... For min del tenkte jeg ikke på at man sprader rundt med uniform, men at vi bruker den av hygienske årsaker..Kunne jo nesten like gjerne brukt sine egne klær når man er i butikken sammen med mange andre, tar på penger, og er i kontakt med både eksos og i det hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy